Hejsan!

Det finns kanske inget enkelt svar på min fråga, men jag undrar var bästa stället är att sätta ett skymningsrelä? Norrläge? Söderläge? Skuggigt? Soligt? Väldigt tacksamför input och era tankar i denna fråga.

Mvh

Det skymmer visserligen lite fortare åt norr/öster eftersom solen går ned i motsatt riktning, men tror inte det spelar någon roll. Jag skulle hur som helst undvika soligt läge om det går då sol och plast/kablar/el är en dålig kombo, även om grejerna sägs vara UV-beständiga.

Inte direkt i sol (söder) då plasten tar stryk av UV-strålningen och ljusreläet åldras i förtid. Jag skulle föreslå "öppet" på en norrsida eller väst eller öst. Man brukar ha möjligheten att justera vid vilken nivå det ska tändas så det är inte kritiskt.

Tack för svar! Norrsida passar bäst vad gäller kabeldragning, så då satsar jag nog på det.
Att sätta det öppet innebär med andra ord att inte sätta den under takfot?!

Det går att ha under takfoten men det ska för bättre funktion sitta så att det "ser" ljuset åt alla håll och under takfoten blir det fort mörkt på kvällen och sent ljust på morgonen. det gör det svårare att få reläet att tända vid rätt ljusnivå.

Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.