Hej,

kompisen bygger hus.

Elektrikern från början (som dragit sig ur pga sjukdom) rekommenderade att man gräver från gatan till garaget. Sen går från garage till hus.

Fiber är det som är tänkt.

Undrar hur det funkar?

I huset har jag hjälpt min kompis att bygga ethernet stjärnnät med patchpanel och uttag (cat6 nätverk).

I garaget vill de gärna ha möjlighet till internet i framtiden, då de kanske bygger om till hus senare. / kontor

Men inledningsvis är det i huset som de kommer ha internet / ip-tv etc.

Skarvar man fibern i garaget?

Sätter man en fiber switch i garaget så man har fiber i både garage / hus?

Funkar IP-tv på en "skarvad"/switchad anslutning eller måste stjärnnätet i så fall (CAT6) utgå från garaget?

De kan också eventuellt gräva från gatan upp till huset om det är "mycket bättre". Dock måste de då gräva nya rör. De andra rören är redan dragna (från gata > garage och garage > hus)

Fibern kommer inte anslutas förrän om cirka 1-2 år, och de gör markarbeten just nu. Tillsvidare kommer 4G användas.

Vad jag misstänker är det inte lämpligt med CAT6 förbindelse mellan hus > garage om man väljer fiber från gata > hus direkt ? På grund av potentialskillnader etc? Eller vad ska man tänka på i så fall? Är cirka 100 meter mellan husen kanske.

Råd från folk som är mer insatta. Kompisen har hjälpt mig mycket med annat genom tiderna, och jag är väl den tekniska om oss. Men just fiber etc, har jag noll koll på.

Det går bra att gå via garaget. Rent teknisk går det att göra på många sätt, men jag rekommenderar att dra fibern till huset och gå tillbaka till garaget med oskärmad CAT6. Normala potentialskillnader är inget problem för oskärmad CAT6 eftersom det sitter transformatorer i nätverksuttagen på all utrustning. Det är bara vid blixtnedslag som CAT6 mellan hus och garage skulle kunna ge något problem. Går det vanliga elkablar mellan hus och garage?

Sätter man fiberswitchen i garaget kan det behövas flera nätverkskablar till huset eller en VLAN-switch i huset, det är därför jag rekommenderar att fiberswitchen sitter i huset. Det ger störst flexibilitet till lägst kostnad.

Avståndet mellan hus och garage är viktigt. Ska man följa spec så är det max 100 meter kabel mellan två nätverksuttag, för ethernet med TP-kabel. Detta inkluderar eventuella patchkablar i båda ändar. För längre avstånd är det fiber som gäller. Med fiber får man också en galvanisk isolation som klarar även blixtnedslag, men fiberteknik är betydligt dyrare än vanlig CAT6. Själva fibern är inte så dyr, men allt annat är dyrare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Håller med b_hasse ovan. Dra fibern direkt till huset. Det kommer förenkla mycket för din kompis eftersom han kan placera fiberswitchen i teknikrummet dit ni dragit stjärnnätet. Huset är ändå det primära att ansluta, garaget sekundärt.

Om du (han) ändå absolut vill ha fibern dragen via garaget, se om det går att loopa ner fiberkabeln när de blåser den i röret och bara fortsätta till huset. Det gör att ni inte behöver gräva om men är ett extra komplicerande moment om det strular (samt risk att skada fibern i framtiden). Obs att detta inte är samma som att skarva fibern, det skulle jag absolut inte rekommendera då det helt i onödan introducerar en felkälla.

Det sämsta i mitt tycke är att sätta fiberswitchen i garaget. Detta kräver en speciallösning som din kompis garanterat inte kommer få support för via leverantören, utan det blir du som får stå för det. Beroende på vad som ska köras så blir det eventuellt fråga om VLAN och andra lösningar alt multipla kablar/fiber.

Med tanke på avståndet mellan huset är det fiber som är det säkraste valet, speciellt när det finns ett rör redan. Kabel går säkert men blir irriterande att felsöka när det är packet loss mm. P2P-länk med radio är också tänkbart (se annan tråd här på forumet) men kostar pengar även det. Så otroligt dyrt är det inte med fiber + 2 mediaconverters. Däremot lär det kosta att få ut någon som blåser i fibern och svetsar på kontakterna.

Som jag har förstått det så har man vid vägen ett inkommande elskåp. Från elskåpet, så går man med två kablar upp till till respektive hus / garage.

Det som händer i värsta fall är dvs. att vid blixtnerslag så går transformator / nätverksutrustning ? Risken är väl att det fortplantar sig via annan ansluten utrustning? Internt i stjärnnätet, ut till ex. Apple TV och sen vidare till TVn via HDMI? Men bör väl vara väldigt osannolikt?

CAT6 mellan hus och garage är ju försumbar kostnad.

Men vad kan det kosta att dra fiber dessa 100 meter om rör etc liknande är draget. Det som behöver göras är i så fall blåsa i fiber, kontaktera ? För arbete + material (fiber + 2 mediaconverters).

