Får elledningarna gå diagonal på det här viset?
Jag har sett olika svar för fast och lös installation.

20160113_193945b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbet är oproffsigt gjort. Tyvärr.

Får får det men det är inte lämpligt, det är inte heller efter "praxis".
Med hängande flexslang blir det svårt att dra om trådar i framtiden.
Dosan uppe till höger har två "feldragna" flexslangar, dosan nere till höger har "feldragen" flexslang, felen är att det är för snäv böj på flexslangarna, det kommer vara väldigt svårt att dra i ny tråd i dom.

Slangen mellan bägge högra dosorna skulle jag ersatt med ett rakt VPrör.
Bägge slangarna som hår neråt på övre högra dosan skulle jag anslutit på ovansidan istället.

Nu har man redan byggt så här, lagt isolering framför och byggt en bastu. Svårt att ändra, men vad skall man saga till byggmästaren? Bör det ändras?

Det är ju ingen direkt säkerhetsfråga. Den dåliga dragningen gör att det inte kommer att gå att byta ut trådar i slangarna i framtiden.

P
Det är ju rätt förvirrande att en slang som går upp mot taket är ansluten neråt i dosan och den som skall gå rakt ner är ansluten uppåt! Har de haft för mycket slang som de velat bli av med? Skall inte slangarna klamras någon stans på vägen, är det ok att de bara hänger så långa sträckor, de kan ju halka ur dosorna?

Jo de bör vara klamrade. Mest för att det annars blir svårt att dra i nya trådar någon gång. Och den här dragningen är väl nästan så amatörmässig den kan bli.

Det kan ju finnas anledning att fundera över hur det är kopplat /draget i övrigt också. För den som har gjort det verkar ju ha mindre än noll koll på hur det skall göras.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Är det en riktig elfirma som har gjort jobbet eller är det en " utländsk universalhantverkare" .

men om det här är en bastu. Då blir jag lite fundersam över att det överhuvudtaget finns så många dosor.

Det är en byggfirma som har hela entreprenadet som tagit in en elektriker.

hempularen skrev:
Det är ju ingen direkt säkerhetsfråga. Den dåliga dragningen gör att det inte kommer att gå att byta ut trådar i slangarna i framtiden.
Det finns väl regler om att eldragning ska göras enligt vissa metoder för att kunna förutsäga var och framför allt var det inte går el i väggarna vid eventuell framtida håltagning. Där finns säkerhetsaspekten.

Det är inte bastu over hela väggen. "Bara" dosan längst till höger som kan vara bakom bastuvägen.

Thomnils014 skrev:
Det är en byggfirma som har hela entreprenadet som tagit in en elektriker.
De har INTE tagit in en elektriker. Det där är sämre än ett rätt dåligt hempul.

Thomnils014 skrev:
Det är inte bastu over hela väggen. "Bara" dosan längst till höger som kan vara bakom bastuvägen.
Så det har alltså byggt in dosan så att den inte är åtkomlig?
Sånt är ju ganska så aja-baja. Man ska ju alltid ha möjlighet att komma åt alla delar av installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.