2 966 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Renoverat -69 ska man dra om all el?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hej
Jag funderar på huruvida all el brukar behövas bytas eller om man bara drar om det som kräver jordfelsbrytare plus byter gamla uttag?
Utgå från att nuvarande el ser schysst ut men saknar jord och jordfelsbrytare.
Jag funderar på huruvida all el brukar behövas bytas eller om man bara drar om det som kräver jordfelsbrytare plus byter gamla uttag?
Utgå från att nuvarande el ser schysst ut men saknar jord och jordfelsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
1969 kan man ha använt kulokabel med berörbar metallmantel, och den kan vara bra att byta. För övrigt så gäller helt enkelt att se över elen vad som behöver göras. Även om den är gammal kan den vara i gott eller dåligt skick.
Vårt hus är byggt 65. För något år sedan byggde vi ut och renoverade i stort sett alla rum.
Vi tog dit en elfirma för att kolla upp och byta ut elen. Jag hade räknat med att det bara var att dra om alltihop. Men, så var inte fallet. Alla dragna ledningar var i helt OK skick och behövdes inte bytas. Det som gjordes var att byta centralen och dra fram jord där det saknades. Och så klart byte av fula/trasiga uttag och strömbrytare.
Vi tog dit en elfirma för att kolla upp och byta ut elen. Jag hade räknat med att det bara var att dra om alltihop. Men, så var inte fallet. Alla dragna ledningar var i helt OK skick och behövdes inte bytas. Det som gjordes var att byta centralen och dra fram jord där det saknades. Och så klart byte av fula/trasiga uttag och strömbrytare.
Vill du jorda fler utrymmen än du har idag? Det kan vara ganska avgörande fråga tycker jag. Kablarna i sig håller säkert många år till, om du däremot vill dra in jord i alla rum så kan det nog vara lika bra att byta all el.
Mitt hus är från 70 så jag har varit i samma läge som du. Slutade med att jag bytte allt.
Mitt hus är från 70 så jag har varit i samma läge som du. Slutade med att jag bytte allt.
Vårt hus är från -60 och elen var egentligen i bra skick (inga problem med kablarna eller så) men allt eftersom vi renoverar så byter vi ut all el eftersom vi vill ha jordade uttag överallt t.ex.. Har även monterat dit jordfelsbrytare och kompletterat centralen. Så som många andra skrivit: vill du ha jordade uttag, dra om elen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 049 inlägg
finns ju inget som säger att ett hus från -69 har utanpåliggande el..............Kan ju lika gärna vara infälld och trådar i gott skick.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Tur att jag skrev kan då .. 
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det är infälld el
Huset totalrenoverades -69 men är byggt -26.
Redigerat:
Dom infällda kablarna FK från 1969 brukar vara i gott i skick. Vid taklampor och lysrör kan dock isoleringen vara helt slut av värme och UV strålning. Men det är lätt att inspektera själv.
Prioritera ombyggnad till jordad instalłation i hela köket om det endast är delvis jordat. Det kan även behöva jordas om planlösningen mellan kök och rum är "öppnad" av föregående ägare. Även utbyte av golv beläggning till klinkergolv i t.ex entré/ hall kan kräva jordade uttag.
Vissa av dessa ombyggnader kan vara gjorda utan att en elektriker varit inblandad. Då är det lätt att den detaljen har missats eftersom ombyggnaden inte har gällt våtrum.
Oavsett om man väljer att byta elledningar eller ej så rekommenderar jag att ni låter montera en jordfelsbrytare. Den kommer även att förbättra elsäkerheten ihop med ojordade uttag.
Prioritera ombyggnad till jordad instalłation i hela köket om det endast är delvis jordat. Det kan även behöva jordas om planlösningen mellan kök och rum är "öppnad" av föregående ägare. Även utbyte av golv beläggning till klinkergolv i t.ex entré/ hall kan kräva jordade uttag.
Vissa av dessa ombyggnader kan vara gjorda utan att en elektriker varit inblandad. Då är det lätt att den detaljen har missats eftersom ombyggnaden inte har gällt våtrum.
Oavsett om man väljer att byta elledningar eller ej så rekommenderar jag att ni låter montera en jordfelsbrytare. Den kommer även att förbättra elsäkerheten ihop med ojordade uttag.
Klicka här för att svara