Finns det inga färdigkontakterade lösningar om man ex. mäter upp exakt avstånd i röret ?

Min kompis är långt ifrån en person som är särskilt tekniskt intresserad. Han är knappt i behov av tv om vi säger så. En väldigt "enkel" människa. Så hastigheten är inte det primära ute i garaget egentligen.

Men intressant ungefär på tummen / pekfingret vad en fiber installation mellan garage / hus kan kosta? Så man vet i förhållande till vad koppar CAT6 kostar (för det vet jag mer om)

Tack för svaren.

Då de ändå inte färdigställt något så är det nog inga större problem gräva ett nytt rör från gatan till huset direkt, istället för omvägen via garaget. Men undrar varför den ursprungliga elektrikern rekommenderade det?

En tanke bara, men finns det inget trådlöst alternativ som skulle uppfylla din kompis behov? Har själv ingen större koll på det, men det känns ju som en möjlig lösning som borde vara billigare än en massa kabeldragning.

Om elektrikern rekommenderar att gå via garaget är det nog rätt i det här fallet. Sätt CPEn ( fiberswitchen) i huset och dra en cat6 till garaget om avståndet är under 100m.

Överlag är det bra att ha rejält med kanalisation mellan hus och garage. Minst 1 50mm markrör för el och tele/data. Har du ett 110mm rör kanske du tom kan dra vattenburen värme där även om en kulvert är att föredra för sådant.

tommib
Här måste jag invända mot pelpet. Det är inte nödvändigtvis så att det är rätt att gå via garaget bara för att elektrikern sa så. En genomsnittlig elektriker är sannolikt inte särskilt hemma på fibernät. Det kan lika gärna vara så att elektrikern tyckte det var enklast att dra rören samma väg som elrören.

CPE behöver inte innebära fiberswitch. Vad är egentligen en fiberswitch? Om vi pratar mediaconverter (mest sannolikt) så gör den ingenting mer med signalen än att byta media (Fiber->Koppar). Detta är oftast avlämningspunkten från leverantör (ofta benämnt CPE= Customer Premises Equipment). Det kan dock vara så att tjänsteleverantören kräver sin egen router/switch/allt-i-alloburk direkt efter denna mediaconverter och om den är ansluten med 100m egendragen kabel kommer support alltid att skylla på detta och kräva att den kopplas in direkt i mediaconvertern. Vad gör denna burk då? Den ser till att du får Internet, IPTV och IP-Telefoni (vanligen) genom att splitta ut ett antal VLAN som kommer i inkommande anslutning till separata portar (alt brygga in på det interna nätverket) samt ger dig ett/två RJ11 att koppla in en gammal analog telefon i. Detta gör att du behöver multipla kablar från garaget till huset för att kunna köra allt om du ställer burken där. Dessutom kan det vara olika mellan olika tjänsteleverantörer med hur de gör vilket kan kräva omkonfigurering av kablarna.

Nej, gräv nytt rör till huset och dra fibern direkt dit. Det är den överlägset enklaste lösningen för framtiden. Din kompis kanske inte är så tekniskt intresserad men hans eventuella partner/barn/mm kanske är det. En framtida ägare av huset kanske är det. Som jag sa ovan är det bäst att dra fibern in i huset och ha mediaconvertern så nära all aktiv utrustning som möjligt. Detta betyder i praktiken i teknikrummet där ni har patchpanelen.
Näst bäst är att dra fibern via garaget men utan att skarva utan bara upp och sen ner igen i nästa rör obruten.

Om din kompis vill ha nätverk i garaget i framtiden kan det enkelt ordnas genom att dra i en Cat6 eller liknande i det befintliga röret alt genom att använda en P2P-länk. Jag själv skulle tveklöst dragit 2xCat6 direkt, kostnaden är marginell när man bygger hus och det gör att man enkelt kan komma igång (man vet aldrig vad som vill ha nätverk innan man står där och suckar.... en Sonos i garaget kanske?).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad säger fiberleverantören då?
Jag har 2 olika fiber in i mitt hus från 2 olika leverantörer och det var ett evigt gnäll från den ena som hade en hel lista med krav om hur deras fiber skulle dras, fick tex inte dra rören under plattan utan fibern skulle gå upp 1 meter på väggen utvändigt och massa trams, fick bråka rätt bra för att dra in det som jag ville.
Den andra leverantören var lite dyrare i installationskostnad men de anpassade sig då även till mina önskemål utan någon som helst klagan.

Lutar åt att man går direkt in i huset. Känns mest rimligt faktiskt, med tanke på att det faktiskt är där man initialt "lever". Som ni säger så är det också mest framtidssäkert.

Leverantören har inte kommit med så mycket information än. De håller mest på att sondera intresse i området. Men är ganska klart att det kommer bli av, men om 1-2 år. Leverantören verkar dessutom vara lite svår att få tag på för närvarande, och inte allt verkar vara "bestämt".

