I en nyköpt sommarstuga kommer en kuloledning ut genom en innervägg under ett vägguttag. Från uttaget löper sedan två kuloledningar år olika håll. Dels till en strömbrytare och taklyse, dels till ett annat vägguttag. Det första vägguttaget fungerar således även som kopplingsdosa.
Är det tillåtet med en sådan koppling?
Jag tycker det verkar vettigare att sätta dit en riktig kulodosa, varifrån kuloledningarna var för sig går till det första vägguttaget, till taklyset samt till det andra vägguttaget.
Har jag rätt?:confused:

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Bild på det?

Krilleman
Nej, jag är inte elektiker (som många vet) men som VikStri skriver säger en bil mer än 1000 ord....

tommib
Det vore troligen bättre med en kulodosa men det är inte omöjligt att det är en helt ok koppling. Det beror på hur plintarna i uttaget ser ut och om man på ett bra sätt kan lägga in tre ledare under varje (eller om det finns dubbla plintar).

Jag tycker mig ha hört nångång att man inte får dra kuloledningar vidare från väggurtag utan att all vidarekoppling ska ske via dosa. I mitt exempel i TS blir det förfärligt trångt i vägguttaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Där är du nog villhört, en kabel in och en ut är godkänt.
Men i ditt fall med tre blir det värre om det inte är snabbanslutningar och det finns 4 hål.

Jag har "sanerat" lite hos svärfar och la en en-pol sockerbit på var sida om insatsen för att undvika tre trådar under skruven.

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
När någon hävdar en regel som säger si och så, då tycker jag det är en god regel att begära en förklaring av motivet. Bakgrunden till en regel är ju så mycket enklare att komma ihåg.

I äldre föreskrifter fanns faktiskt ett förbud mot att använda plintarna på ett uttag till annat än vad uttaget själv behövde. Man fick alltså inte använda blintplintarna hur som helst, och inte skarva hur som helst.

Anledningen till en regel anges tyvärr aldrig, men det framstår som självklart att det har att göra med att byte av uttag inte är behörighetskrävande. Man bör därför inte krångla till det utan använda en kopplingsdosa eller toppklämmor så att uttaget endast matas med de tre trådar det behöver.

Regeln finns inte kvar i dagens regler, men det beror inte på att den var omotiverad utan helt enkelt pga att reglerna har internationaliserats. Det är därför inte fel att än idag snegla på de sista "riktiga" Svenska föreskrifterna, gula boken. Det står många insiktsfulla saker där.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det hade på den tiden oftast sin praktiska utgångspunkt i att det bara var en skruv med i bästa fall en omvikt bricka eller ett överfall för inkopplingen dvs fler än två blir svårt att få bra därför lämpligt att reglera tex endast vidarekoppling osv. På samma sätt var det även förbud mot vad som nämns som lösning här dvs kulodosa lågt placerad som förgrening lika naturligt praktiskt sett med tanke på de mekaniskt känsligare porslinsdosorna som användes.

I ett nutida uttag där det kan vara 2x2 anslutningsmöjligheter per pol är det ju däremot inget problem snarare ett sätt att kunna göra en prydlig lösning utanpåliggande.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.