Jag vill sätta in en sådan här i väggen i ett rum:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Rorflakt-100-mm-2000028256/

Jag tänkte koppla in den till en vanlig (ojordad) strömkontakt med strömbrytare och stickpropp som sätt i en "Nexaomkopplare" och grendosa ansluten till eluttaget.

I instruktionerna står dock "kopplas via 2-polig brytare med minst 3 mm brytavstånd."

Betyder det att jag inte kan göra som jag har tänkt? Är det farligt att göra så? Skulle det innebära att hemförsäkringen kan bli ogiltig vid brand eller dylikt?

En vanlig 2 polig brytare duger inte utan det ska vara en brytare med min 3 mm brytavstånd.

Och din stickpropp uppfyller ju dessa 3 mm med råge :thumbup:

Men, fläkten är avsedd för fast montering och därmed även fast anslutning av elmatningen, inte stickpropp. Varför vill du ha stickpropp?

Bo.Siltberg skrev:
Och din stickpropp uppfyller ju dessa 3 mm med råge :thumbup:

Men, fläkten är avsedd för fast montering och därmed även fast anslutning av elmatningen, inte stickpropp. Varför vill du ha stickpropp?
Så tolkar jag det rätt att en vanlig ojordad "stickproppssladd" är en tvåpolig brytare med 3 mm brytavstånd?

Den skall sitta i en garderob med annan elektronik så jag tänkte att det enklaste och billigaste vore att ansluta den via en simpel stickpropp till den grendosa jag har flyttat in där.

Behöver jag blanda in en elektriker (av säkerhets- eller försäkringsskäl) för att lösa det?

Absolut, stickpropp är en godkänd metod för att uppfylla detta krav på 3 mm, det handlar om att frånskilja spänningen på ett sätt som gör det garanterat säkert att göra elektriskt underhåll på fläkten. Det krävs därmed inte heller en separat brytare, utan huvudbrytaren i centralen duger vanligen fint i en bostad. (Att fläkten inte har något sådant underhållsbehov är en annan sak, kravet är allmänt för alla produkter som ansluts till elnätet - de ska kunna frånskiljas, antingen med stickpropp eller en godkänd brytare).

Fläkten är som sagt inte gjord för att anslutas med en "lampsladd" eller dylikt. Manualen till denna fläkt ger inga detaljer men det framstår som att det behövs en dold kabel en bit inne i väggen för anslutning. Dessutom saknar troligen fläkten dragavlastning. Det är två skäl till att en installationskabel behövs, inte anslutningskabel.

Nu går det troligen ändå att lösa på ett bra och säkert sätt med lampsladd och stickpropp, men det vore mot reglerna så du får ju inget sådant råd härifrån.

Det handlar om elsäkerhet, inte försäkring. Om det skulle bli ett försäkringsärende så har ju redan huset brunnit ned och det vill du väl inte även om du får full ersättning? Men om olyckan skulle vara framme, brand eller elchock, och man finner "en härva av skarvsladdar" som har smält ihop så är det inget plus i kanten...de kan då mena att du brustit i ditt ansvar. Det sägs man inte får ersättning då, men jag tror det snarare är så att du får fullersättning men samtidigt ett skadeståndsanspråk från försäkringsbolaget. Dessutom riskerar du åtal mot ellagen. Men nu har jag målat nog med fan på väggen om du förstår den svengelska vitsen..

Bo.Siltberg skrev:
Absolut, stickpropp är en godkänd metod för att uppfylla detta krav på 3 mm, det handlar om att frånskilja spänningen på ett sätt som gör det garanterat säkert att göra elektriskt underhåll på fläkten. Det krävs därmed inte heller en separat brytare, utan huvudbrytaren i centralen duger vanligen fint i en bostad. (Att fläkten inte har något sådant underhållsbehov är en annan sak, kravet är allmänt för alla produkter som ansluts till elnätet - de ska kunna frånskiljas, antingen med stickpropp eller en godkänd brytare).

