Var och skruvade i en central igår och upptäckte att det inte fanns någon kontinuitet mellan nolla och jord, jag la ur inkommande nolla och jord och fick då kontinuitet mellan dem men upptäckte till min förvåning att när huvudbrytaren slogs på tappade jag kontinuiteten mellan jord och nolla, vad kan orsaka detta ? Nollan som går via jfb har kollats och är inget fel där.

Vet inte om jag förstår hur du menar.

Du har alltså kontinuitet när HB är frånslagen. Men vid tillslag så bryts förbindelsen?

Den mest logiska förklaringen borde ju vara att jfb slår ifrån direkt, och då bryter förbindelsen. Men så är dte inte?

Precis, kontinuitet mellan jord och nolla när hb är frånslagen, men tappar den när hb slås till, jfb fungerar och är till

Hur mäter du kontinuitet?

Protte

sumrande spänningsprovare, mellan jord och noll plint

Men klarar din mätare det då? Om det finns några förbrukare inkopplade så kommer det ju att gå en massa ström i nollan som du mäter på.

även om man har en förbrukare inkopplad så ska väl inte kontinuiteten tappas vid alla uttag samt grupper runt om i huset ?

tommib
Jag tror inte att du kan mäta så..... På en enskild grupp utan förbrukare kanske det går men mellan skenorna i centralen misstänker jag att mätaren kan bli lurad av potentialskillnaden.

Det skulle vara intressant att veta hur den mäter. Uppenbarligen har mätaren en rätt hög intern resistens i alla fall eftersom den inte löser JFB.

Om du har kontinuitet mellan N och PE med huvudbrytaren av skulle jag vara väldigt fundersam om det faktiskt var något fel med huvudbrytaren till. Jag kan inte tänka mig något felfall, förutom JFB (som då skulle lösa), som skulle kunna orsaka detta. När du mäter i centralen så är det ju bara JFBn som är mellan N- och PE-plintarna (i en korrekt kopplad central). Det troligaste är mätfel.

Edit: Ja, i och för sig ska det inte bli någon potentialskillnad att tala om mellan N och PE just i centralen om du har ett TN-C-system. Det är bara kopplingen över JFB som skiljer.

Med ett TN-S-system så har jag också svårt att se vilket felfall som skulle orsaka ett sådant symptom, mer än felmätning.

Redigerat:
Är nog som sagt inget annat än mätfel pga spänningsskillnader vid belastning, och tolkar jag #1 rätt med inkommande PE och N blir det ju tydligare pga längden till föregående sammankoppling dvs om det nu är TN-S till centralen. Mät med ett bättre instrument än summer via spänningsprovaren så ser det säkert vettigare ut.

Tack för svar, när jag kommer dit igen ska jag mäta med ett bättre verktyg, och återkommer om felet uppstår :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.