Då man ändå gör markarbeten, så är det lika bra passa på dimensionera lite nu. Framför allt så är det alltid skönt veta lite hur "man generellt" gör, så man inte står med skägget helt i brevlådan sen.

CAT6 kabel är inga problem att dra, det tar jag fritt på jobbet. Men området han bor på är ganska åskutsatt, då han bor högst upp på Hallandsåsen. Verkar vara lite olika vad folk generellt säger om CAT6 mellan byggnader. Läste lite igår, och verkar som många hävdar att det enligt ethernet "standarden" skall vara delvis avskiljt med transformatorer. Men känns ändå tveksamt, då andra hävdar tvärtom. Kanske är radiolänk mellan husen vettigt, då sikten är fri. Men i så fall bör man kanske dra ett rör redan nu fram till den gaveln, så man kan förbinda med ethernetkabel dit från patchpanelen? Innan man putsar inomhus.

Eller så drar man helt enkelt bara ethernet i marken, om det är lugnt. CAT6 i garaget kommer räcka mer än väl. Frågan är ju bara om det är säkert.

tommib
Vill du vara helt säker tar du fiber eller radiolänk mellan husen. Det spelar ingen roll för kanalisationen dock, se till att dra minst ett 50mm markrör, gärna två. Som jag fattade det fanns det redan ett rör nergrävt.

Utgångsstegen mot TP nätverkskabel är differentiella, dvs potentialskillnader inom rimliga gränser mellan hus ska inte ställa till det. Det som är lite lurigt är framförallt om man väljer skärmad kabel (FTP istället för UTP) och ansluter skärmen i bägge ändar. Då bildas en väg för vagabonderande strömmar som potentiellt kan bli ett problem vid blixtnedslag eller annat. Om du håller dig till oskärmat (UTP) är det knappast ett problem i en hemmaanläggning, ofta dras ju TP-kablar över betydligt större avstånd än så inom industrin eller kontorskomplex även om fiber kanske tar över mer och mer.

Kör oskärmad cat 6 och oroa er inte!

Tillägg: Dra gärna kabeln nära övriga kablar mellan husen (el? telefon?) så blir det ytterligare mindre åskkänsligt.

Ursäkta min okunskap men har en liknande fråga. Står i tagen att bygga nytt garaget till befintligt hus. I huset har jag indraget fiber och i mediacentral "swichat" ut till alla husets 22 uttag. Där sitter även "lådan" som konverterar fiber till IP.
Nu vill jag ha fast kabel även till garaget för använding av tex IP kamera samt mer tillförlitlig hastighet på internet.

Kan jag splitta fibern och sätta en ny konverter i garaget för att få till IP?

Eller hur gör man detta enklast?

Kristian

tommib
Du har alltså en befintlig fungerande installation?

I det fallet är det bara att gräva ner ett rör till garaget från befintlig switch på bästa sätt och dra i en eller flera Cat6-kablar som termineras i patchpanelen samt i garaget. Varför skulle du splitta fibern?

tommib skrev:
Du har alltså en befintlig fungerande installation?

I det fallet är det bara att gräva ner ett rör till garaget från befintlig switch på bästa sätt och dra i en eller flera Cat6-kablar som termineras i patchpanelen samt i garaget. Varför skulle du splitta fibern?
Ja precis, en fiber som går in i elskåpet utanför (rel. Nära nya garaget), den går sen till min media central inne i huset (långt från garaget) och konverteras där från optisk till nätverk. Därefter går den in i
bredbandsroutern och vidare sen till Telias "smart Box" och efter det till min switch för alla portar.

Jag vill alltså ha ytterligare 1/2 portar i garaget och ser lite problem med att dra en ren cat6 hela vägen till garaget. Tänkte om man kunde lösa det smidigt och splitta direkt i elskåpet.

KristianO skrev:
Ja precis, en fiber som går in i elskåpet utanför (rel. Nära nya garaget), den går sen till min media central inne i huset (långt från garaget) och konverteras där från optisk till nätverk. Därefter går den in i
bredbandsroutern och vidare sen till Telias "smart Box" och efter det till min switch för alla portar.

Jag vill alltså ha ytterligare 1/2 portar i garaget och ser lite problem med att dra en ren cat6 hela vägen till garaget. Tänkte om man kunde lösa det smidigt och splitta direkt i elskåpet.
Du kan givetvis flytta medieomvandlaren (optisk -> koppar) och bredbandsroutern nära där den optiska fibern kommer in i huset och sedan dra cat6 (koppar) dit bredbandsroutern förut var placerad. Men så länge avståndet understiger max för cat6 (100 meter) så blir det troligtvis enklare att dra cat6 från bredbandsroutern direkt till garaget.

Jag hade dragit en cat6 den vägen och sedan, om och när jag ville ha fler än ett uttag i garaget, köpt en mindre switch för placering i garaget.

Att "splitta" fibern fungerar inte på det sätt som jag tror du menar. Det går säkert att göra nånting du kan kalla "splittad fiber" men det blir klart dyrare och omständigare än alternativet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.