Hej!!

Fick samtal av föräldrarna i veckan om att det luktade bränt i hela tvättstugan
och då körde jag dit och konstanterade att det kom från elcentralen.
Det är en vanlig klassisk plåtcentral med porslinsäkringar. jag öppnade den och såg att
inkommande faserna som går in i huvudbrytaren och sen ut till fasskenorna kom stanken ifrån.

Det var under L1 skruven på huvudbrytaren som hade bränts och det hade gått så långt att
RKn hade smällts ner till kopparen en bit. Det kunde slutat mycket illa om det inte hade upptäkts i tid. Vad beror detta på? Sne belastat?

*Nu vet jag att det inte finns köpa en ny huvudbrytare som ser ut som den gamla modellen. Har sökt men en hittat. Elcentralen behövs inte kompletteras, JFB finns redan så att byta till automatsäkringar är onödigt tycker jag när dem gamla plåtskåpen är säkrare. Vad tycker ni?


Vad är det säkraste att göra!?
Plocka en likadan äldre huvudbrytare från en tidigare elcentral som jag bytt i jobbet eller
vad hade ni andra elektriker gjort. Vill säga att jag har jobbat länge som elektriker men mest
på entrepenad sidan och inte varit med om sådant här fel.


Alla svar är tacksamma!
 
Thewayofstyle skrev:
Hej!!

Fick samtal av föräldrarna i veckan om att det luktade bränt i hela tvättstugan
och då körde jag dit och konstanterade att det kom från elcentralen.
Det är en vanlig klassisk plåtcentral med porslinsäkringar. jag öppnade den och såg att
inkommande faserna som går in i huvudbrytaren och sen ut till fasskenorna kom stanken ifrån.

Det var under L1 skruven på huvudbrytaren som hade bränts och det hade gått så långt att
RKn hade smällts ner till kopparen en bit. Det kunde slutat mycket illa om det inte hade upptäkts i tid. Vad beror detta på? Sne belastat?

*Nu vet jag att det inte finns köpa en ny huvudbrytare som ser ut som den gamla modellen. Har sökt men en hittat. Elcentralen behövs inte kompletteras, JFB finns redan så att byta till automatsäkringar är onödigt tycker jag när dem gamla plåtskåpen är säkrare. Vad tycker ni?


Vad är det säkraste att göra!?
Plocka en likadan äldre huvudbrytare från en tidigare elcentral som jag bytt i jobbet eller
vad hade ni andra elektriker gjort. Vill säga att jag har jobbat länge som elektriker men mest
på entrepenad sidan och inte varit med om sådant här fel.


Alla svar är tacksamma!
Kanske glappkontakt, kollade du om skruven var återigen tillräckligt?
Passar den andra brytare och den är i gott skick så använd den.
Diazed centraler är bättre, finns ingen anledning att byta till en normcentral
 
Uffe A skrev:
Kanske glappkontakt, kollade du om skruven var återigen tillräckligt?
Passar den andra brytare och den är i gott skick så använd den.
Diazed centraler är bättre, finns ingen anledning att byta till en normcentral

Ja det gjorde jag och den var åtskruvad !
Vad tror ni det beror på att den smält? Snebelastning? Mäta med amp? Fas för fas
 
Vilken storlek på huvudsäkringar och ledararea?
Saknades kardeler på ledaren?

Mät med tång amperemeter så kan du se vad du får
 
Om ledarna från huvudsärkringarna är rätt dimensionerade ska det inte kunna bli så varmt vid överlast att ledarna skadas.

Eftersom skadan verkade vara vid anslutningen till brytaren kan det vara saker som att ledaren varit skadad där (många av kardelerna av vid skalning), dåligt kontakttryck (felgängad skruv eller skräp som kilat fast skruven) eller mycket oxid på ledaren. Det senare kan man få om det har varit dåligt åtskruvat tidigare med varmgång som följd och sedan bara drar åt.

Det kan vara fel på brytaten också, så att den har blivit varm och värmt kontaktpunkten och ledaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Att skruven inte går att dra åt nu kan även bero på att den bränt fast ordentligt hårt av varmgången. Man måste även prova att slita i kabeln för att kolla.

Hade jag en befintlig likadan huvudbrytare skulle jag antagligen bara byta denna.
Men visst, är centralen i riktigt risigt skick, för liten, behöver kompletteras med några DIN-monterade apparater eller likn så kan man ju överväga att byta ut hela mot en ny normcentral.
 
Tror på dålig kontakt!
Ogillar när skruven ligger an mot kopparn direkt. Alldeles för lätt att dra åt både för hårt och för löst.
 
Demmpa skrev:
Jag tror att följande huvudbrytare passar i diazedcentral
[länk] (den rektangulära kåpan går att lyfta av, [länk] )

[länk]

Hej Tack för länkarna!!
Já okej menar du att man bort kåpan på garobrytaren och skruvar dit en bit dinskena och
sätter på garobrytaren och att plåtlocket skall passa fint där eller måste man klippa i locket?
 
Uffe A skrev:
Vilken storlek på huvudsäkringar och ledararea?
Saknades kardeler på ledaren?

Mät med tång amperemeter så kan du se vad du får

Nej det saknades inga kardelar vad jag hann se. Huvudsäkringarna har jag inte kollat men eftersom det finns luft luft pump, elvärme, bastu så minst 20 A skulle jag säga. Vid mätningen skall huset vara i drift med aparater fullfart eller
räcker det att bara belysningen är på? Vad ska man tänka på"?
 
HEJ!

Jag bytte brytaren hemma. Det sattes in en ELDON, blev lite meckande med DIN "adapter" då det misstämde med avståndet mot väggen.

Fixar en bild när jag kommer hem.
 
Ja tack ! väntar på bild :) försök ta med och utan kåpan
 
Jag fick tag på en äldre liknande brytare med samma storlek verkar det som.
den har suttit på en lägenhets central innan!

Men beteckningen står på den "nyare" 25/380
på den gamla står det 40/415

Men det borde funka väl om huvusäkringarna innan brytaren är 25A eller mindre?
eller tänker jag fel?
 
Huvudbrytare till hus och garage med instruktionsetikett och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur att sölkorvarna inte ha varit och plomberat. Är ju bara 6månader sedan det anmäldes. Trotts påminnelse har inget hänt :mad:

Eluttag och kablar som inte blivit plomberade, med synlig jordning och fördelningsskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thewayofstyle skrev:
Nej det saknades inga kardelar vad jag hann se. Huvudsäkringarna har jag inte kollat men eftersom det finns luft luft pump, elvärme, bastu så minst 20 A skulle jag säga. Vid mätningen skall huset vara i drift med aparater fullfart eller
räcker det att bara belysningen är på? Vad ska man tänka på"?
Kolla huvudsäkringarna och om matningen fram till centralen har rätt area.
Mät strömmen när du har allt igång så kan du se om det är snedbelastat.
Mät över varje fas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.