Mikael_L
Ja för den som yrkesarbetat många år som installationselektriker så är säkert funderingar kring mätartavlor, elbolagens roll och regler osv rätt basic.

Men man kan vara nog så kunnig, men inte hållit på med just detta, för att allt detta ska kännas svårt och svårgreppbart.
För bara några år sedan hade jag också varit precis lika okunnig som _coffe_.

edit:
Men jag håller med GK100 i så mycket att du borde väl kunna ordna med att den behörige på ditt företag och nätägaren gör upp om formalia i saken i fråga.
Annars kan det vara dags att helt enkelt bita i det sura äpplet och anlita en elfirma.

Ty mätartavlan bör bytas ut alternativt flyttas för att få till det bra och snyggt - är min mening.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Varför ska mätarskåpet sitta ute? Fjärravläsning är det som gäller idag. Hellre mätartavlan i källaren än ett fult skåp på fasaden.
Finns absolut ingen anledning.

_coffe_ skrev:
Antaganden om att jag far med osanning är en av de största anledningarna till varför jag nästan alltid enbart läser i forumet och struntar i att skriva något. Om det nu är så jäkla hemska frågor och för många livsfarliga hemmapulare i det här landet fattar jag inte ens varför denna forumdelen finns. Byta glödlampa behöver man med största sannolikhet inte starta en tråd för. Om inte annat kan det ju finnas en klistrad och så är de det.

3 år med el i gymnasiet och 8 år med högspänning och automation räknas troligtvis inte eftersom jag inte är installationselektriker. Men skit samma. Lås tråden, det räcker med info.
Förstår inte hur det kommer sig att du reagerar på detta sättet efter allt som skrivits i tråden? Allt har ju varit väldigt lösningsinriktat och positivt knappt viskningar kring behörighetskrävande osv har förekommit. Ja inte mer än i den formella mening att man inte kan göra flytt/ingrepp i mätningen utan anmälan av en sån person.

Och just ett jobb för ändring av mätarplatsen har vi varit många som skrivit om och sett det som en viktig del i att du ska komma bra fram i ditt centralbyte och övrigt i den gamla anläggningen. Konstigare än så kan jag inte se det som bollats i tråden.

Det finns som du kanske sett en mängd trådar där rena hempulare bytt central och kommit med frågor här, fått kritik och tom då gjort om mycket jobb med lite bättre vetande.

Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska mätarskåpet sitta ute? Fjärravläsning är det som gäller idag. Hellre mätartavlan i källaren än ett fult skåp på fasaden.
Finns absolut ingen anledning.
Nu är det väl inte huvudspåret att TS skulle flytta ut mätningen utan ändra om lite så att centralbytet mm blir så mycket bättre. Men från nätägarna är det däremot ganska ofta tryck mot att vid ingrepp i dessa delar ska det ut i mätarskåp.

Det har inget att göra med fjärravläsning, mer det strikta ansvaret för servisen, både kabeln i sig och anslutningen i överlämningspunkten samt åtkomst till deras utrustning alltså mätaren. Kraven på att upprätthålla korrekt mätning är och kommer bli hårdare då måste de ha tillgång på ett ordnat sätt utan inblandning av kunden.

Du lyckades ju själv bra med ett centraljobb som var uppe här på BH tidigare, du kanske kan muntra upp _coffe_ lite. :)

Tack, det värmer att någon ändå tycker att jag lyckades. Visst bytte jag elcentral i mörkret.
Men vad gäller mätarskåpets placering har jag en bestämd uppfattning som inte ärr vanlig i Sverige. Jag har varit i över trettio länder och aldrig sett ett elmätarskåp utanför. För mig är det helt galet, som att ha en bensinmätare i tanklocket i stället för en display vid förarplatsen. Men det är min smak.

