5 843 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Hur få tag på elektriker för mindre jobb, tips
Ingen elektriker av de 4 större bolag jag ringt (som utför arbeten i området) vill ta sig an jobbet i mitt garage. Någon som har tips på hur man får tag på någon certifierad elektriker som på ett fackmannamässigt sätt gärna tar på sig jobbet att dra om/flytta lite kopplingsdosor och byta ut någon enstaka kontakt och liknande små åtgärder i ett oisolerat garage med redan dragen el i.
Verkar ju konstigt. Sök efter avdelningar på de stora bolagen som sysslar med "Service". Det kallas tydligen så, de här små jobben. Sen finns det ju alltid de små elskuttarna, min erfarenhet är att det är lättare att flörta med dom så de hittar hem till mig!
Ett tips, om du vill att någon rekommenderar en el-firma är det bra om du skriver vart i Sverige du bor. Hantverkare är oftast enklast och bäst att hitta på rekommendation.
Fantastiskt bra fråga, verkar enklare att hitta guld. Mina tips är att leta bland annonser i lokaltidningar eller att söka via grannar.se. Att höra runt bland alla man känner eller ett allmänt upprop på exempelvis Facebook kan funka. Eller hoppa på första bästa firmabil från en elfirma som råkar stanna i närheten av boendet. På blocket finns även någon elektriker att hitta. Jag fann hjälp genom att fråga alla jag kände och till sist nappade det, men helt enkelt var det inte.reta skrev:Ingen elektriker av de 4 större bolag jag ringt (som utför arbeten i området) vill ta sig an jobbet i mitt garage. Någon som har tips på hur man får tag på någon certifierad elektriker som på ett fackmannamässigt sätt gärna tar på sig jobbet att dra om/flytta lite kopplingsdosor och byta ut någon enstaka kontakt och liknande små åtgärder i ett oisolerat garage med redan dragen el i.
I varje kommun finns det flera en/fåmansföretag som håller på med el. Här i kommunen (Edit: i mitt fall Mönsterås) finns det minst tio företag man får träff på via Eniro om man söker på "elektriker, Mönsterås".
Redigerat:
Kanske en anledning till varför många "hempular" med el.reta skrev:Ingen elektriker av de 4 större bolag jag ringt (som utför arbeten i området) vill ta sig an jobbet i mitt garage. Någon som har tips på hur man får tag på någon certifierad elektriker som på ett fackmannamässigt sätt gärna tar på sig jobbet att dra om/flytta lite kopplingsdosor och byta ut någon enstaka kontakt och liknande små åtgärder i ett oisolerat garage med redan dragen el i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 835 inlägg
roli: Det är anledningen till att jag pulat viss el.
När vi renoverade hade jag svårt att hitta någon som ens svarade i telefon!
Och de jag tillslut fick tag på verkar ha behandlat att byta el i en trea som ett "mindre jobb".
När vi renoverade hade jag svårt att hitta någon som ens svarade i telefon!
Och de jag tillslut fick tag på verkar ha behandlat att byta el i en trea som ett "mindre jobb".
De flesta elektriker verkar dra sig för att göra småjobb eftersom de kan bli en ansvarskonflikt med elarbete som utförts av någon annan elektriker eller att de kommer i kontakt med hempulad el där kunden sedan försöker lägga ansvaret på elektrikern för hela installationen inkl. det som är hempulat.
Därför vill de flesta elektriker helst göra kompletta jobb. Då behöver inte elektrikern vara inne och pilla där någon annan varit och jobbat.
Jag lyckades lösa det genom att övertala elektrikern skriva exakt vad som gjort på fakturan. Skulle det senare uppstå ett fel i anläggningen så har elektrikern ryggen fri eftersom det står klart och tydligt vart ansvarsgränsen går i fakturan.
Så förklara detta för elektrikern när ni ber om jobb så kanske det blir lättare att hitta någon som vill utföra dessa småjobb.
Sedan verkar det finnas två olika inställningar till småjobb:
Vissa elektriker vägrar göra småjobb eftersom de kan riskera att hamna i kontakt med hempulad el eller att det uppstår en ansvarskonflikt med arbete utfört av annan elektriker.
Andra elektriker anser att det är bättre att utföra små eljobb eftersom det är bättre att en behörig och kompetent elektriker gör det rätt än att kunden gör det själv och att det riskerar att bli en farlig installation.
Det skulle vara intressant att höra en elektrikers åsikt om detta...
Därför vill de flesta elektriker helst göra kompletta jobb. Då behöver inte elektrikern vara inne och pilla där någon annan varit och jobbat.
Jag lyckades lösa det genom att övertala elektrikern skriva exakt vad som gjort på fakturan. Skulle det senare uppstå ett fel i anläggningen så har elektrikern ryggen fri eftersom det står klart och tydligt vart ansvarsgränsen går i fakturan.
Så förklara detta för elektrikern när ni ber om jobb så kanske det blir lättare att hitta någon som vill utföra dessa småjobb.
Sedan verkar det finnas två olika inställningar till småjobb:
Vissa elektriker vägrar göra småjobb eftersom de kan riskera att hamna i kontakt med hempulad el eller att det uppstår en ansvarskonflikt med arbete utfört av annan elektriker.
Andra elektriker anser att det är bättre att utföra små eljobb eftersom det är bättre att en behörig och kompetent elektriker gör det rätt än att kunden gör det själv och att det riskerar att bli en farlig installation.
Det skulle vara intressant att höra en elektrikers åsikt om detta...
Att en elektriker skulle ta på sig jobb för att det skulle ge en "säkrare" installation tror jag inte för ett ögonblick. Jag är rätt säker på att elektriker inte bryr sig i hur anläggningar som dom inte varit på är i kvalitet/säkerhet.
Den största orsaken till tvekan på att ta småjobb beror på svårigheter att ta betalt och risken för "tjafs" då kunden tycker att det blir för dyrt.
Tex. att byta en brytare tar kanske 5 minuter sedan tillkommer ställtid/ordermottagning/materialhantering/fakturering/resa mm på över en timma. Skulle sedan kunden vara missnöjd eller ha funderingar går det fort nog en halv timma till.
Den största orsaken till tvekan på att ta småjobb beror på svårigheter att ta betalt och risken för "tjafs" då kunden tycker att det blir för dyrt.
Tex. att byta en brytare tar kanske 5 minuter sedan tillkommer ställtid/ordermottagning/materialhantering/fakturering/resa mm på över en timma. Skulle sedan kunden vara missnöjd eller ha funderingar går det fort nog en halv timma till.
Jag håller med elmont. Själv tar jag bara ansvar för det jag kopplar in och bryr mig inte nämnvärt om vad kunden har gjort själv. Självklart slår jag inte på någon ström till sånt som jag inte har kopplat själv, eller kontrollerat noggrant.
Ser jag något skumt frågar jag om kunden vill att jag ska titta på det men vill hen inte så låter jag bli. Ni anar inte vad man hittar konstiga saker hos vissa kunder. Om jag får vara fördomsfull så är det "värst" på landet, gärna i boningshus till bondgårdar. Där får man låtsas att inte se rätt så mycket grejer...
Ser jag något skumt frågar jag om kunden vill att jag ska titta på det men vill hen inte så låter jag bli. Ni anar inte vad man hittar konstiga saker hos vissa kunder. Om jag får vara fördomsfull så är det "värst" på landet, gärna i boningshus till bondgårdar. Där får man låtsas att inte se rätt så mycket grejer...
Klicka här för att svara