tommib
Du behöver inte fundera på jordningen på en apparat som du inte själv har byggt (det är därför du inte får sälja dina hemmabyggen, bl.a.). Det man gör är att man tittar på typskylten, eller enklare på stickproppen, och tittar på vilken typ det är. Är den jordad ska den anslutas till ett jordat uttag. Är den en platt europaplugg eller en sån dammsugarplugg spelar det ingen roll. Tittar man på din apparat så gissar jag att anslutningen är jordad. Då ska naturligtvis din låda "förmedla vidare" skyddsjorden, annars har du skapat en mycket farlig situation där du har en jordad låda och en klass1-apparat utan ansluten skyddsjord precis bredvid varandra.

tommib
Bo.Siltberg skrev:
Om kastrullen kräver skyddsjord så måste du förmedla skyddsjord via styrboxen, då måste du använda en jordad stickpropp och jordat uttag. Det har ingenting att göra med ifall styrboxen i sig är skyddsjordad eller dubbelisolerad.
Jag skulle vilja ta det ett steg längre och säga att om uttaget på styrboxen är jordat ska jorden ovillkorligen vara ansluten. Det har ingenting att göra med kastrullen....

Jorden går i detta fall direkt från inkommande vidare till uttaget

Har du ordnat pressningen av kabelskorna så du inte fortsätter få varmgång där? Skaffa en vettig på tex Biltema med spärr och utväxling de är inte dyra och du kan ha mycket nytta av den i framtiden.

Har du följt bygget slaviskt som visades i länken tidigare? Kanske du vågar lägga in lite bilder på ditt egna resultat i tråden då kan du få en vettig bedömning av hur den fyller kraven i din ursprungliga fråga.

GK100 skrev:
Har du ordnat pressningen av kabelskorna så du inte fortsätter få varmgång där? Skaffa en vettig på tex Biltema med spärr och utväxling de är inte dyra och du kan ha mycket nytta av den i framtiden.

Har du följt bygget slaviskt som visades i länken tidigare? Kanske du vågar lägga in lite bilder på ditt egna resultat i tråden då kan du få en vettig bedömning av hur den fyller kraven i din ursprungliga fråga.
Följt slaviskt. Nä ;-) jag la in en 12v led driver för att få 12v matning till ett uttag som matar en liten cirkulationspump. Men förutom det så har jag gjort som i guiden. Denna använde jag. http://www.kjell.com/se/sortiment/e...torer/led-transformator-lagprofil-12-w-p44148

Dock inte ändrat pressningarna. Får bli till nästa användning, förhoppningsvis på fredag. Då kan jag passa på att ta lite bilder också, både på bygget som på själva ölbryggningen (om någon kanske är intresserad av det också..)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fick notis i mailen om svar i denna tråd men nu ser jag inget. Någon som vet vad Magnus skrev, vore intressant så synd att det är borta "Magnus Juven: "Hej,
Hittade hit via statistiken på min ölblogg.
Har noterat att det är flera som skriver här om mitt bygge...."..."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.