1 587 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Pluggar och söker svar.
Hej och välkommen till forumet!
Dina frågor är väldigt grundläggande och borde stå i boken du borde läsa
För att ändå hälsa dig välkommen så kan jag säga att
1. Motorn snurrar åt andra hållet (om du inte kopplar faserna väldigt kreativt på motorplinten)
2. 30 mA, <200ms
Dina frågor är väldigt grundläggande och borde stå i boken du borde läsa
För att ändå hälsa dig välkommen så kan jag säga att
1. Motorn snurrar åt andra hållet (om du inte kopplar faserna väldigt kreativt på motorplinten)
2. 30 mA, <200ms
Notera min signatur där......
<200 ms var något jag tog ur minnet, som möjligen inte fungerade optimalt idag. vg se den här tråden https://www.byggahus.se/forum/el/110037-hur-snabbt-loser-en-jorfelsbrytare-ut.html
Det är visserligen rätt härad men utlösningstiden kan alltså variera.
<200 ms var något jag tog ur minnet, som möjligen inte fungerade optimalt idag. vg se den här tråden https://www.byggahus.se/forum/el/110037-hur-snabbt-loser-en-jorfelsbrytare-ut.html
Det är visserligen rätt härad men utlösningstiden kan alltså variera.
På en trefasmotorn finns även en omkopplingsmöjlighet mellan D ( delta) och Y - kopling.
Den måste kollas innan anslutning till elnätet. I vårat 230/ 400 v nät kan den vara antingen D eller Y beroende på motorns märkning. Motor märkt 230 V / 400 v skall vara Y kopplad i Sverige. Motor märkt 400 v / 690 v eller 400 v / - skall vara D kopplad i Sverige. ( vid drift) men kan vara Y kopplad under start med Y/ D start omkopplare.
Den kontrollen är viktig att göra på flyttbar utrustning som t.ex har varit / skall till Norge eftersom delar av landet använder 3 230 v. Då skall motorn vara D kopplad och märkt 230 v / 400 v.
Det finns även ett extra känsligt personskydd med felström på 10 mA. Den kan skydda enstaka vägguttag i t.ex förskolor m.m.
Att skydda hela elcentraler är olämpligt eftersom naturliga läckströmmar i vissa apparater kan orsaka oönskade frånslag.
Den måste kollas innan anslutning till elnätet. I vårat 230/ 400 v nät kan den vara antingen D eller Y beroende på motorns märkning. Motor märkt 230 V / 400 v skall vara Y kopplad i Sverige. Motor märkt 400 v / 690 v eller 400 v / - skall vara D kopplad i Sverige. ( vid drift) men kan vara Y kopplad under start med Y/ D start omkopplare.
Den kontrollen är viktig att göra på flyttbar utrustning som t.ex har varit / skall till Norge eftersom delar av landet använder 3 230 v. Då skall motorn vara D kopplad och märkt 230 v / 400 v.
Det finns även ett extra känsligt personskydd med felström på 10 mA. Den kan skydda enstaka vägguttag i t.ex förskolor m.m.
Att skydda hela elcentraler är olämpligt eftersom naturliga läckströmmar i vissa apparater kan orsaka oönskade frånslag.
Redigerat:
Klicka här för att svara
