El
jhedberg: Ah, nu hänger jag med lite mera. Och att jag inte hade fått samma mätvärde mot en glödlampa beror ju då på att den inte beter sig elektriskt som ett komplett avbrott när den inte är spänningssatt, och därmed leder bort det. Min LED gör det inte. Och nej, tänker inte prova om man kan få en stöt, el har jag respekt för efter en skön dos med 3-fas genom högerarmen som liten. :)
mexitegel: I alla fall... Du har fått många bra tips, men jag skulle råda dig att använda markskyddsrör med slät insida. De är dyrare men mycket enklare att jobba med. Det är som natt och dag jämfört med ett rör med korrugerad insida. Och som Bo skrev ovan så är ju hela idén med slang att du ska kunna dra i kabel efteråt, även för att kunna byta om något skulle hända i framtiden. När jag
dadid: Tack för snabbt svar Det rör sig om ett duschrum om än väggen mitt emot duschen, dvs ingen uppfuktning annat än hög RF. Jag skulle gärna vilja se armatur+armatur+spegel som en armatur och därmet tillåtas dra 0,75 de 60 cm mellan armaturerna bakom spegeln...
Drövel: Theben är ca halva priset i Tyskland så passa på att köpa ett när du beställer centralen.
Jessnet: Jo, det är jag med på och som även framgår av @elmont´s första post, så den byter jag till en EKRK 3G1,5.
toolman77: Det borde gå att stripa fast den i dinskenan men det löser elektrikern säkert på något smart sätt
GK100: Vill du använda standardkomponenter kan du titta på Eltako där finns multifunktionsreläer du kan använda, hade passat även för det du byggt av delar i skrotlådan. Finns nog även som puckar att lägga i dosor.
tommib: [citat] Och de sista tre orden var väl klon i det hela. Förutsatt att kunden betalade förstås.... Det är inte olagligt att vara oekonomisk.
hempularen: Ribons har i en annan tråd (hittar den inte just nu) påstått att det är OK att dra rör och tråd själv, för att senare få det inkopplat av behörig elektriker. Detta är som många av här vet ett felaktigt påstående. Vilket även Ribons nu fått reda på efter kontakter med elsäkerhetsverket. Det hade varit bättre för sambandet om denn "bekännelse" hade skrivits i tråden där det
GK100: TS drar kabel EKK eller bättre i grövre rör mellan några punkter i stugan för att slippa stråk av klamrad kabel. Rören läggs löst i ett lågt utrymme under stugan, med ändpunkterna fästa och tätade där de går in. Så uppfattar jag det, är det som hempularen menar är det inte vettigt eller rätt att göra.
Simon Hellsten: Jag är så sjukt imponerad av de utförliga svaren jag fått. Tack! Samma kardemumma så tror jag det blir installation av jfb samt jordade uttag i vardagsrum samt korridor i vår enplansvilla det är de enda rum som har någon potentiell risk att få några tyngre verktyg eller liknande kopplade till sig för att sen råka användas utomhus. Resterande rum är sovrum och får tills vidare vara
Avemo: Det är lätt hänt, men bra om man kan undvika den typen av kortslutningar. På det viset har jag kortslutit DC-bussen i en frekvensstyrning mot jord en gång. Jag sköt fyra 20A säkringar förutom att frekvensstyrningen gick sönder. Mätinstrumentet behövde en ny mätpinne sedan.
Demmpa: Det skapades en liknande tråd för några veckor sedan med exakt lika dan "Landis & Gyr"-givare, där föreslogs att den TS skulle spänningsmäta trådarna till givaren för att kontrollera om den var i drift eller inte. Precis som snuttjulle skriver så bör/måste hyresvärden godkänna både ommålning och bortplockade av fast egendom.
Odjuret: Låter nästan lite barnsligt att inte kunna använda gula markrör... :)
-MH-: Det jag undrar är kanske om EKK med flera kablar får läggas i tak? Vet inte vad alla kablar är, en grov svart sak till undercentral är gissningsvis N1KV.
tommib: [citat] Precis. Mät-Bryt-Mät, detektorn är bara en ersättning för sinnet som känner av elektriska fält som vi saknar. Ska man vara säker använder man multimetern och med den mäter TS ingenting.
fixarx: Verkar som att det är nedlagt för tillfället då Jag ser att alla philips HUE ljuskällor är inte ljusreglerbara via vanliga dimmers. Endast via RF / App. Det är dåligt med information angående deras Lightstrip PLUS. Jag skulle behöva veta volt ampere osv om man kan byta adaptern till så den passar till en vanlig takdosa. Även att om den är dimbar!
tommib: [citat] Har du fått ett fast pris? Är detta med timers någonting som är med i offerten? Om det är ett fast pris och detta inte är med kan jag förstå firman. Om det inte är så borde de se till att skaffa sig kompetens att utföra det kunden vill ha.
hsd: [citat] Det kan vara glapp i tex. en kabelanslutning, nollskruv eller en fas kan saknas i inkommande med överledning i tex 380v element är Du osäker ring en elektriker
Joe Bräck: Tack för svar. Det blir "som det ska göras" med ett rör till respektive dosa. Då finns det tillräckligt med plats för trådar. Skippar dubbeldosa och kör två enkla. Man kan ju dessutom förbinda dessa med ett större hål? Min oro för att kopplingsdosan skulle bli full verkar helt obefogad, Man kan ju dessutom dra tändtråden rakt igenom. Det blir också mer logiskt eftersom jag vill
Stefan1972: fast jag förstår ju ts lite grann. Säger man ingenting så kör ju elektrikern enklaste vägen och då kan det ju bli en dosa på väggen. Vill man inte ha det så lär man ju göra som jag skrev. Tota ihop både elektriker och fönstermontör och gärna husägaren också och tillsammans får man gå igenom vad som fungerar. Inte ens elektriker är tankeläsare.
JohanPersson: Har nu flyttat från 7 till 5 och då fungerar, mycket mystisk eller så har jag missuppfattat helt, någon som vet? Tack för hjälpen dock
Husägaren87: Inte den som är den, men om du hade gått ut med kabeln uppåt så hade du kunnat sätta trafon in till väggen och gå rakt ner med kabeln 😉 men snyggt annat, bara en elektriker som ser sånt 😊
elmont: Här där vi har vinter alla år har vi aldrig nått problem med gjutningar, man täcker med pressningar för att hålla borta is och snö. Använder lite olika metoder för att förhindra frysning, tex varmt vatten i betongen, mer cement, kemiska tillsataser, täcker med isolering mm mm. Kallare än minus ca 25 så kanske man funderar på att vänta någon dag men är det ihållande klär man in
GK100: Det har alltid krävts JFB i värmekabelanläggningar om de inte var anslutna via skyddstrafo och 48 V eller 2 x 48 V med mittpunktjord. Så JFB på 70-talet är inget konstigt, samtidigt är det som hempularen skriver troligen så att slingorna är mer eller mindre kass.