Hej

Hjälpte häromdagen en kompis att lägga in några extra säkringar till en tillbyggnad. Jag har haft behörighet tidigare och är elektroingenjör (ja jag vet att det inte är tillåtet för mig då). Han berättade att han hade haft en elektriker där tidigare som hade kopplat så hela huset blinkade och det brummade i spisen etc. Det lät som om de hade kopplat jord och nolla tokigt. Han vågade i alla fall inte ta dit honom igen. Mig litar han på dock :)

När jag hade lagt in 2 extrasäkringar så kollade jag lite allmänt i elcentralen innan locket skulle på och såg då följande:

Det är ett 5-ledarsystem in. Sedan hade den förra elektrikern tagit bort inkommande nolla (hänger löst). Sedan hade han dragit från inkommande jord till båda jordfelsbrytarna som sedan på andra sidan gick vidare till 2 olika nollplintar.

Tekniskt är det inte snyggt, men jag kan inte se att det elektriskt är en omedelbar säkerhetsriskt heller. Men får man verkligen göra så? Det blir ju som att gå från inkommande 5-ledarsystem tillbaka till 4-ledarsystem och sedan igen till ett 5-ledarsystem igen? Rekommendation... ?

/Peo

Det faller väl ganska direkt på att man gått från femledarsystem till fyrledarsystem. Dvs det är klart att man inte får använda inkommande PE som PEN.

Farligt blir det ju först när någon kopplar bort PE i tron att det är just PE, men istället har brutit PEN med ty åtföljande trevliga nollsläppsfel i en trefasanläggning.

Var det jag misstänkte ja. Det lär åtgärdas.

/Peo

Man får inte gå ifrån 5 ledare till 4 ledare. Men det har han ju egentligen inte gjort heller. Iom att inkommande nollan är urkopplad. Frågan är ju då hur det ser ut i matande ände.

Det man kan misstänka med tanke på det beskrivna felet, är att det från början varit en nolla som går via en jordfelsbrytare i matande ände. Men att faserna inte gått via den jordfelsbrytaren. Det blir i så fall ett väldigt farligt fel, med flytande nolla när den matande jordfelsbrytaren bryter. Den kommer ju då att bryta nollan, men inte faserna.

Den nuvarande kopplingen är troligen felaktig såtillvida att en PEN ledare, alltså kombinerad jord och nolla måste vara på 10kvmm.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant fråga... Jag skulle dock inte säga att det är OK att gå från TN-S (5-ledare) till TN-C (4-ledare). Eventuellt då om du byglar PE+N i första centralen men vete tusan vad elbolaget tycker om det... Att bara lämna N "hängande" kan INTE vara OK!

Vet du varför det blivit så? Finns kanske något kabelfel e.dyl med i bilden eller är det utfört korrekt som TN-C fast med en femledarkabel, iofs onödigt och dumt. Du känner väl till de nutida kriterierna för PEN dvs minst 10 mm2 Cu för den.

Och vad har du gjort för att tappa din tidigare behörighet, en fråga som hittills är utan svar här på forumet. :)

anders07 skrev:
Intressant fråga... Jag skulle dock inte säga att det är OK att gå från TN-S (5-ledare) till TN-C (4-ledare). Eventuellt då om du byglar PE+N i första centralen men vete tusan vad elbolaget tycker om det... Att bara lämna N "hängande" kan INTE vara OK!
Nej, det skall sägas att jag tolkade TS som att nollan lämnats just "hängande#. Dvs att man inte gjort någon omkoppling i matande ände. Om det gjorts så blir det krångligare. Men frågan man i så fall ändå måste ställa sig är "varför" det är gjort? Ett femledarsystem är ju att föredra framför ett fyrledarsystem, och man har som sagt säker ändå inte uppfyllt krav om 10mm^2 för PEN så vad skulle vitsen med det vara? (Ärligt menad fråga).

GK100 skrev:
Och vad har du gjort för att tappa din tidigare behörighet, en fråga som hittills är utan svar här på forumet. :)
Jag antog av rent pietet om inte annat att det var samma skäl som alla andra jag känner tappat sin behörighet för. Dvs aktningsvärd ålder. ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det skall sägas att jag tolkade TS som att nollan lämnats just "hängande#. Dvs att man inte gjort någon omkoppling i matande ände. Om det gjorts så blir det krångligare. Men frågan man i så fall ändå måste ställa sig är "varför" det är gjort? Ett femledarsystem är ju att föredra framför ett fyrledarsystem, och man har som sagt säker ändå inte uppfyllt krav om 10mm^2 för PEN så vad skulle vitsen med det vara? (Ärligt menad fråga).

