Hej

köpte nyligen en automatisk länspump från Jula (http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/automatisk-lanspump-650349/) enligt julas dokumentering så skall den ha en 10A säkring inkopplad. När jag kikade på själva pumpen så står det instansat i den svarta plasten på ovansidan av pumpen "Fuse = 3AMP"

När jag ställer en supportfråga till Jula kring vad som gäller så fick jag följande svar som jag behöver hjälp att tyda??
_______________________

Tack för ditt mejl.

Det ska vara en 10A säkring du skall använda till produkten. Länspumpen i sig
kräver endast 3A men ledningarna kräver 10A.

Ha en trevlig helg!
____________________________


Kan ni som har lite mer kunskap än mig förklara varför ledningarna kräver 10A ? brinner de upp om man sätter en 3A säkring där eller vad?? trodde att 3A var ännu känsligare än 10A och då borde väl kablarna fasen inte ta stryk?? eller vad menas med att ledningar kräver 10A? jag har köpt sådana där glassäkringar som jag tänkt använda mig av.

tack på förhand
 
Redigerat:
Nej, det är inte så att ledningarna kräver 10A, står det 3A på pumpen så kör med det.

Vad gäller ledningarna så är det tvärtom. De "kräver" en max-styrka på säkringen, inte en min-styrka. Dvs du kan för ledningarnas skull alltid välja en mindre säkring.

Har man allt för stor säkring är det risk att pumpen går sönder istället för säkringen om något händer.
 
Det är kablarna som bestämmer vilken säkring du ska ha inte lasten.
1,5 kvadrat kabel ska i normalfallet ha en 10 A säkring.

Jag förstår texten på pumpen som så att pumpen har en 3A säkring inne i själva pumpen, kan ha fel.
 
Möjligen skall det tolkas som att pumpen får säkras av externt med maximalt 10 A. Jag tror inte att det har en stor betydelse vilken säkring du väljer. 1,5 mm² till 10 A är en tumregel man brukar använda till 230 V. När det är 12 V har spänningsfallet mycket större betydelse, så om det är längre trådar kan det vara bra att gå upp i dimension. Men det är ju inte ett problem här att välja kabel eftersom pumpen redan har en sladd.
 
Enligt skissen i pumpens manual behövs ingen extern säkring.
 
Jag skjuter från höften men det kan vara så att pumpen har en startström som kräver 10A. Det är inte ovanligt att en motor har en startström på märkström * 7 under en väldigt kort tid.
 
Müssli skrev:
Jag skjuter från höften men det kan vara så att pumpen har en startström som kräver 10A. Det är inte ovanligt att en motor har en startström på märkström * 7 under en väldigt kort tid.
Vilket är anledningen till att man inte ska ha snabba säkringar på motorer ;)
 
Tack för svaren... =)

Med andra ord så är Julas svar om att "kablarna" kräver 10A rent skitsnack i sammanhanget då?

Vet att det inte behövs en säkring för att det skall fungera, men efter att ha läst igenom en del forum så är det tydligen brukligt att ha det? Jag har den kopplad till ett AGM (?) batteri på 7,2Ah (12V). Min kunskap är tyvärr för dålig kring vilka fördelar det är att köra med en säkring kontra att inte göra det? Det kanske inte spelar någon roll? eller vad säger ni? Använder den till ekan så att jag skall slippa ösa varje gång det regnar...
,
 
Avemo skrev:
Möjligen skall det tolkas som att pumpen får säkras av externt med maximalt 10 A. Jag tror inte att det har en stor betydelse vilken säkring du väljer. 1,5 mm² till 10 A är en tumregel man brukar använda till 230 V. När det är 12 V har spänningsfallet mycket större betydelse, så om det är längre trådar kan det vara bra att gå upp i dimension. Men det är ju inte ett problem här att välja kabel eftersom pumpen redan har en sladd.
Jag behöver skarva sladden för att den skall nå till där batteriet sitter, men det handlar max om 1,5 m meter kabel. extra
 
Ja, Julas svar är skitsnack.

Ja, det är brukligt att ha en säkring, men det kan vara så att det sitter en i pumpen eftersom det står som det gör på den samt att de inte har ritat in någon säkring i manualen. Kolla i pumpen om det sitter en säkring där. Om inte, sätt dit en.
 
Om pumpen kräver en säkring så är det för "eget bruk", t.ex att den inte ska brinna upp om den fastnar eller dylikt.
Alla ledningar ska normalt också ha en säkring för skydd mot brand vid kortslutning längs med kabeln. Det har inte med pumpen att göra, så den säkringen ska placeras så tidigt som möjligt.
 
Det är en sänkbar pump. Den förmodas stå i vatten och är vattensmord. Den kan inte pumpa torrt så även om vippan går sönder (vilket de brukar) brinner den inte upp. Däremot drar den ur batteriet. 3A är förbrukningen. Den uppgiften använder du för att dimensionera batteriet. Maxlast vid start kan vara högre. Säkra enligt rekomendationen. Finns ingen nackdel med det.

Nu när du har ett elsystem i ekan så utrustar du väl den med bogpropeller och ankarspel ;), Då kommer du finna ett 7,2A batteri i minsta laget.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
Det är en sänkbar pump. Den förmodas stå i vatten och är vattensmord. Den kan inte pumpa torrt så även om vippan går sönder (vilket de brukar) brinner den inte upp. Däremot drar den ur batteriet. 3A är förbrukningen. Den uppgiften använder du för att dimensionera batteriet. Maxlast vid start kan vara högre. Säkra enligt rekomendationen. Finns ingen nackdel med det.

Nu när du har ett elsystem i ekan så utrustar du väl den med bogpropeller och ankarspel ;), Då kommer du finna ett 7,2A batteri i minsta laget.

mvh Findus
Ha ha... Absolut en bogpropeller borde alla ha! ;-P Jag har två stycken 7.2Ah batterier som jag alternerar mellan så det skall nog inte vara några problem alls att lösa både bogpropeller och ankarspel ;-P

Jag är ganska säker på att länspumpen inte har någon egen säkring. Men jag får väl köra med en 10A säkring då så får vi se vilken nytta den kommer göra =)

tack för alla svar =)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.