Min far bytte glödlampa i taklampan i badrummet. Då sa han att det började lysa något på själva strömbrytaren när belysningen är släckt. Detta är inget han sett tidigare.
Åkte dit för att ev kunna hjälpa till.
Utan några lampor i takbelysningen lyser det svagt och med glödlampor i lyser det mera.
Kort efter vi provat lite så är tillbaka som det alltid varit, släckt och han är nöjd med det.
Men vad är det för någon brytare?
Skall det vara så att det skall lysa/ glimma för atthitta i mörkret?
Tacksam för svar..
Åkte dit för att ev kunna hjälpa till.
Utan några lampor i takbelysningen lyser det svagt och med glödlampor i lyser det mera.
Kort efter vi provat lite så är tillbaka som det alltid varit, släckt och han är nöjd med det.
Men vad är det för någon brytare?
Skall det vara så att det skall lysa/ glimma för atthitta i mörkret?
Tacksam för svar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog en strömbrytare med inbyggd glimlampa. Glimlampan är ett gasfyllt rör ( en neonskyltar i miniformat) som är förknippad med ett högohmigt motstånd C.a 150 000 ohm. Denna lampa är kopplad mellan strömställarens kontakter. När strömställaren stängs av , då flyter det en liten ström genom glimlampan och vidare via taklampan. Den strömmen är så pass liten att taklampan inte lyser.
Lösningen är vanlig i offentliga lokaler och trapphus. I dom fallen har tangenten en liten lins.
Lösningen är vanlig i offentliga lokaler och trapphus. I dom fallen har tangenten en liten lins.
Redigerat:
Klicka här för att svara