5 332 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Stöt från diskbänk
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Hittade lite trådar om detta men blev inte klok på vad som kan vara felet.
Jag har idag satt in en begagnad diskmaskin. När jag sedan kopplade in den, i ett jordat uttag, och öppnade den samtidigt som jag höll andra handen på diskbänken kittlade det väldigt otrevligt i handen.
Jag har mätt upp följande.
Mellan fas och nolla i uttaget 235V
Mellan fas och jord 235V
Mellan nolla jord 0V
Mellan diskbänk och diskmaskin 8V
Mellan diskmaskin jord i uttaget 8V
Mellan diskbänk jord i uttaget 0V
Huset är från -69 och uttaget jag satte den i är det till fläkten. (förra ägare har gått på i det uttaget och dragit fram en kabel till ett utanpåliggande under överskåpet.) I fläktuttaget kommer det in svart/vit/röd
Vad kan vara fel? Diskmaskinen?
Jag har idag satt in en begagnad diskmaskin. När jag sedan kopplade in den, i ett jordat uttag, och öppnade den samtidigt som jag höll andra handen på diskbänken kittlade det väldigt otrevligt i handen.
Jag har mätt upp följande.
Mellan fas och nolla i uttaget 235V
Mellan fas och jord 235V
Mellan nolla jord 0V
Mellan diskbänk och diskmaskin 8V
Mellan diskmaskin jord i uttaget 8V
Mellan diskbänk jord i uttaget 0V
Huset är från -69 och uttaget jag satte den i är det till fläkten. (förra ägare har gått på i det uttaget och dragit fram en kabel till ett utanpåliggande under överskåpet.) I fläktuttaget kommer det in svart/vit/röd
Vad kan vara fel? Diskmaskinen?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Mät med diskmaskinen inkopplad mellan maskin och diskbänk. Prova att vända kontakten från maskinen i uttaget och se om du får olika mätvärden.
Du har en potentialskillnad mellan elektrisk jord och "äkta jord" på 8V enl. din mätning, vilket inte är helt ovanligt. Frågan är om du verkligen har skyddsjord i uttaget som maskinen är kopplad till.
Du har en potentialskillnad mellan elektrisk jord och "äkta jord" på 8V enl. din mätning, vilket inte är helt ovanligt. Frågan är om du verkligen har skyddsjord i uttaget som maskinen är kopplad till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Låter mer som avbrott i skyddsjorden i maskinen. Uttaget verkar ok. Så kontinuitetsmät mellan skyddsjord i stickproppen och höljet på maskinen så får vi se.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kontinuitetsmäta är att mäta om jorden och höljet har förbindelse? Jag mätte ohm och jag fick summer ton med den ena mätaren och med multimetern visade den resistens, men varierande värden (biltemamätare)
Höll på jordstiftet i stickproppen och insidan luckan. Fick inget på utsidan luckan och inte mellan in- och utsidan heller.
Men det är utsidan jag mätte 8V mot diskbänken.
Höll på jordstiftet i stickproppen och insidan luckan. Fick inget på utsidan luckan och inte mellan in- och utsidan heller.
Men det är utsidan jag mätte 8V mot diskbänken.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Jodå du mätte på rätt sätt. Vilka värden fick du? Om resistansen varierade mellan 1-2 ohm så kan det vara normalt, variationen kan troligen hänföras till kontaktresistansen i mätpinnarna. Mätte du ett högre värde så bör skyddsjordningen av DM kollas upp närmare.
Men, även med avbrott i skyddsjorden så ska inte DM kittla väldigt obehaglig, du ska möjligen känna lite darr i fingrarna.
Det låter som att det inte finns en JFB i huset. Om du har en JFB av pluginmodell så prova den i uttaget till DM. DM kanske läcker så kraftigt att den löser, och då får den nog gå till skrot.
Men, även med avbrott i skyddsjorden så ska inte DM kittla väldigt obehaglig, du ska möjligen känna lite darr i fingrarna.
Det låter som att det inte finns en JFB i huset. Om du har en JFB av pluginmodell så prova den i uttaget till DM. DM kanske läcker så kraftigt att den löser, och då får den nog gå till skrot.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Nu har jag mätt igen och nu höll jag spetsen i skruvskallarna i höljet och då blev det jämnare värde.
0,9 Ohm från hölje till jorden i stickproppen.
Och sedan har jag provat med en lös Jfb (finns ingen i centralen) och den löste inte ut.
Kan man då utgå från att allt är ok? Och ja, det kanske är mer kittling. Iaf ingen stöt, nu när jag vet vad som kommer när jag håller på båda ytorna.
Ska ta hem elektriker efter sommaren för helgenomgång och montering av Jfb, ska bara bli enig med mig själv hur jag ska bygga om huset.
Förre ägaren har kopplat friskt och jag har klippt bort en hel massa som tom jag som amatör förstår är direkt felaktigt.
0,9 Ohm från hölje till jorden i stickproppen.
Och sedan har jag provat med en lös Jfb (finns ingen i centralen) och den löste inte ut.
Kan man då utgå från att allt är ok? Och ja, det kanske är mer kittling. Iaf ingen stöt, nu när jag vet vad som kommer när jag håller på båda ytorna.
Ska ta hem elektriker efter sommaren för helgenomgång och montering av Jfb, ska bara bli enig med mig själv hur jag ska bygga om huset.
Förre ägaren har kopplat friskt och jag har klippt bort en hel massa som tom jag som amatör förstår är direkt felaktigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Det mätvärdet får anses bra. Det skulle då betyda att DM faktiskt har sin skyddsjord i behåll. Då är det något annat fel, antingen att symptomet är överdrivet eller mätfel. Jag skulle inte avfärda en kittling för det tolkar jag som att musklerna i armen påverkas. Det får inte vara mer än lite darr längst ut i fingertoppen, något som man även kan känna från DM utan att man samtidigt tar i diskbänken.
Hur mätte du t.ex 8 V mellan DM och jordblecket i uttaget - det är ju upptaget! Det kanske är så enkelt som att du har ett dubbeluttag? Man kan också tänka sig att din mätning av spänningen mellan DM och diskbänk/uttag gjordes mot en del av DM som inte är jordad (vilket i så fall kan vara ett fel).
Belastningen i huset vid det första mättillfället och de spänningsfall i ledningarna som då uppstår kan också spela in.
Behåll JFB i uttaget om du kan. Du kan ju prova att jorda DM mot diskbänken med en tråd, det ska inte JFBn lösa för.
Hur mätte du t.ex 8 V mellan DM och jordblecket i uttaget - det är ju upptaget! Det kanske är så enkelt som att du har ett dubbeluttag? Man kan också tänka sig att din mätning av spänningen mellan DM och diskbänk/uttag gjordes mot en del av DM som inte är jordad (vilket i så fall kan vara ett fel).
Belastningen i huset vid det första mättillfället och de spänningsfall i ledningarna som då uppstår kan också spela in.
Behåll JFB i uttaget om du kan. Du kan ju prova att jorda DM mot diskbänken med en tråd, det ska inte JFBn lösa för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden