5 233 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Brandrisk med batteri i klädkammare?
Tack för tipset om mini-box.tommib skrev:
Den länkade modellen tycks ha spänningsreglering med en Buck-Bost-regulator, och trots att sådana är relativt effektiva, så misstänker jag att det ändå skullle innebära onödiga förluster då mitt tänkta batteri och förbrukare redan har samma nominella 12V-spänning. Måste bara få bekräftat hur stor spänningsvariation som min fiber-switch tål.
Såg att mini-box även har en modell "Y-PWR", som jag nog skulle kunna ha nytta av som kombinerad "ideal diod" och effektivt djupurladdningsskydd framför batteriet, i kombination med ett växlande relä och en stor kondensator för att täcka upp då relät växlar mellan nätadapter och batteri.
Blybatterier ligger ju vanligen på ca 13,5V, men det vet du säkert redan. Spänningen sjunker sedan med laddningsgraden. De små förlusterna du får i en buck-boostconverter påverkar sannolikt inte drifttiden nämnvärt.
Men det vore betydligt enklare, och antagligen betydligt säkrare att använda en lagom stor UPSulrikf skrev:En 230VAC-UPS passar inte eftersom mina förbrukare är 12V och jag vill undvika förlusterna i de onödiga konverteringarna fram och tillbaka.
Det skulle kanske fungera med tex en billig solcellsregulator, ansluten till en nätadapter iställlet för solceller, men det skulle även medföra underhållsladdning, vilket jag alltså är frågande till.
och spänningsomvandlarna som medföljer dina enheter.
Att få ut 12V ur batteriet samtidigt som du laddar, kräver även det någon typ av omvandling, du bör
väl om du vill vara säker ha en huvudsäkring vid batteriet och därefter
säkra av varje förbrukare separat.
Klicka här för att svara