1 626 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
FK i flexrör till el-patron
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Tja.
Håller på att bygga om 2 rum i källaren och har reglat upp med plåtreglar. I och med detta så vill jag ha undan lite kablar som sitter klamrade i taket idag, och tänkte dra dessa i den nya väggen jag har reglat upp. Dessutom ska det bytas normcentral inom kort. Min elektriker säger att jag gärna får fördra kablar och sätta uttag så kollar han och kopplar in det sedan samt installerar den nya centralen. Nu är han dock utomlands i 3 veckor med familjen och jag vill inte gärna störa han så jag frågar här!
Till elpatronen i acc-tanken går det idag en 5G2,5 av okänd sort, typ EKK. Den sitter i alla fall klamrad i taket. Jag hade tänkt att dra FK i rör i väggen. Patronen är avsäkrad 3 x 10A. Det är en OEM 6000 på då 6kW, dvs att den drar max 8,7A.
Jag tänker att det borde vara ok att dra en 5G1,5 fördragen i flexslang, typ biltemas http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Flexslang-2000018561/ eller liknande. Eller behöver jag gå upp till 20mm slang och FK 2,5? Patronen är avsäkrad som sagt var på 10A och jag har inga 16A i centralen idag, och har inget behov av det heller. Tänker jag riktigt?
Mvh Carl-Johan
Håller på att bygga om 2 rum i källaren och har reglat upp med plåtreglar. I och med detta så vill jag ha undan lite kablar som sitter klamrade i taket idag, och tänkte dra dessa i den nya väggen jag har reglat upp. Dessutom ska det bytas normcentral inom kort. Min elektriker säger att jag gärna får fördra kablar och sätta uttag så kollar han och kopplar in det sedan samt installerar den nya centralen. Nu är han dock utomlands i 3 veckor med familjen och jag vill inte gärna störa han så jag frågar här!
Till elpatronen i acc-tanken går det idag en 5G2,5 av okänd sort, typ EKK. Den sitter i alla fall klamrad i taket. Jag hade tänkt att dra FK i rör i väggen. Patronen är avsäkrad 3 x 10A. Det är en OEM 6000 på då 6kW, dvs att den drar max 8,7A.
Jag tänker att det borde vara ok att dra en 5G1,5 fördragen i flexslang, typ biltemas http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Flexslang-2000018561/ eller liknande. Eller behöver jag gå upp till 20mm slang och FK 2,5? Patronen är avsäkrad som sagt var på 10A och jag har inga 16A i centralen idag, och har inget behov av det heller. Tänker jag riktigt?
Mvh Carl-Johan
Det går utmärkt att dra slang till arbetsbrytaren för att sedan dra en anslutningsledning till VVB och är det 6 kW det handlar om och trefas räcker 1,5 mm2. Sen kan man undra hur din elektriker ska kunna kolla vad du gjort för du tänker väl stänga väggarna eftersom du inte kan vänta tills han kommer hem 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jodå jag tycker att du tänker riktigt. Det kan ha varit en gammal kabel som tidigare servat en elpanna. Det är långsökt att tro att en VVB i en normalstor bostad i framtiden skulle behöva mer än 7 kW så du kan nog lugnt använda 1.5 mm² under förutsättning att ledningslängden inte är onormalt långt, typ 20 meter eller mer. Man kan dock råka ut för att dagens eller framtidens VVBer kräver 16 A tvåpoligt...
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Härligt. Och ja det var fram till brytaren som jag har tänkt att dra den. Haha jo då jag ska vänta med att stänga väggarna. Han är en vän till familjen och gör detta när han har tid. Och jag har inte bråttom att stänga väggarna, har ganska mycket annat att fixa innan dess. Så han kommer att ha full insyn, förutom inne i flexslangen dåelmont skrev:Det går utmärkt att dra slang till arbetsbrytaren för att sedan dra en anslutningsledning till VVB och är det 6 kW det handlar om och trefas räcker 1,5 mm2. Sen kan man undra hur din elektriker ska kunna kolla vad du gjort för du tänker väl stänga väggarna eftersom du inte kan vänta tills han kommer hem![]()
Denna patron sitter i en acc-tank på 500 liter och används mest som stöd när vi inte hinner tända pannan eller när vi är bortresta. I verkliga livet används den inte mycket alls men man vill ju kunna brassa på om vi akut skulle få slut på ved. Men kabellängden blir nästan 20 meter exakt om jag drar den ungefär samma väg som den är dragen idag. Men jag kan korta ner det till ca 8 meter om jag går en annan väg.Bo.Siltberg skrev:Jodå jag tycker att du tänker riktigt. Det kan ha varit en gammal kabel som tidigare servat en elpanna. Det är långsökt att tro att en VVB i en normalstor bostad i framtiden skulle behöva mer än 7 kW så du kan nog lugnt använda 1.5 mm² under förutsättning att ledningslängden inte är onormalt långt, typ 20 meter eller mer. Man kan dock råka ut för att dagens eller framtidens VVBer kräver 16 A tvåpoligt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Handlar det om (stöd)uppvärmning av hela huset så kan det kanske bli aktuellt med effekter över 7 kW? Det kanske är värt att åtminstone dra ett 20-rör så att det i framtiden går att byta till 2.5 mm². Då faller nog fördragen slang bort vilket inte borde vara något hinder.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Det är ett litet hus byggt 1943, 80 kvm på entréplan. Vi har bara 4 vatten-radiatorer i hela huset. En el-radiator i badrummet då förra ägaren av någon oförklarlig anledning hade tagit bort den vattenburna där och inte hade någon uppvärmning där alls. I källaren blir det luftvärmepump eller el-radiatorer av något slag. Så nä jag tror inte att det kommer att överstiga 7 kW.Bo.Siltberg skrev:
Men det kanske är lika bra att köra på 20mm och FK 5G2,5 istället då? Det handlar bara om en 500-700 spänn extra i material men då måste jag dra i FK-n själv vilket jag gärna hade sluppit haha.
