Behöver komma in i en elcentral och byta en säkring som förmodligen gått. Men skåpet verkar ha nåt lås som jag inte får upp. Jag antar att handtaget skall vridas till 0 men det vill sig inte. Jag kan röra det lite grann, nån cm men inte till önskat läge. Hur gör man?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan sitta en spärrknapp på baksidan av handtaget. Annars är det att skruva ut de två skruvarna (uppe och nere) helt och sen vrida handtaget till 0 så ska det gå att öppna.
Ibland kan man behöva ruckla lite för att få upp det.

Man får ta i lite när man vrider handtaget.

Hmm, provade enligt tipsen men den satt som berget ändå. Nu löste det sig ändå, det var en säkring i en undercentral som gått.

Luckan ska inte gå att öppna så länge brytaren är tillslagen...det ska gå tungt att vrida...försök inte "smyga" med brytaren utan den ska manövreras distinkt.

Min lucka går upp ca. 1-2 cm men tar sen stopp. Jag måste lirka handtaget upp och ner en del för att det ska släppa från axeln.

anders07 skrev:
Min lucka går upp ca. 1-2 cm men tar sen stopp. Jag måste lirka handtaget upp och ner en del för att det ska släppa från axeln.
I till eller frånslaget läge?

Enk Projektet skrev:
I till eller frånslaget läge?
I från läge, när jag ska öppna skåpet alltså.

anders07 skrev:
I från läge, när jag ska öppna skåpet alltså.
Gissar på att det beror på att något inte sitter helt 100 mellan vred-axel-brytare...kan gå att justera...

Sitter det sprintar i gångjärnen? Isåfall kan du nog slå ut dessa och skruva loss skruvarna. Då borde luckan kunna tas bort och smörjas upp ordentligt så att den fungerar som tänkt igen.

Enk Projektet skrev:
Gissar på att det beror på att något inte sitter helt 100 mellan vred-axel-brytare...kan gå att justera...
På min lucka är det axeln som kommer ut från brytaren som är "rucklig" och trillar lite neråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.