12 112 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Smörja invändigt i rör innan kabledragning...
Billiga armaturer = värdelösa plintar
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Detta är det bästa! Mirakel-gucka! http://www.eldirekt.se/verktyg/hjalpmedel/kabelsmrjmedel-yellow-77
//Patrik
//Patrik
Jo, det är ju lite av grejen, klart jag förstod det från början, en "no brainer". Kopplingsmässigt var det ju bara lite kuriosa jag bjöd på!el_richard skrev:
Jag vet dock inte hur ditt inlägg ska ta mig vidare?
Regel:
4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
:screwy:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ja, det är en rejält kladdig gucka, men härlig härlig!-=fullmoon=- skrev:
Har ett exempel, sa åt två "lakejer" att dra i två extra tändtrådar i en färdigdragen slang 5G1,5. Dom försökte använda en bef. tråd som dragtråd, men det gick inte. Dom drog ur all FK och försökte dra igenom. Stopp. Jag var dit och kletade på gucka på trådarna och drritt så åkte trådarna lätt in! Underbart (när dom dessutom inte sitter fast sen heller när det torkar).
//Patrik
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hade ett 15mm vp rör där en EKK av äldre tjockare typen låg i. Jag (normalbyggd) och en styrkelyftare (mycket muskler) Kunde inte rubba den mer än vad det flexar. jag var och smörjde röret. Hade tur att röret låg så att det kunde rinna i stort sett rakt ner och smörja röret på hela insidan. Lät det sjunka ner och tryckte i lite till. Vi väntade en så det runnit ner lite till. Sen drog vi utav bara fan. Efter ett par halvsvettiga meter så bara åkte kabel ur i all världens fart av sig själv. En kabel på ca 22m. Drog i Nya matningar och även när jag dragit igenom Fk'n så var de väldigt kladdiga men äckligt lätt gick det att dra. Smörjet är inte ens dyrt ju!Patrik_Hed skrev:Ja, det är en rejält kladdig gucka, men härlig härlig!
Har ett exempel, sa åt två "lakejer" att dra i två extra tändtrådar i en färdigdragen slang 5G1,5. Dom försökte använda en bef. tråd som dragtråd, men det gick inte. Dom drog ur all FK och försökte dra igenom. Stopp. Jag var dit och kletade på gucka på trådarna och drritt så åkte trådarna lätt in! Underbart (när dom dessutom inte sitter fast sen heller när det torkar).
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ja, som sagt, mirakel-gucka! 
Klicka här för att svara