3 838 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Fel materiel - brandutredning
Sida 1 av 3
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Hej,
jag funderar på att använda Phoenix och Entrelec kopplingsplintar till en modifikation i min solarkopplingsdosa. Entrelec är CE-märkt. Märkdata är nästan osynliga på plintarna men provmontering ser bra ut.
Om det nu brinner upp i huset, hur kan försäkringsbolaget någonsin fastställa om det var rätt eller fel materiel?
Jag vill inte snåla alls utan använda rätt saker.
jag funderar på att använda Phoenix och Entrelec kopplingsplintar till en modifikation i min solarkopplingsdosa. Entrelec är CE-märkt. Märkdata är nästan osynliga på plintarna men provmontering ser bra ut.
Om det nu brinner upp i huset, hur kan försäkringsbolaget någonsin fastställa om det var rätt eller fel materiel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Om du är orolig för att huset ska brinna upp, då ska du nog inte koppla alls.
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Tack för din omsorg. Om huset brinner upp då sker det förmodligen av andra skäl. Men jag funderar en hel del innan jag kopplar och därför dyker dessa frågor upp ibland.
Medlem
· Västernorrland
· 12 049 inlägg
ska man tänka så så spelar ingen ce märkning nån roll alls. Den kan man sätta på precis vad som helst oavsett om tillverkaren har nå godkännande bakom sig eller inte.
Ska man vara säker på sin sak så lär man alltså be att få dokument som styrker detta också.
Ska man vara säker på sin sak så lär man alltså be att få dokument som styrker detta också.
Det viktiga är att det material du använder är godkänt för det du ska koppla...Thomas_Blekinge skrev:Hej,
Dock inte koppleri...
Jag har alldeles för dålig humor så här tidigt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Varför undrar du då vad försäkringsbolaget tycker om dina kopplingsplintar? Det är endast intressant om branden startade där.Thomas_Blekinge skrev:
Och val av matr. och metoder gör väl dig ansvarig om det tar eld och det oavsett vad du valt att arbeta med/hur du gjort. Du kan ju aldrig få nått "frikort" bara för att du arbetat med "godkänt"/CE märkta saker, för tar det eld har det brustit i utförande eller/och matr.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
...men är du inte behörig så spelar det knappast roll om du använde ok material iallfall ?-MH- skrev:
Dvs om det är försäkring/juridik man är orolig för.
Däremot är det ju bra om man använder riktigt material just för att minska risken för skador och inte bara går på CE (China Export)
/K
Medlem
· Västernorrland
· 12 049 inlägg
och om det brinner så ska det nog till en sjuhelsikes försäkringsjurist om denne kan härleda det till en felande plint av bristfällig kvalitet...........Är det ett avstannat förlopp kanske de kan se att där startade det men att de går djupare än så för att friskriva sig själva har jag nog aldrig varit med om.
Word! CE märkningen är verkligen ingen garanti för kvalité. Plockade för nåt år sen isär en trasig stavvibrator (till betong om nu nån trodde nåt annatStefan1972 skrev:
Jag har aldrig någonsin sett en så undermålig koppling :what:. Sladdrigt, korta avstånd, spretande kardeler, slappa flatstift.
Och ja, den var äkta CE märkt.