Bowman
Ja, borde man inte kunna dra elen vidare från X och X?
Det kommer ingen kräm där?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Nej. X är blindplintar som bara används för överkoppling. Därför är det inte någon "förbindelse" mellan pilarna som går till L resp N. Vidarekopplingen ska läggas under samma skruv som L/N.

Det är lite svårt att se på bilden om de klämmorna tillåter två trådar men uttaget ser rätt modernt ut så det vore konstigt om de inte gjorde det.

Bowman
Ja det gör dom, ok tack. Skumma elgrejer :)

tommib
Inte särskilt faktiskt.... helt normala elgrejer skulle jag säga.... ;) Väldigt praktiskt om man har en femledare och vill mata uttagen med separata faser.

Vilket fabrikat?

Bowman
Men förresten, jorden då, leder den från undersidan till översidan?

tommib
Det ska den göra, men att mäta är att veta.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
tommib skrev:
Inte särskilt faktiskt.... helt normala elgrejer skulle jag säga.... ;) Väldigt praktiskt om man har en femledare och vill mata uttagen med separata faser.

Vilket fabrikat?
Hehe, nej jag tror inte det är så skumt egentligen, men missade detta när jag satte ihop det. Märke är typ " anslut" eller nåt sånt

tommib
Rätt lätt miss att göra tyvärr.... du är nog varken först eller sist :)

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Sitter uttaget utomhus? I så fall kan det vara fel kapslingsklass på det.

Bowman
Müssli skrev:
Sitter uttaget utomhus? I så fall kan det vara fel kapslingsklass på det.
Nejdå det är inomhus, kallgarage.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Inte för att det gör någon skillnad men blå till L och svart/brun till N?, gör om så det inte ser fel ut.

Protte

Bowman
prototypen skrev:
Inte för att det gör någon skillnad men blå till L och svart/brun till N?, gör om så det inte ser fel ut.

Protte
Precis "inte för att det gör nån skillnad"
:)

tommib skrev:
Bara normal i Sverige, har aldrig sett X plintar utomlands.

Eftersom några av våra absolut vanligaste och bästa uttag produceras i "utlandet" så är det väl högst troligt att dom finns även "utomlands". Jag är helt övertygad om att det inte tillverkas speciella serier för just Sverige. Eftersom dom flesta elektriker föredrar att inte använda X plinten för vidarekoppling är ju sannolikheten än lägre att dom skulle tillverkas enbart för vår marknad. Dom som brukar sakna X plintar är uttag ur lågpris kategorin.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag vet inte hur det ser ut i Norge och Finland men jag har aldrig sett uttag med X plintar i t.ex. Tyskland, Österrike, Schweiz, Ungern, Tjeckien, Polen, Frankrike, Belgien eller Italien (jag gillar att går till byggvaruhus på semester).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.