Müssli skrev:
Jag håller med. Om man skulle jobba efter föreskrifter och rekommendationer fullt ut hade det tagit orimligt lång tid. Det finns nog ingen yrkesverksam elektriker som gör det.
Det är skillnad på om man gör jobbet själv eller utan att ta betalt, då har man all tid i världen. Dock gäller det att veta vad man kan tulla på när man väl ligger på gränsen och det har många amatörer svårt med, där spelar yrkeserfarenhet in.
Tulla på t.ex behörighetskraven?😀

kanonkula skrev:
Tulla på t.ex behörighetskraven?😀
Självklart, hur ska man annars tjäna pengar? :cool:

Skämt åsido, om man använder sunt elektrikerförnuft är det svårt att låta bli att följa behörighetskraven. De är mer tolkningsbara nu så det är i många fall tillåtet att hitta på egna lösningar så länge de är lika säkra eller mer säkra än föreskrifterna.
Jag tänker mer på rekommendationer som t. ex. klamringsavstånd, färgval på trådar i befintliga anläggningar m.m. Det finns hur mycket som helst som tas upp här på forumet som låter värre än det är. Sen kan det vara bra att tala om hur saker ska vara eftersom forumet inte är riktat till elektriker så vi elektriker får fnissa i smyg. :p
Elektriker kan som sagt förhoppningsvis själva använda sitt sunda förnuft bättre än amatörer.

R_F skrev:
Då kan man alltså dra slang kors och tvärs som man vill, bara man inte fäster den? Eller förstår jag det fel?

Så är vårt hus byggt, slangen är inslängd i väggar och tak hur som helst, men den sitter i alla fall inte fast .....

Dra om någon tråd är bara att glömma.
Jag skulle inte tolka det så. Att andra slarvar betyder inte att det är tillåtet. Reglerna finns, tyvärr är de lite slappa i detta område, men de finns. Det finns även en regel som säger att kanalisationen ska vara gjord så att det är enkelt att dra i/ur ledare. Det har uppenbarligen inte blivit riktigt bra i din bostad. Det kostar knappt något alls att dra slangarna på bilden lite bättre. Bättre var det på VP-rörens tid - de medgav inte samma slarv men tog ju längre tid att montera om det var många böjar.

Det finns även en skrivning på att slang/rör ska fästas med ca 60 cm mellanrum, om sedan det ska räknas som lös eller fast kan ju diskuteras. Ingjutna i betong är ju utan tvekan fast men där vill man inte dra rör annat än vertikalt i alla fall pga dom stora riskerna med att rör ska lossna eller gå sönder. Problemet med "lösa" slangar kors och tvärs är nog i första hand ett problem vid trådragning och inte nått större problem säkerhetsmässigt.

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
En helt annan sak efter att ha granskat bilden.
Jag försökte se vilken typ av kabel som är använd, det krävs värmetålig kabel vid installation i bastu. Sedan är min bestämda uppfattning att röret i taket inte skall förläggas där p.g.a. värmen, oavsett värmetålig kabel eller inte.
Inte ser det snyggt ut och frågan är vem som utbildat "elektrikern" i detta fallet, är han verkligen anställd under en behörig installatör?
Det tar inte längre tid att göra snyggt och rätt från början.
Lite synd tycker jag allt det är om montören då han tydligen inte har råd med en doskniv ;)

Mikael_L
Ja snyggt är det verkligen inte.
Jag tror däremot att det är lite svårt att få detta till rent otillåtet, det är bara i gränslandet, så det är nog svårt att hävda att det ska göras om utan extra betalt.

Detta ser faktiskt ganska likt ut det som det en behörig elektriker jag jobbade åt ett tag, brukade lämna efter sig. :|

Undrar om de resonerar så på resturanger också. "Om man skulle följa alla krav på hygien så skulle maten kosta alldeles för mycket. Därför styckar vi köttet själva inne på toaletten."

Om "kunden" inte vet vart köttet är styckat och han får sin oxfile 150:- billigare mister säkert grannrenstaurangen, som har ett styckutrymme, snart alla sina kunder, och ingen kan förstå varför dom ska vara så dyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.