Har velat ha en automatisk tempreglerare till min ölbryggning. Hittade denna guide som jag tycker verkar vettig för att koppla ihop styr/regleringen. Har ni några andra synpunker? (jfb finns)
Det hela handlar alltså om att låta en pid styra en kokplatta.
https://pilsnerbryggeriet.wordpress...lmeier-plastis-bryggryta-del-2-sjalva-bygget/
Det hela handlar alltså om att låta en pid styra en kokplatta.
https://pilsnerbryggeriet.wordpress...lmeier-plastis-bryggryta-del-2-sjalva-bygget/
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Svårt att säga rakt ut, och egentligen måste man ju vara behörig för att pilla med el över 50 V 
Några pekare kanske:
- Om lådan är av metall - Jorda den.
- JFB (det nämnde du)
- Säkra av inuti lådan med egen säkring
Samt förstås själva hantverket, att kopplingar är ordentligt gjorda, inte för nära jord/andra ledare (risk för gnistbildning) osv...
/K
Några pekare kanske:
- Om lådan är av metall - Jorda den.
- JFB (det nämnde du)
- Säkra av inuti lådan med egen säkring
Samt förstås själva hantverket, att kopplingar är ordentligt gjorda, inte för nära jord/andra ledare (risk för gnistbildning) osv...
/K
Har satt ihop den nu. Blev i en IP klassad kappslingslåda. Halvledarrelät verkar skapa en del värme så ska nog förutom kylflänsen sätta in en liten PC-fläkt i chassit.
Det jag blir fundersam på är att flatstiftet som ansluter inkommande fas till säkringen blir väldigt varm. Varmare än att man kan ta på den. Använder 1.5mm2 kabel och 10a trög glasrörssäkring. Är det normalt?
Testkörde 60min och själva funktionen var helt ok
Det jag blir fundersam på är att flatstiftet som ansluter inkommande fas till säkringen blir väldigt varm. Varmare än att man kan ta på den. Använder 1.5mm2 kabel och 10a trög glasrörssäkring. Är det normalt?
Testkörde 60min och själva funktionen var helt ok
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nä. Nollan blir inte varm. Funderar på om det är själva säkringen som är dålig kvalite o ligger bakom värmeutvecklingen. Ska testa utanAvemo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det är inte nödvändigt kanske...men ger lite extra säkerhet (om uttaget man använder kanske har en högre märksström - då kan man istället anpassa sin "egen" säkring mer till den beräknade maxeffekten, och dessutom ha en snabbare säkring) och man slipper ha en hel fas som går (i äldre hus kanske det är en halv våning)Avemo skrev:
/K
Väldigt mycket av "säkerheten" i en sådan här konstruktion handlar om att komponenter är rätt dimensionerade och väl förbundna.
Du har redan fått massa goda råd ovan. Kan väl upprepa dom jag tycker är viktigast:
- Dragavlastade kablar med mest slack på skyddsjord
- Goda (beröringsskyddade) förband.
- Egen säkring anpassad till din normala drift- och startström
- Beakta värmeutveckling/avledning.
Du har redan fått massa goda råd ovan. Kan väl upprepa dom jag tycker är viktigast:
- Dragavlastade kablar med mest slack på skyddsjord
- Goda (beröringsskyddade) förband.
- Egen säkring anpassad till din normala drift- och startström
- Beakta värmeutveckling/avledning.
Jag tänker inte hävda att en egen säkring skulle vara dåligt på något sätt. Men de flesta apparater har inte en egen säkring. Jag skulle tycka att det var onödigt att försöka spara gruppsäkringen vid kortslutning. Dels eftersom det är långt ifrån säkert att det lyckas. Ofta går flera säkringar i serie samtidigt vid kortslutning. Och dels eftersom kortslutning är ett allvarligt fel som inte skall inträffa. Händer det kan man leva med att gruppsäkringen går. Det är det den är till för.
Redigerat:
Vad anväde du för crimptång till flatstiften? Inte en sån där billig från macken som bara kniper ihop hylsan, hoppas jag? Det blir sällan bra kontakt i dom, och särskilt inte om man tänker köra starkström.olofh skrev:
Produkter som diskuteras: "crimptång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Nu är vi kanske något på spåret..crimtång? Jaså, det ska man visst ha... Jag använde bara en mindre kombinationstång och tryckte ihop medYaken skrev:
En sån här är att rekommendera: http://www.electrokit.com/crimptang-for-isolerade-kabelskor.45209olofh skrev:
Tryckte du ihop kabelskon med en vanlig tång är risken stor att du har en halvtaskig anslutning, då är det bättre att löda.