Jag känner inte till de nutida kriterierna för PEN nej. Men jag har inte heller gjort något runt det just p g a det. Däremot såg jag det som var grundfrågan och såg tokigt för inkommande el med bortkopplad nolla. Det såg jag som jag skrev när en vanlig 10A säkring kopplades in till en tillbyggnad.

Behörighet ja... Jag jobbar inte som elektriker eller så idag (c:a 22 år sen). Har bara antagit att man måste förnya resp jobba med grejerna. Har inte ens kollat upp det då jag inte har som intention att jobba med detta. Inte ser jag iofs vad det har med frågan att göra :)

GK100 skrev:
Vet du varför det blivit så? Finns kanske något kabelfel e.dyl med i bilden eller är det utfört korrekt som TN-C fast med en femledarkabel, iofs onödigt och dumt. Du känner väl till de nutida kriterierna för PEN dvs minst 10 mm2 Cu för den.

Svarade visst på fel inlägg nyss. Såg inte att detta forum hade citat och svara ovanför postningarna...

Jag känner inte till de nutida kriterierna för PEN nej. Men jag har inte heller gjort något runt det just p g a det. Däremot såg jag det som var grundfrågan och såg tokigt för inkommande el med bortkopplad nolla. Det såg jag som jag skrev när en vanlig 10A säkring kopplades in till en tillbyggnad.

Behörighet ja... Jag jobbar inte som elektriker eller så idag (c:a 22 år sen). Har bara antagit att man måste förnya resp jobba med grejerna. Har inte ens kollat upp det då jag inte har som intention att jobba med detta. Inte ser jag iofs vad det har med frågan att göra

pos skrev:
Behörighet ja... Jag jobbar inte som elektriker eller så idag (c:a 22 år sen). Har bara antagit att man måste förnya resp jobba med grejerna. Har inte ens kollat upp det då jag inte har som intention att jobba med detta. Inte ser jag iofs vad det har med frågan att göra
Ja, det har (nog) bara med det att göra att vi har insett att som lagen är skriven så är det i stort sett omöjligt att bli av med sin behörighet när man väl fått den, oavsett vad man gör. Det har vi tom fått bekräftat från ESVs företrädare (det är bla därför som man ändrar på lagen nu). Så kolla du med ESV, du har säkert kvar din behörighet. Den räcker tills du blir för gammal som det ser ut nu.

Redigerat:
Som sagt behöver det inte vara fel om arean är >= 10 mm2 på kombinerade PE och N dvs PEN, det är vad som ändrats från tidigare då samma area som faserna var ok. Nu ändrades detta just då du slutade jobba med detta så inte konstigt att du inte känner till det. Och beroende på hur det ser ut i matande ände kan det då vara rätt att lämna nollan oansluten men bättre att använda den som separat ledare helt klart.

Behörigheten var närmast ett internt skämt här eftersom det många gånger varit uppe frågor kring det systemet och om det dragits in någon, ja på andra grunder än l_s_a nämner då.

Då jag inte kopplat dessa grejer så kan jag bara spekulera. Och min polare som är husägare har inte en aning om detta gjorts av den elektriker han haft där förra året, eller om just detta varit betyldigt längre än så.

Så.... det kan vara ok om jordledaren in är 10mm2+ ? Annars kan det fortfarande vara ok då om detta gjorts innan lagen ändrades så det räckte att med att det vara samma area som en fasledare?

Jag trodde dock inte man fick ha 5-ledarsystem från matningsstället och sen inte använda mer än 4 in i centralen....

Peo

pos skrev:
Jag trodde dock inte man fick ha 5-ledarsystem från matningsstället och sen inte använda mer än 4 in i centralen....
Peo
Nej, det står och faller som sagt med det. Om det inte är omkopplat i matande ände, utan det är kopplat som femledarsystem där, så är det fortfarande inte OK att koppla loss nollan i din ände och använda PE som PEN.

Men det kan som sagt vara OK om den är bortkopplad i matande ände, och det gjordes för tillräckligt länge sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.