läser ELLPRA 0 och behöver hjälp. :(
1.Vad händer om om man ansluter faserna fel i en tre fas motor?
2.Vid hur stor felström och hur snabbt en jordfelsbrytare ut, för personskydd?
Tack på förhand! :D
 
tommib
Hej och välkommen till forumet!

Dina frågor är väldigt grundläggande och borde stå i boken du borde läsa :)

För att ändå hälsa dig välkommen så kan jag säga att
1. Motorn snurrar åt andra hållet (om du inte kopplar faserna väldigt kreativt på motorplinten)
2. 30 mA, <200ms
 
  • Gilla
Winborg
  • Laddar…
Yes det bör det göra men jag klantade till mig och glömde boken i skolan och behövde få svar på de två frågorna. Tack så mycket! :D
 
tommib
På en trefasmotorn finns även en omkopplingsmöjlighet mellan D ( delta) och Y - kopling.
Den måste kollas innan anslutning till elnätet. I vårat 230/ 400 v nät kan den vara antingen D eller Y beroende på motorns märkning. Motor märkt 230 V / 400 v skall vara Y kopplad i Sverige. Motor märkt 400 v / 690 v eller 400 v / - skall vara D kopplad i Sverige. ( vid drift) men kan vara Y kopplad under start med Y/ D start omkopplare.

Den kontrollen är viktig att göra på flyttbar utrustning som t.ex har varit / skall till Norge eftersom delar av landet använder 3 230 v. Då skall motorn vara D kopplad och märkt 230 v / 400 v.



Det finns även ett extra känsligt personskydd med felström på 10 mA. Den kan skydda enstaka vägguttag i t.ex förskolor m.m.
Att skydda hela elcentraler är olämpligt eftersom naturliga läckströmmar i vissa apparater kan orsaka oönskade frånslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.