Fläkten är som sagt inte gjord för att anslutas med en "lampsladd" eller dylikt. Manualen till denna fläkt ger inga detaljer men det framstår som att det behövs en dold kabel en bit inne i väggen för anslutning. Dessutom saknar troligen fläkten dragavlastning. Det är två skäl till att en installationskabel behövs, inte anslutningskabel.

Nu går det troligen ändå att lösa på ett bra och säkert sätt med lampsladd och stickpropp, men det vore mot reglerna så du får ju inget sådant råd härifrån.

Det handlar om elsäkerhet, inte försäkring. Om det skulle bli ett försäkringsärende så har ju redan huset brunnit ned och det vill du väl inte även om du får full ersättning? Men om olyckan skulle vara framme, brand eller elchock, och man finner "en härva av skarvsladdar" som har smält ihop så är det inget plus i kanten...de kan då mena att du brustit i ditt ansvar. Det sägs man inte får ersättning då, men jag tror det snarare är så att du får fullersättning men samtidigt ett skadeståndsanspråk från försäkringsbolaget. Dessutom riskerar du åtal mot ellagen. Men nu har jag målat nog med fan på väggen om du förstår den svengelska vitsen..
Tack för förklaringen och vitsen. :)

Vid underhåll som att damma av fläkten hade jag tänkt dra ur sladden. Vid underhåll som i att den inte fungerar hade jag tänkt köpa en ny och byta. Det vill säga inget mekande i den.

Jag hade också tänkt ha sladden dold i väggen och dra ut den via hål på sidan om fläkten.

Jag "gillar" regler och bestämmelser och följer alltid sådant, därav denna kollen innan jag börjar göra något. Jag skall göra om köket och kan kolla vad elektrikern skulle ta för att ordna detta med fast anslutning. Frågan är dock om han gör något annat, än den fasta installationen av sladden? Jag tänker på installationen och dolda sladden ur väggen där den sitter? Måste detta göras av snickare på annat vis så kabelinstallationen "invändigt blir säker"?

Jag hade alltså tänkt göra ett hål, sätta in fläkten direkt eller i ett "fläktrör" (om det jag har köpt passar) och bara låta sladden gå ut mellan rör/fläkt och vägg.

För övrigt undrar jag varför det är hårdare krav på just denna fläkt än för exempelvis en dator? Är det för att fläkten sitter i väggen och brandrisken blir större än för en dator på ett bord?

Redigerat:
Datorer är ju inte byggda för fast montage i en elanläggning och "lyder" under helt andra "föreskrifter" då det ställs helt andra krav.

# Bo
1- skrev in frasen i google translate, fick ändå en översättning som kag inte förstår mig på 👀
2- om en fläkt som den här ( elller liknande) monteras fast i en vägg, kanal, dy lik, skulle ändå kabeln vara fastmonterad? Jag menar om fläkten sitter fast som den bara kan då flyger den inte av sig själv för att orsaka nån skada på kabeln?

Redigerat:
Jag vet inte hur en dylik fläkt ansluts. Jag bara gav de allmänna kraven på installationskabel vs anslutningskabel, flyttbara apparater med stickpropp vs fast monterade apparater avsedda för fast inkoppling etc.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Ja, ska det vara starkström så är det korrekta men tråkiga svaret att det ska installeras av en behörig elinstallatör. Även 12 V är behörighetskrävande ifall strömmen överstiger 10 A eller om effekten överstiger 200 VA.

Det skulle som sagt knappast innebära några svårigheter att göra en bra stickproppslösning som är riskfri, men så kan vi ju inte säga här.

Det innebär heller inga större svårigheter eller risker att själv spika lite kabel och koppla in fläkten fast, men så kan vi ju inte heller säga :(

Vi kan bara beskriva hur en elinstallatör skulle ha gjort det ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.