P
Har en 42w lampa med hf don men säkringen saknas och jag vet inte vilken säkring det skall vara.

tommib
Det borde stå på typskylten. Om lampan är för 230V så borde du klara dig med en säkring på 0,5A men startströmmen kan ju vara högre så det kanske behövs i ligan 2A. Vad är det för säkring? Glasrör? Kan du lägga upp en bild på lampan?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Tack tack! Ska ordna en bild. Jagtänkte lite som du.När man inte vet borde en inte så hög säkring bli bra så då om det blir ngt fel så går säkringen tidigt.
Detär en glasrör säkring.
Menar du bild på lysrörslampan eller globlampan?

P
2016-07-02 10.38.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
2016-06-28 19.19.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Var sitter säkringen? Säkrar den av endast lampan eller även uttaget?
Kan du ta en bild på själva säkringen? Det är inte så att du menar tändaren till lysröret?

Den typen av lysrör har ingen tändare utan är "direkttändande" Sitter det verkligen en säkring i lampan?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, alltid lär man sig något nytt.
Det är lite konstigt med säkringen, visst borde det stå på typskylten att det sitter en säkring i och vilken storlek det ska vara?

Jag förstår inte riktigt varför man vill ha en säkring i en armatur ? Möjligen kan man ha en säkring för ev uttag men då brukar det sitta en "automatsäkring" typ överhettningsskydd

P
Det sitter en glas säkring bredvid hf donet. Och den påverkar lampan. För jag bara tog en säkring och stoppade i och då funkade äntligen lampan😃
Köpte den på loppis nämligen.
Återkommer med en bild på säkringens placering!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.