Hej jag har idag en mindre elpanna enbart för golvvärmen med max effekt på 11 kWh och säkringskrav (?) på 15,9A.

Det är draget 5x2,5 kvadrat idag till 3x10A vippsäkring, detta har fungerat perfekt i 8 år.

Nu behöver jag ansluta en VVB på 3 kW / 7,5A på samma säkringsgrupp.

Bör jag, eller skall jag byta till 3x16A?

Det naturliga förstahandsvalet för att lösa detta är en ny gruppledning till VVBn, men du har säkert starka skäl emot det?

Går det att ställa in (max)effekten på elpannan, eller hur kommer det sig att "det fungerat"?

16 A och 2.5 mm² räcker till 11 kW, det finns inget utrymme - det är alltså helt enkelt för mycket, du får inte dimensionera så. Du måste hålla dig inom 11 kW totalt på de tre faserna eller säkra upp till 25 A.

Eftersom VVBn är inkopplad mellan två faser (400 V) så går det inte att räkna ned pannans effekt så enkelt.. Om du skulle hänga på 7.5 A till mellan två faser och elpannan går för fullt så blir strömmen i två av fasledarna 23 A. Du skulle behöva ställa ned elpannan till 2 kW för att inte överbelasta dessa faser...

Ett annat alternativ, om elpannans är D-kopplad så att dess värmespiraler är på 400 V, är att koppla om elpannan så att den går på två faser. Då får VVBn en naturlig plats mellan de två outnyttjade faserna. Är pannan Y-kopplad (230 V element) går det inte.

En fråga i sammanhanget är också storleken på huvud/mätarsäkringarna.

Ok, då får det bli en elektriker som får titta på det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.