Mikael_L
Jag tycker att du Thomas_Blekinge har gjort en rätt brant kunskapskurva här på forumet vad gäller el.
(syns tydligt om man jämför dina första inlägg med de senaste)

Du har de grundläggande mest viktiga egenskaperna, nyfikenheten och vilja att lära.
Och då blir sånt här enkelt som elinstallation ingen match att lära sig. :)

Är det inte rätt vanligt att elmätarna sitter ute i länderna runt Medelhavet? Ofta ses dom i dom stenmurar som omger tomterna eller inputsade i fasaderna. Däremot har dom inte samma typ av mätarskåp som vi har.
Ps
Även jag har sett en bit över 30 länder runt om i världen (för att ge lite tyngd åt mina ord) ;)

Sorry om jag uppfattas som sur å krängd. Blir bara irriterad när man blir ifrågasatt för att man inte kan allt om allt.

Jag har kollat eon's "regelbok" och byte av mätartavla räknas som underhåll och om mätaren suttit inomhus från början får sen fortsätta sitta där även om dom rekommenderar att den flyttas ut. Det blir ett jäkla bök om den ska flyttas ut med nedgrävning av nya kabelrör, bilning i staketfundament och massa annat som jag inte riktigt tänkt mig från början.

Jag ska ringa runt lite idag och få fatt i någon som kan göra jobbet, alternativt att vi hjälps åt.

OM du skulle flytta ut mätaren så gräver nätägaren (eller ev du) fram din g:a servicekabel och skarvar in den till dit nya mätarskåp. Dom kommer även och markerar vart den ligger i backen så att den blir lätt att gräva fram.
Men allt det här kan en behörig installatör tala om för dig, han vet även hur man kontaktar nätägaren. Dom svar du får här kanske inte gäller just hos dig för tågordningen varierar från ort till ort, för som vanligt finns det inte bara ett sätt utan en mängd olika "vägar".
Ps
Jag har svårt att tro att det skulle vara speciellt problematiskt att flytta mätaren hos dig, för det brukar inte vara några större problem, även om husägaren ofta tror det.

Redigerat:
Enligt eons tekniska anvisningar står jag för allt utom själva kabeln och anslutningen. Det kan dock tänkas att det gäller nybyggnationer, men förvånar mig inte om det gäller generellt.

Jag förstår inte grejen med att ha mätaren i ett skåp på fasaden mer än att man som nätägare slipper tajma sitt besök tillsammans med husägaren, dock har ingen varit i mitt hus på de 6 år ja bott här. Så det är väl inte alltför ofta dom besöker sina mätare?! Dessutom är ett till skåp på fasaden fult. Har redan ett för naturgasen. Och ett för elen så skulle det hamna på andra kortsidan, och vara betydligt synligare än det andra som är vid uppfarten.

Orsaken är att man hela tiden byter ett antal mätare som man lämnar in för justering/koll och det kan vara ett elände att få komma in i husen. När vi deltog i det stora elmätarbytet för några år sedan var det ca 5% som vi inte kom in hos och det slutatde med att nätägaren avsatte en man som på heltid "jagade" fastighetsägarna för att få komma in och byta mätare. Och som du skriver så gäller anvisningarna för nyinstallation. Tycker man att skåpet är fult kan man ju tex måla in det i husets färg så blir det betydligt mindre iögonfallande man kan ju även bygga in det bara utrymmet är olåst.
En annan sak är att man ska, om möjligt låta alla inkommande "metalledningar" komma in i huset på samma ställe. Men det är en annan fråga som handlar om i första hand åska och åskskydd.

Aha, där ser man. Nya kunskaper hela tiden ;)

Angående jordning, åskskydd och potentialutjämning så är det något jag pysslar ofta med vid våra installationer och ställverksjobben. Jag förstår personligen inte varför man inte säkrar upp i förbrukaränden lika rigoröst som vi gör i produktionsänden. En inkommande kabel skyddad med potentialutjämning och åskskydd/överspänningsskydd typ dehnguard tar i princip all form av överspänning och åsknedslag. En samlad jordskena där allt jordas och skyddas som första punkt i husen hade skyddat väldigt mycket.

Det är fasen inte lätt att hitta en elektriker som har möjlighet den här sidan 2015 :x

Det är väl ytterst få i byggsektorn som har så dålig framförhållning att dom kan ta jobb med ca en månads varsel utan att dom jobb som dom redan har blir lidande. Möjligen kan du få någon att ställa upp genom att betala så att dom tycker att det är värt att offra sin ledighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.