Hej,
Jag undrar om min tvättstuga lever upp till moderna krav på elsäkerhet? Skulle en elektriker gjort något annorlunda idag? Huset är från 1996 men det har varit några olika ägare så jag kan inte svära på att installationerna är original. Jag är rätt säker på att diskhon tillkommit på senare år.
Torkställningen är iallafall mitt verk.
Dosa A och B har båda 3-fas + nolla + jord framdraget. Inga packningar i doslocken. Fas, nolla och jord är dragna till uttaget till vänster i bild. Jag ser dock inte om kabeln i väggen går i elrör eller löst i väggen. JFB finns i centralen.
Tacksam för kritiskt granskande ögon!
/WestPete
Jag undrar om min tvättstuga lever upp till moderna krav på elsäkerhet? Skulle en elektriker gjort något annorlunda idag? Huset är från 1996 men det har varit några olika ägare så jag kan inte svära på att installationerna är original. Jag är rätt säker på att diskhon tillkommit på senare år.
Torkställningen är iallafall mitt verk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dosa A och B har båda 3-fas + nolla + jord framdraget. Inga packningar i doslocken. Fas, nolla och jord är dragna till uttaget till vänster i bild. Jag ser dock inte om kabeln i väggen går i elrör eller löst i väggen. JFB finns i centralen.
Tacksam för kritiskt granskande ögon!
/WestPete
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 542 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 542 inlägg
Sådär får det verkligen inte se ut. Anslutningskabel får aldrig var fast installerad eller ligga innuti väggar sådär, installationen är en genomsnittlig hempularlösning. Behöver inte vara någon överhängande fara men det är en olaglig installation helt klart
Misstänkte det... Borde det vara infällda IP44-uttag med skvättlock direkt i dosorna utan skumma kablar i väggarna? I så fall hade uttagen hamnat rakt över och ganska nära blandaren. Tvättmaskinskabeln hade då hängt ner bakom blandaren vilket inte heller känns så lyckat.
Uttagens IP-klassning har ingen betydelse, den gäller ändå bara när det inte sitter något i dem (förutom vissa speciella undantag).
Problemet är att det troligen är draget en anslutningskabel direkt inne i väggen till dosan och sedan till uttaget där tvättmaskinen är ansluten.
Det korrekta sättet att göra det på hade varit att antingen riva väggen från endera hållet och skarva på rör till en dosa där man vill ha det nya uttaget och montera så, eller att gå via näslock och utanpåliggande, korrekt, kabel (EKK, EKLK eller någon modern variant) till ett utanpåliggande uttag där man vill ha det.
Problemet är att det troligen är draget en anslutningskabel direkt inne i väggen till dosan och sedan till uttaget där tvättmaskinen är ansluten.
Det korrekta sättet att göra det på hade varit att antingen riva väggen från endera hållet och skarva på rör till en dosa där man vill ha det nya uttaget och montera så, eller att gå via näslock och utanpåliggande, korrekt, kabel (EKK, EKLK eller någon modern variant) till ett utanpåliggande uttag där man vill ha det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 542 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 542 inlägg
Poängen är att kabeln är fel och varnar om att det kan se ut lite hur som helst i uttaget och dosan. Men det är inget jättejobb att åtgärda heller.WestPete skrev:
Uttaget bör inte sitta rakt över kranen eftersom kablar som du säger kommer hänga på ett olämpligt ställe.
Jag tycker att alla eldragningar på bilden är tveksamma. Doslocken är i Zon 1 och skall då uppfylla IP44. Det finns doslock med tätningsring som uppfyller IP44, men kanske fortfarande tveksamt om det håller tätt.
Att placera ett torkställ framför ett eluttag känns inte okej. Så länge kläderna inte dryper av vatten är det säkert inte någon fara, men skulle någon hänga något riktigt drypande över uttaget, ja då hoppas vi att jordfelsbrytaren fungerar. Bara för att det finns jordfelsbrytare betyder inte att de fungerar korrekt i dag eller om ett år.
