Svårt att säga rakt ut, och egentligen måste man ju vara behörig för att pilla med el över 50 V :)

Några pekare kanske:
- Om lådan är av metall - Jorda den.
- JFB (det nämnde du)
- Säkra av inuti lådan med egen säkring

Samt förstås själva hantverket, att kopplingar är ordentligt gjorda, inte för nära jord/andra ledare (risk för gnistbildning) osv...

/K

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har satt ihop den nu. Blev i en IP klassad kappslingslåda. Halvledarrelät verkar skapa en del värme så ska nog förutom kylflänsen sätta in en liten PC-fläkt i chassit.

Det jag blir fundersam på är att flatstiftet som ansluter inkommande fas till säkringen blir väldigt varm. Varmare än att man kan ta på den. Använder 1.5mm2 kabel och 10a trög glasrörssäkring. Är det normalt?
Testkörde 60min och själva funktionen var helt ok

Varmare än att man kan ta på det är inte bra. Det finns en nolla också. Blir den också varm? Blir det varmt är det dålig kontakt eller underdimensionerat.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det framgår inte av bilden men jordledaren på inkommande anslutningskabel bör vara längre än fas och nolla. Det är för att om dragavlastaren brister och ledarna lossnar så ska skyddsjorden vara det som lossnar sist.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Avemo skrev:
Varmare än att man kan ta på det är inte bra. Det finns en nolla också. Blir den också varm? Blir det varmt är det dålig kontakt eller underdimensionerat.
Nä. Nollan blir inte varm. Funderar på om det är själva säkringen som är dålig kvalite o ligger bakom värmeutvecklingen. Ska testa utan

f91jsw skrev:
Det framgår inte av bilden men jordledaren på inkommande anslutningskabel bör vara längre än fas och nolla. Det är för att om dragavlastaren brister och ledarna lossnar så ska skyddsjorden vara det som lossnar sist.
Jo, det gjorde jag den till

olofh skrev:
Nä. Nollan blir inte varm. Funderar på om det är själva säkringen som är dålig kvalite o ligger bakom värmeutvecklingen. Ska testa utan
Är den ansluten med stickpropp? I så fall finns redan en säkring på vägguttaget, och du behöver inte ha en till i lådan.

Avemo skrev:
Är den ansluten med stickpropp? I så fall finns redan en säkring på vägguttaget, och du behöver inte ha en till i lådan.
Det är inte nödvändigt kanske...men ger lite extra säkerhet (om uttaget man använder kanske har en högre märksström - då kan man istället anpassa sin "egen" säkring mer till den beräknade maxeffekten, och dessutom ha en snabbare säkring) och man slipper ha en hel fas som går (i äldre hus kanske det är en halv våning)

/K

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jo.det är ju klart. Det är ju redan är avsäkrat i andra änden

Väldigt mycket av "säkerheten" i en sådan här konstruktion handlar om att komponenter är rätt dimensionerade och väl förbundna.
Du har redan fått massa goda råd ovan. Kan väl upprepa dom jag tycker är viktigast:
- Dragavlastade kablar med mest slack på skyddsjord
- Goda (beröringsskyddade) förband.
- Egen säkring anpassad till din normala drift- och startström
- Beakta värmeutveckling/avledning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker inte hävda att en egen säkring skulle vara dåligt på något sätt. Men de flesta apparater har inte en egen säkring. Jag skulle tycka att det var onödigt att försöka spara gruppsäkringen vid kortslutning. Dels eftersom det är långt ifrån säkert att det lyckas. Ofta går flera säkringar i serie samtidigt vid kortslutning. Och dels eftersom kortslutning är ett allvarligt fel som inte skall inträffa. Händer det kan man leva med att gruppsäkringen går. Det är det den är till för.

Redigerat:
olofh skrev:
Det jag blir fundersam på är att flatstiftet som ansluter inkommande fas till säkringen blir väldigt varm. Varmare än att man kan ta på den. Använder 1.5mm2 kabel och 10a trög glasrörssäkring. Är det normalt?
Testkörde 60min och själva funktionen var helt ok
Vad anväde du för crimptång till flatstiften? Inte en sån där billig från macken som bara kniper ihop hylsan, hoppas jag? Det blir sällan bra kontakt i dom, och särskilt inte om man tänker köra starkström.

Yaken skrev:
Vad anväde du för crimptång till flatstiften? Inte en sån där billig från macken som bara kniper ihop hylsan, hoppas jag? Det blir sällan bra kontakt i dom, och särskilt inte om man tänker köra starkström.
Nu är vi kanske något på spåret..crimtång? Jaså, det ska man visst ha... Jag använde bara en mindre kombinationstång och tryckte ihop med

olofh skrev:
Nu är vi kanske något på spåret..crimtång? Jaså, det ska man visst ha... Jag använde bara en mindre kombinationstång och tryckte ihop med
En sån här är att rekommendera: http://www.electrokit.com/crimptang-for-isolerade-kabelskor.45209

Tryckte du ihop kabelskon med en vanlig tång är risken stor att du har en halvtaskig anslutning, då är det bättre att löda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.