Hej.

Jag blir tvungen att flytta lite uttag i köket i och med att vi ska bygga upp ett nytt kök med IKEA Metod.
Uttagen för Kyl respektive Frys sätter jag i skåpen ovanför (infälld kyl/frys).
För Micro och Spis så blir det ett högskåp och där sätter jag uttagen bakom Micron.

Gärna synpunkter på detta då jag ej satt gipsen än.

Men till min fråga där jag är lite osäker på bästa placeringen och det är till induktionshällen.
Min tanke var att sätta en kopplingsdosa mitt i skåpet på 60 cm över golv där hällen sitter för att sedan göra en fast installation av hällen. Låter placeringen bra eller hur brukar ni lösa detta?

Sen tänkte jag höra med er om någon av er gjort en installation av LED-Belysningen Utrusta och hur man i så fall gör en snygg dragning av elen.
Till min gamla armatur som jag haft under skåpen så hade jag ett rör som kom ut ur väggen, gör man liknande nu eller försöker man gömma det med hjälp av överskåpen eller liknande?

Placeringen av uttagen till kyl, frys, micro och ugn? låter bra.
Även placeringen av anslutningsdosan till hällen är ok, standardhöjden är 300 mm under bänkskivan. Varför inte perilex?
Ikea Utrusta ser att att vara avsedd för fast inkoppling. Då är det bra att ta reda på exakt var på armaturen som kabeln ska/kan gå in, och även om den sväljer en flexslang. Detta för att du ska kunna dra ut slangen på rätt ställe. Om du har ett rör som kommer ut ur väggen nu så kan du använda kabel eller trä över en kabelmantel den lilla biten ut till armaturen. Den kommer ju inte att synas under överskåpet.

Hej. Tack för svaret. Menar såklart ugn som du skriver.
Hällen kommer utan anslutningskabel så min första tanke var att helt enkelt att göra en fast installation, men det kanske är bättre som du säger att sätta en perilex.

Tack för svaret angående Utrusta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.