Hej,
Jag bor i ett hus byggt på 70-talet av HSB. Det är ett elementbygge med lätta innerväggar som är ställda på plats och sedan spända på plats mellan golv och tak. Längst upp mot taket är det en luftspalt på ca 10 cm där elen är dragen. Sedan sitter det en borttagbar list som täcker detta utrymme. Bild finns här i en annan tråd:

https://mobil.byggahus.se/forum/byg...tlist-mot-tak-70-tal-hsb-hus.html#post2357895

Vi ska nu installera en diskmaskin och behöver anlita en elektriker för att installera ett uttag under diskbänken. Antar att detta måste dras från centralen och ligga på en egen säkring? (Eller kan det skarvas på bef dosa som försörjer lysrörsbelysningen över diskbänken?)

Till min fråga, är det godkänt att dra ny kabel från centralen till diskmaskin i utrymmet över väggarna? Får den ligga "oskyddad" som den gör idag, eller måste man i alla fall dra någon form av rör att lägga kabeln i? Vore ju väldigt smidigt om man slapp rör här då denna delen längst upp inte kan utsättas för spikar eller skruvar?

Kanske är en dum fråga men jag är tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar,
Jesper

Dolda kablar i detta utrymme tycker jag klart uppfyller det förläggningsmässiga kravet på att kabelstråket är känt och att man därmed vet om att man inte ska spika där. Ett installationsrör är inte avsett för att ge något mekaniskt skydd mot spik, utom möjligen gamla stålrör.

Man kan fråga sig om man behöver ta hänsyn till värmen från denna anhopning av kablar, men där finns det troligen "säkringar" i ordets bemärkelse, dvs en huvudsäkring på maximalt 25 A som gör att max 2-3 kablar kan vara fullt belastade kontinuerligt.

På din oskrivna fråga, visst kan man låta DM dela grupp med bänkbelysning och annat, men det kan innebära begränsningar då DM drar ca 2 kW och då blir det inget över till kaffebryggaren mm.

Rekommendationen är ju att DM skall ha en egen grupp. Det är inte en säkerhetsfråga, mer en bekvämlighetsfråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.