17 330 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Lödning: Låna ström från kabel
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tror dessvärre den där är för vinklad. Skulle behöva kunna ställa in vinkeln själv typ. Eller lite sne bara som sagt.
En torxbit som du i sin tur sätter i en sexkantbit av lagom storlek. På så sätt får du ett litet handtag att hålla i. Får du inte tillräcklig kraft, dra lite vulktejp runt sexkantbiten.
Mycket praktiskt improviserat verktyg, en minimal bitsmejsel.
Mycket praktiskt improviserat verktyg, en minimal bitsmejsel.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det svåra är att det är på bakluckan, så man arbetar lite i upp och ner vinkel. Alternativt stänger in sig i bakluckan med ficklampa. Men båda sätten är krångliga.
Har gjort mer research och tror att det skulle kunna fungera med ett litet minispärrskaft för bits. Men kan vara så att även det är för stort. Det bästa hade varit typ ett ledat skaft för bits. Har kollat igenom Biltemas, AutoExperten, Clas Ohlson, Jula och Täby Järns sortiment på deras webbsidor men ingen verkar ha nått som skulle funka. Vilket jag ju inte själv vill tro på. Får nästan åka till Täby Järn och be dom kolla på min baklucka och fråga vad dom hade använt där.
Btw, den där kulformade grejen förstod jag inte riktigt.
Har gjort mer research och tror att det skulle kunna fungera med ett litet minispärrskaft för bits. Men kan vara så att även det är för stort. Det bästa hade varit typ ett ledat skaft för bits. Har kollat igenom Biltemas, AutoExperten, Clas Ohlson, Jula och Täby Järns sortiment på deras webbsidor men ingen verkar ha nått som skulle funka. Vilket jag ju inte själv vill tro på. Får nästan åka till Täby Järn och be dom kolla på min baklucka och fråga vad dom hade använt där.
Btw, den där kulformade grejen förstod jag inte riktigt.
Det finns ju ringnycklar med spärrfunktion. Rätt dimension för en bit, så borde det funka.
Den kulformade grejan är helt enkelt så att du kan vinkla den lite.
Har du förresten kollat så att det inte är något annat som ska plockas av först? Oftast när man inte kommer åt så är det för att man inte gjort allt man borde före.
Har du förresten kollat så att det inte är något annat som ska plockas av först? Oftast när man inte kommer åt så är det för att man inte gjort allt man borde före.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
när det gäller bilar så är det enkel snabbhet vid tillverkning, så det är förmodligen fel väg om man inte kommer åtTroberg skrev:Det finns ju ringnycklar med spärrfunktion. Rätt dimension för en bit, så borde det funka.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det kan faktiskt vara så att ni har rätt i det. Var ute nyss till bilen och kollade upp detta eftersom jag tycker er förklaring lät rimlig.
Saken är den att jag ändå faktiskt har försökt vara nog med att kolla att skruven verkligen sitter i den del som jag försöker ta bort. Men det har inte varit lätt att se, så jag har försökt rucka på plasten och försöka kolla efter skarvar så bra jag kan men fått det till att det är samma.
Men nu när jag gick ut och kollade extra noga med era kunskaper i tanken också så förstår jag konstruktionen lite bättre och tror faktiskt det är byggt i två delar. Den skruv jag försöker ta bort sitter förmodligen i interiören som går upp vid sidorna och över bakrutan. Om jag nu förstått detta rätt. Det märkliga är bara att det i så fall inte finns någon skruv i dessa fack för den del jag försöker ta bort alls. Det innebär att hela delen sitter med endast två skruvar som sitter vid handgreppen mitt på.
Nu till det svåraste: Att försöka ta bort det hela. Ska tydligen vara rätt trixit. Man ska behöva ta i rätt hårt så den lossnar från alla clips.
Edit: Här ser man också på en annan bild jag hittade på nätet, att skruven sitter kvar:
Där ser man också hålen som clipsen sitter i. Och så här ser en clips ut:
Saken är den att jag ändå faktiskt har försökt vara nog med att kolla att skruven verkligen sitter i den del som jag försöker ta bort. Men det har inte varit lätt att se, så jag har försökt rucka på plasten och försöka kolla efter skarvar så bra jag kan men fått det till att det är samma.
Men nu när jag gick ut och kollade extra noga med era kunskaper i tanken också så förstår jag konstruktionen lite bättre och tror faktiskt det är byggt i två delar. Den skruv jag försöker ta bort sitter förmodligen i interiören som går upp vid sidorna och över bakrutan. Om jag nu förstått detta rätt. Det märkliga är bara att det i så fall inte finns någon skruv i dessa fack för den del jag försöker ta bort alls. Det innebär att hela delen sitter med endast två skruvar som sitter vid handgreppen mitt på.
Nu till det svåraste: Att försöka ta bort det hela. Ska tydligen vara rätt trixit. Man ska behöva ta i rätt hårt så den lossnar från alla clips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit: Här ser man också på en annan bild jag hittade på nätet, att skruven sitter kvar:
Logga in
Skapa konto
Där ser man också hålen som clipsen sitter i. Och så här ser en clips ut:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu är dom på plats. Allt fungerar förutom vänster bakluckebelysning... Fråga angående skarvklämma, ska den klämmas ett steg längre än detta eller är detta rätt:
Edit: My bad! Det var anslutningsfel. Jag gick faktiskt tillbaka till sidan två i denna tråd och läste hur skarvklämman skulle fästas på rätt sätt. Metallbiten hade inte jag tryckt ner ordentligt innan locket gick på. Jag hade tryckt ner den tillsammans med locket. Men ändrade nu och tryckte ner den för sig innan jag stängde locket. Nu funkar allt! Assnyggt!
Logga in
Skapa konto
Edit: My bad! Det var anslutningsfel. Jag gick faktiskt tillbaka till sidan två i denna tråd och läste hur skarvklämman skulle fästas på rätt sätt. Metallbiten hade inte jag tryckt ner ordentligt innan locket gick på. Jag hade tryckt ner den tillsammans med locket. Men ändrade nu och tryckte ner den för sig innan jag stängde locket. Nu funkar allt! Assnyggt!
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Sådär 
Har för övrigt fått hem LED-belysning till reg-plåten nu. Ska installera nån dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har för övrigt fått hem LED-belysning till reg-plåten nu. Ska installera nån dag
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Min pappa såg ingen skillnad heller. Själv tycker jag det är en stor skillnad. Att den vita linjen går hela vägen så att säga. Snyggare, elegantare, blinkerbelysning. Tycker absolut det var värt 
Här är bild på innan:
Här är bild på innan:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden