Tjena!

Går i tankarna till att fått byta ut det gamla proppskåpet till en normcentral med automatsäkringar.

Frågan är lite, vad skulle detta kunna kosta? är det ens lönt?

fick höra av en bekant som hade hört av en elektriker att denne tyckte det är meningslöst att folk gör så, då centraler i plast är mer antändbara jämfört med de äldre i plåt med keramiska proppar.

Största anledningen till varför jag skulle vilja göra det är:
*för att slippa en propp som går och behöva byta insatt (smidigare att bara fälla upp och ner brytaren)
*frigöra mer plats i nuvarande skåp, där proppskåp sitter.
*Samt att där är få lediga proppar kvar, och har en del framtida projekt som eventuellt skulle behöva plats.

Är det någon som har erfarenheter av detta? Är det något rekommenderat? För- & nackdelar?

Tack på förhand!

Hej!
Utökade nyligen min diazedcentral med en "ny" diazedcentral. Dock kompletterad med en JFB monterad i separat DIN-kapsling.

Fördelar diazed enligt mig:
Klarar kortvarig överlast bättre en normsäkringar.
Om säkringen löser ut byter du till en helt ny säkring, en normsäkring kan bli påverkad om den bryts flertalet gånger
Robust konstruktion.

Nackdelar:
Du kan inte få några avancerade funktioner. I en normcentral kan du sätta JFB, tidsreläer, automation med mera.
Du kan inte få samtidig trefasbrytning om en fas löser ut i en trefasgrupp.

Skulle inte byta bara för att byta. Om du behöver platsen och mer grupper tillgängliga är såklart en normcentral mindre utrymmeskrävande. Löser säkringar ut nu kommer det garanterat att göra det i en normcentral också. Bättre att hitta orsaken till varför den löser ut och åtgärda detta.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det är som sagt en diazed jag har i dagsläget. Även min är kompletterad med en liten mindre diazed samt en JFB. Allt detta gjorde förra ägaren (via en elektriker så klart)

Jag har som sagt inte spikat att jag ska byta något, utan idag är jag bara i ett förstadie där jag undersöker om det ens är lönt att kanske fundera på det.

Som du säger är en diazed lite mer robust. Och jag kommer inte byta bara för att byta.

Men skulle det vara så att jag skulle behöva ytligare en komplettering, så tycker jag det tar väldigt mycket plats (jämfört med en normcentral med automatsäkringar) och då känns det mer aktuellt att byta.

Som sagt saknar jag inget idag. Utan jag kollar och planerar mer för framtida projekt.

Kan tillägga att där inte är något fel på någon propp idag, om någon har uppfattat det som det.

Räkna med 5000 - 10000 :- kronor för ett byte.

Det kommer dock att förvärra ditt problem med att en säkring löser då moderna dvärgar löser lite tidigare vid överlast. Så detta är inget skäl för att byta utan det måste lösas genom en omgruppering.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.