J
En rörmokare har varit här och bytt vattenmätare o alla kallvattenrör från galvade till koppar. Till ett fäste på ett rör noterade han att det satt en kabel i fäst ut genom väggen och menade att det är vanligt i gamla hus. Däremot ville han inte uttala sig om det behövs eller inte (klandrar honom inte!), så jag tar internet till hjälp ☺️

Ska jag flytta över den till ett kopparrör? Hållarna till de nya är gummerade, så får isf hitta på någon lösning.

Jag tror jag förstår varför man jordade rör, men varför gör man det inte idag?

Det där med jordning eller som det så fint heter potentialutjämning av metallisk vattenrörledning är en fråga, du kan ställa här i forumet under fliken "El".

Jag kan inte detta, men är inte numer vattenledningar av plast, från gatan till vattenmätaren?

Vart tar kabeln vägen? Är den ansluten till en jordskena där andra inkommande ledningar är jordade? Om man funnit anledning att göra en sådan skyddsutjämning och inga förutsättningar har ändrats så bör du nog ansluta ledaren igen. Det görs med ett separat kopparsvep över röret där det kommer in i huset.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J
Arnodt skrev:
Det där med jordning eller som det så fint heter potentialutjämning av metallisk vattenrörledning är en fråga, du kan ställa här i forumet under fliken "El".

Jag kan inte detta, men är inte numer vattenledningar av plast, från gatan till vattenmätaren?
Årets bump kanske, men missade svaret... Jo, det är plast från gatan (typ PEMish) sedan länge.

Är det alltså potentialskillnader därifrån som man försöker motverka är jordkabeln helt onödig alltså.

J
Demmpa skrev:
Förr så användes vattenledningen ibland som PEN-ledare "vattenledningsnolla".
[länk] Svanströms hittar vattemledningsnolla.
Åhå, intressant!

Men jag får inte till att just det hos mig, å andra sidan är jag långt ifrån elektriker... 😊 Mäter jag nolla i uttag (multimeter) får jag 0.4-0.7ohm mellan nolla och jord, vilket då borde betyda att uttaget är jordat ok.

Kabeln som gick mellan vattenledning och in bakom en panel var kanske 0.75mm2, vilket känns tunt om det är huvudjord(?)

Nä man potentialutjämnar inte med 0.75 mm² så detta låter märkligt.

Låter som någon egen uppfinning av något slag, kan vara allt från jordledning till nån radio till landningshjälpmedel för flygande tefat.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg skrev:
Vart tar kabeln vägen? Är den ansluten till en jordskena där andra inkommande ledningar är jordade? Om man funnit anledning att göra en sådan skyddsutjämning och inga förutsättningar har ändrats så bör du nog ansluta ledaren igen. Det görs med ett separat kopparsvep över röret där det kommer in i huset.
Vet inte faktiskt. Den går bakom alla elledningar som går till och från huvudcentral, så har nog suttit där sedan evigt. Den smyger in bakom en väggpanel mot yttervägg. Mest troligt går den ut till marken eftersom jag inte ser att den tittar fram någon annanstans igen. Dvs troligtvis rakt från rörhållare till mark.

Antar att det inte kan vara någonting negativt med att hänga på ett kopparsvep och koppla ihop med någon stump elkabel... Isf återstår bara gåtan vad det är för något 😃

Det känns inte bra att ansluta den till kopparröret om den är jordad i marken. Risken är att den indirekt fungerar som ett jordspett för elanläggnińgen via rör och gruppledningar till t.ex. vv beredaren. Skall man ansluta jordspett så skall detta göras till en jordskena vid elceńtralen som sedan ansluts till elelcentrals skyddsjordsskena. Till den skenan ansluts även potentialutjämningsledare mot rörsystemet.
Exakta detaljer har andra bättre kunskap om...

J
Tobbe_3 skrev:
Det känns inte bra att ansluta den till kopparröret om den är jordad i marken. Risken är att den indirekt fungerar som ett jordspett för elanläggnińgen via rör och gruppledningar till t.ex. vv beredaren. Skall man ansluta jordspett så skall detta göras till en jordskena vid elceńtralen som sedan ansluts till elelcentrals skyddsjordsskena. Till den skenan ansluts även potentialutjämningsledare mot rörsystemet.
Exakta detaljer har andra bättre kunskap om...
Ok, tack för grymt svar! Med det sagt tror jag bestämt att jag lämnar det därhän tills nästa gång en elektriker har vägarna förbi på annat uppdrag så får hon/han titta på det innan någon annan petar på elen.

Det är ingen gammal jordning till en radio?

Hade tidigare ett hus med stora problem med åsknedslag, där hade man anslutit inkommande telefonledning till vattenledningarna, kanske för att spara telefoner och minska gnistor/lågorna ur jacket.

J
elmont skrev:
Det är ingen gammal jordning till en radio?
Inte vad jag kan se. Tråden verkar bara gå ut och går inte vidare efter fästet.. Har nog inga radiouttag vad jag vet heller, men kan ju ha funnits förr

På g:a radioapparater fans det ofta ett uttag för att jorda jordplanet för antenn. Och att ansluta den till inkommande vattenledning var nog inte helt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.