Många av el och vattenreglerna som finns är för att undvika olyckor som kan ske vid oaktsamhet eller otur.
Att placera ett torkställ framför ett eluttag känns inte okej. Så länge kläderna inte dryper av vatten är det säkert inte någon fara, men skulle någon hänga något riktigt drypande över uttaget, ja då hoppas vi att jordfelsbrytaren fungerar. Bara för att det finns jordfelsbrytare betyder inte att de fungerar korrekt i dag eller om ett år.
Många av el och vattenreglerna som finns är för att undvika olyckor som kan ske vid oaktsamhet eller otur.
Zonbegreppen gäller väl bara för våtrum. En tvättstuga är inte nödvändigtvis ett våtrum, lustigt nog (se här). Om det skulle vara så får man överhuvudtaget inte ha några uttag eller doslock i zon 1 (se här och läs den kompletterande informationen om vilka uttag som tillåts).
Sen kan det vara en mer eller mindre bra idé ändå att göra elinstallationer precis invid en vattenkran...
Personligen skulle jag nog funderat på om det inte går att öppna väggen lite och fälla in slang till de nya placeringarna.
Är det våtrumstapet eller bara vanlig?
Sen kan det vara en mer eller mindre bra idé ändå att göra elinstallationer precis invid en vattenkran...
Personligen skulle jag nog funderat på om det inte går att öppna väggen lite och fälla in slang till de nya placeringarna.
Är det våtrumstapet eller bara vanlig?
Tack för bra kommentarer!
Ang. slangar, menar du att ta upp ett hål för en senildosa t.ex. vid taket ovanför torkställningen, dra slang från dosa A och avsluta med ett infällt uttag?
Bra fråga om det är ett våtrum... Det är våtrumstapet, -matta och en golvbrunn mitt på så det är uppenbarligen avsett att kunna stänkas vatten/torka tvätt i. Bakom ryggen sitter elcentralen (Hager med automatsäkringar och JFB) så husleverantören såg det inte som ett fullskaligt våtrum.tommib skrev:
Ang. slangar, menar du att ta upp ett hål för en senildosa t.ex. vid taket ovanför torkställningen, dra slang från dosa A och avsluta med ett infällt uttag?
Om elcentralen sitter där är det med stor sannolikhet inte att betrakta som våtrum.
Den snyggaste lösningen är att leta rätt på matande dosa och dra en ny slang därifrån. Näst bäst är att ta bort dosan du har, skarva på ny slang och sätta en rotdosa där du vill ha den. Sen trådar man om så att det inte blir några skarvade FK i väggen.
Den snyggaste lösningen är att leta rätt på matande dosa och dra en ny slang därifrån. Näst bäst är att ta bort dosan du har, skarva på ny slang och sätta en rotdosa där du vill ha den. Sen trådar man om så att det inte blir några skarvade FK i väggen.
Du kan byta till rätt sorts kabel i röret till dosa A och sätta uttaget över, under utloppet där verkar det sitta någorlunda vettigt till. Nu har man klippt av anslutningssladd till TM eller TT som stått där och använt till uttaget, det är som sagt felaktigt.
Tack för många bra förslag!
Det låter ju helt klart som den smidigaste lösningen. Är det good enough för fukt/droppar eller är det bara ett hack bättre än nuvarande och ändå inte i nivå med vad elektriker skulle gjort? Vad är rätt sorts kabel och finns det tätade uttag för utanpåliggande installation inomhus?GK100 skrev:
Rätt kabel är tex EKK eller liknande nutida varianter EXK, EXQ, EQQ osv du kan hitta dem i byggvaruhusen. Uttaget kan du ha liknande som nu eller om du vill byta till annan typ så går det givetvis bra, risken är att det ser hempulat ut med IP44 där men inget fel. Jag skulle tro att många elektriker skulle kunna tänka sig göra på detta sättet men man vet aldrig de verkar lite lynniga emellanåt. 
Klicka här för att svara