10 539 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Motorvärmaren bränner säkringen, effektbegränsa?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag bor i en bostadsrättsförening där motorvärmarstolpen är begränsad till 6 amp. Detta är i normalfallet inget problem, men tydligen så måste min motorvärmare vara på mer än 1300W då automat säkringen går efter bara en minut eller så.
Har testat andra uttag på 6 amp där går säkringen också. Men på 10 ampere och där fungerar det, och då kan jag även ha kupévärmaren inkopplad, whooo!.
Styrelsen var dessvärre inte så villiga i att uppgradera min stople till 10 amp, och att betala för motorvärmarplats men inte kunna använda den känns ju jobbigt... Speciellt då man inte kan vara säker på att bilen startar och att man kan åka till jobbet de kyligare dagarna..
Det är en Volkswagen Transporter T4, Ringde den lokala handlaren och reparatören men han kunde inte svara på vilken effekt som motorvärmaren låg på, inte ens på nya. Det syntes inte i deras system.
Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra? Går det att effektbegränsa motorvärmaren med ett tilläggsdon lite som en dimmer?
Jag bor i en bostadsrättsförening där motorvärmarstolpen är begränsad till 6 amp. Detta är i normalfallet inget problem, men tydligen så måste min motorvärmare vara på mer än 1300W då automat säkringen går efter bara en minut eller så.
Har testat andra uttag på 6 amp där går säkringen också. Men på 10 ampere och där fungerar det, och då kan jag även ha kupévärmaren inkopplad, whooo!.
Styrelsen var dessvärre inte så villiga i att uppgradera min stople till 10 amp, och att betala för motorvärmarplats men inte kunna använda den känns ju jobbigt... Speciellt då man inte kan vara säker på att bilen startar och att man kan åka till jobbet de kyligare dagarna..
Det är en Volkswagen Transporter T4, Ringde den lokala handlaren och reparatören men han kunde inte svara på vilken effekt som motorvärmaren låg på, inte ens på nya. Det syntes inte i deras system.
Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra? Går det att effektbegränsa motorvärmaren med ett tilläggsdon lite som en dimmer?
Det låter lite underligt. Vilken effekt är kupévärmaren på? Det brukar vara kupévärmaren som drar mer ström av de två. Om 10 A räcker till båda så borde 6 A räcka mer än väl till motorvärmaren. Är du säker på att det är en vanlig säkring och inte en personskyddsautomat? Skillnaden är att den senare har inbyggd jordfelsbrytare. Det kanske finns ett jordfel och uttaget med 10 A som du provat inte skyddas av jordfelsbrytare.
Jag är tveksam till om effektreglering av motorvärmaren är rätt lösning, men visst går det att reglera den med en dimmer som tål effekten.
Jag är tveksam till om effektreglering av motorvärmaren är rätt lösning, men visst går det att reglera den med en dimmer som tål effekten.
Tack för snabbt svar, det är en personskyddsautomat som sitter i stoplen. Uttaget för 10amp var dock också jordfelsskyddat. Har funderat på om det kanske skulle kunna vara så att det ändå är jfb'n som är boven men att den som sitter i stolpen löser ut vid lägre läckstöm?
Skulle det kunna vara så? Alternativt att det skulle vara något fel på jordfelsbrytaren eller kopplingarna i uttaget med 10amp jag testade?
Skulle det kunna vara så? Alternativt att det skulle vara något fel på jordfelsbrytaren eller kopplingarna i uttaget med 10amp jag testade?
Det är nog bara att byta motorvärmare, tittar man på Calix motorvärmare för T4 så är dom på 550 Watt vilket nog får anses som "normalt". Troligen sitter det en större monterad i din bil vilket inte är så ovanligt men kanske inte helt nödvändigt.
Ps
löser JFB är det mycket större risk att det är fel på värmaren än på JFB eller säkringen.
Ps
löser JFB är det mycket större risk att det är fel på värmaren än på JFB eller säkringen.
Redigerat:
På mina senaste kupevärmare har jag haft möjlighet att ställa effekten direkt på fläkten. Tror stegen var 650/1300W. Vill minnas att motorvärmaren var på 500W.
Det tog dock evigheter innan bilen blev ljummen med lilla effekten.
(Det var en Defa compactmodell)
Det tog dock evigheter innan bilen blev ljummen med lilla effekten.
(Det var en Defa compactmodell)
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag får göra en genomgång och vara inställd på att behöva köpa en ny motorvärmare helt enkelt. Har läst att man blandannat kan testa göra rent kontakterna till att börja med då de kan vara orsaken till att jfbn går.
Skrev väldigt luddigt i förra inlägget menade inte att felet var i jordfelsbrytaren. Utan att felet sannolikt satt i bilen men att det kanske var något knepigt med jfb i uttaget på 10amp.
Var som faktiskt talar emot att det ändå skulle vara något med jfb är förövrigt att säkringen inte smäller på en gång, utan att motorvärmaren går en minut eller 30 sekunder eller så innan den löser ut.
Eller vad tror ni?
Skrev väldigt luddigt i förra inlägget menade inte att felet var i jordfelsbrytaren. Utan att felet sannolikt satt i bilen men att det kanske var något knepigt med jfb i uttaget på 10amp.
Var som faktiskt talar emot att det ändå skulle vara något med jfb är förövrigt att säkringen inte smäller på en gång, utan att motorvärmaren går en minut eller 30 sekunder eller så innan den löser ut.
Eller vad tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Då är det med rätt stor sannolikhet fel på motorvärmarelementet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Saltvatten, jo/ja omöjligt är det väl inte, men jag tror ändå på elementet.