Halloj,
Är i färd med att installera diskmaskin - finns inget elluttag jag kan använda, utan måste installera nytt.
Vad vore bäst:
1. Dra förlängningskabel från kyl/frys-uttaget.
2. Göra nytt från spishällens uttag?
Tacksam för kloka svar!
Är i färd med att installera diskmaskin - finns inget elluttag jag kan använda, utan måste installera nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vore bäst:
1. Dra förlängningskabel från kyl/frys-uttaget.
Logga in
Skapa konto
2. Göra nytt från spishällens uttag?
Logga in
Skapa konto
Tacksam för kloka svar!
Redigerat:
Frågor:
1. Skulle det vara OK att då dra förlängningskabel från det uttaget och koppla till hanen på diskmaskin?
2. Verkar som Kyl/Frys, tvättmaskin samt diskmaskin isf går på samma. Kan man (/elektriker) enkelt lösa det i propp/elskåpet?
1. Skulle det vara OK att då dra förlängningskabel från det uttaget och koppla till hanen på diskmaskin?
2. Verkar som Kyl/Frys, tvättmaskin samt diskmaskin isf går på samma. Kan man (/elektriker) enkelt lösa det i propp/elskåpet?
Finns det plats för fler grupper i centralen? Kyl, tvättmaskin och diskmaskin kan gå på samma säkring om du tänker på att aldrig tvätta och diska samtidigt. Eller tvätta eller diska samtidigt som du dammsuger i hallen. Jag vidhåller att den snygga lösningen är att dra fram en ny grupp till diskmaskinen. Skarvsladd till permanent inkoppling av diskmaskinen är inte heller snyggt. Jag har själv gjort det till både tvättmaskin och diskmaskin medan jag bodde i hyresrätt, men det är bättre att göra det ordentligt.
Aaah! Snyggt - läste aaaalldeles för snabbt! Tack👍🏼
Då är det kyl/frys o div uttag som går på samma som eventuellt diskmaskin.
- förstår tankar om den optimala och snyggaste lösningen..
men.. gömmer jag bara förlängniskabeln upp till kyl/krys uttaget, 'snyggt' - går jag emot någon farlig paragraf krong elsäkerhet ..?
Då är det kyl/frys o div uttag som går på samma som eventuellt diskmaskin.
- förstår tankar om den optimala och snyggaste lösningen..
men.. gömmer jag bara förlängniskabeln upp till kyl/krys uttaget, 'snyggt' - går jag emot någon farlig paragraf krong elsäkerhet ..?
Ingen förlängningssladd!
Bästa alternativet är att dra en ny matning från centralen på L3-plats till ett uttag i diskbänksskåpet.
Näst bäst är att dra fast kabel från kyl/frys till ett uttag i diskbänksskåpet.
Bästa alternativet är att dra en ny matning från centralen på L3-plats till ett uttag i diskbänksskåpet.
Näst bäst är att dra fast kabel från kyl/frys till ett uttag i diskbänksskåpet.
Man får inte sätta uttaget i samma utrymme som diskmaskinen ska stå men det har du kanske inte gjort?
Kabeln som går in längst ner till höger i dosan ser klenare ut, det är väl inte en lampsladd? Har den flera kardeler eller är det solida ledare i kabeln?
Kabeln som går in längst ner till höger i dosan ser klenare ut, det är väl inte en lampsladd? Har den flera kardeler eller är det solida ledare i kabeln?
Ja, den är misstänkt lik en RKK.