Jag ska fräsa ur spår i väggen för el för att spara några slantar inför elektrikerns besök.

Tanken är att ha ett Smeg retro-skåp men vilken höjd på eluttaget ska jag ha då? Vore kalas att få tips på detta.

Skåpet är 1688 mm högt så det vore ju inte så snyggt att få ett uttag på 2000 mm höjd direkt. Det går ju att dra till med ett mått men helst vill man ju ha skåpet snudd på dikt an mot vägg så det kanske finns ett gyllene mått?

Nån som monterat och kan tipsa?

tommib
Titta hur skåpet ser ut på baksidan så ser du om det finns någon bra plats att sätta uttaget på. Ev kan bästa platsen vara ända nere vid golvlisten. Kylskåp och frysar vill generellt ha en liten luftspalt mot väggen för att fungera bra, värmen måste ta vägen någonstans... Läs installationsanvisningen för skåpet. Där kanske det också framgår om det finns ett optimalt ställe för uttaget.

Bra tips!
Dessvärre har jag inte skåpet på plats.
Jag ska se om jag kan hitta ett i närområdet.

Luftspalt får det bli, men så liten som möjligt.

tommib
Du kan väl ladda ner en manual från Smegs hemsida

Dessvärre fanns ingen info i den.

Nu har jag fått tag i ett par bilder och som väntat är enda utrymmet för uttag detsamma som där kompressorn sitter så det är inte riktigt lämpligt att ha ett eluttag där så det får bli en annan lösning.

richardtenggren
Det finns ju tunna stickproppar att köpa, så med ett enkeluttag så bygger det knappt en cm, vilket gör att troligen tar golvlisten i först.

http://www.order.se/29-25473-PI.oi?epslanguage=sv-SE

Vi satte vårt uttag på 160 vill jag minnas, men det är ändå golvlisten som tar i först för oss.

Distordera skrev:
Nu har jag fått tag i ett par bilder och som väntat är enda utrymmet för uttag detsamma som där kompressorn sitter så det är inte riktigt lämpligt att ha ett eluttag där så det får bli en annan lösning.
Varför är det inte lämpligt att sätta uttaget lågt?

protte

tommib
Om du ändå ska fälla in uttaget så kan du sätta ett enkeluttag. Det i kombination med en vinklad stickpropp bygger typ 30mm vilket är vad du vill ha som minst mot väggen ändå.

...och som prototypen sa, varför inte sätta det lågt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.