Verkar som du har allt i fast grepp där, då finns ingen anledning att nervöst överdimensionera, 10 A räcker och blir över.Carl-Jo-han skrev:Det är ett litet hus byggt 1943, 80 kvm på entréplan. Vi har bara 4 vatten-radiatorer i hela huset. En el-radiator i badrummet då förra ägaren av någon oförklarlig anledning hade tagit bort den vattenburna där och inte hade någon uppvärmning där alls. I källaren blir det luftvärmepump eller el-radiatorer av något slag. Så nä jag tror inte att det kommer att överstiga 7 kW.
Men det kanske är lika bra att köra på 20mm och FK 5G2,5 istället då? Det handlar bara om en 500-700 spänn extra i material men då måste jag dra i FK-n själv vilket jag gärna hade sluppit haha.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Bra tips, tack! Dom har visst butik i Täby och det är på rätt sida stan för mig. Får nog bli 5G2,5 ändå för att "framtidssäkra".elmont skrev:
Jag slänger in en extra fråga. I pannrummet ska jag ha en strömbrytare och en lampa i taket. Är det ok att köra med 4G1,5 till lampan och använda svart som tändtråd? Det blir utanpåliggande EKK från kopplingsdosa till lampa.
Alltså blå N och gulgrön jord/skyddsledare direkt till lampan. Brun fas till brytaren som går till svart tändtråd tillbaka genom kopplingsdosan ut till lampan.
Eller måste jag ha en annan färg? Fas var ju svart förut men nuvarande kablar är alla svarta med isolering av papper!
Återigen bara förberedande dragning, jag ska inte koppla själv.
Edit: det går ingen trefas i denna kopplingsdosa så den svarta kan inte förväxlas med någon fas.
Svart är helt ok att använda som tändtråd.
Om du har pappersisolerade kablar i huset skulle jag fokusera mer på att byta ut allt det snarast möjligt.... Var försiktig när du tar i plåtrören du troligen har så att de inte är spänningssatta från någon trasig ledare någonstans.
Om du har pappersisolerade kablar i huset skulle jag fokusera mer på att byta ut allt det snarast möjligt.... Var försiktig när du tar i plåtrören du troligen har så att de inte är spänningssatta från någon trasig ledare någonstans.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Svart är helt ok att använda som tändtråd. Det är faktiskt så att du får även använda blå som tändtråd i detta fall, när det handlar om synlig kabel där det inte finns risk för förväxling, och om kabeln till strömbrytaren inte används till annat. Då skulle det gå med en 3G1.5.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Så bra! Har en rulle 4G1,5 hemma så jag kör på svart då. Kanske blir mer lättförståeligt för någon annan om 30 årBo.Siltberg skrev:
Det är på gång i samma veva. Men jag tar bara och förbereder det jag kan komma åt själv och drar nya kablar. Jag kommer åt att rensa bort dom gamla plåtrören och kablarna i källaren samt upp till vinden. Men det svåra är därifrån.tommib skrev:
Stående plankväggar och alla uttag, strömställare och takdoser går ifrån vinden och ner, draget i planket. Så på hela entreplan måste det dras antingen utanpåliggande, vilket inte är snyggt, eller ny kabel i dom gamla rören. Och det gör jag inte utan min elektriker då det måste isolationstestas mm.
Hela huset är en salig blandning av färger och kablar i varje kopplingsdosa, svarta kärade, röd jord till vissa, vit nolla mm. Det blir väl så i ett gammalt hus som har genomlevt flera olika epoker och standarder. Men jag har tänkt att göra det enhetligt efter dagens standard.
Klicka här för att svara