13 226 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Behöver ett 16A uttag i garaget
När du skriver precis bredvid centralen, innebär det då att du har en gammal gängsäkringscentral?mike_van_dyke skrev:
Det är inte så att det inte går att köra trefasuttag på en sådan, i en hel del fall är det mycket bättre (t.ex. om man kör saker med höga startströmmar som svetsar, motorer osv) men just när du vill ha ett kombinerat 1-fas och 3-fasuttag skulle jag avråda från det. Detta på grund av risken för bakmatning via trefaslast till enfasuttaget när du tror att det är brutet för att proppen på just den fasen gick (vilket är ett sannolikt felfall pga snedlasten om du använder bägge samtidigt). I och med detta skulle jag säga att det är bättre med en trepolig dvärgbrytare.
Diazed verkar vara full utnyttjad.
I centralen med automatsäkringarna finns det plats för en 3 pol automatsäkring ( och lite till). En 3 polig är utmärkt att använda till ett trefasuttagen med inbyggt vanligt vägguttag. Naturligtvis skall uttaget även skyddas av jordfelsbrytare ( antingen en ny eller den befintliga).
I centralen med automatsäkringarna finns det plats för en 3 pol automatsäkring ( och lite till). En 3 polig är utmärkt att använda till ett trefasuttagen med inbyggt vanligt vägguttag. Naturligtvis skall uttaget även skyddas av jordfelsbrytare ( antingen en ny eller den befintliga).
Du har både och. Den vänstra är en normcentral och rymmer utan problem en extra trepolig säkring. Den har också JFB så det behöver du inte heller fixa. Troligen är säkringarna på nedre raden oanvända men jag skulle ändå rekommendera en trepolig Hager MCS316 (som du hittar på t.ex. Hornbach för strax norr om trehundra) just pga detta med potential för att blanda trefas- och enfaslaster.
alltså blanda 3fas o 1fas är egentligen inte nödvändigt. i dagsläget behöver jag bara ett separat uttag med 16a in i garaget för att kunna nyttja svetsen. men om det går inte blir hiskeligt dyrt kan det kanske vara bra att även ordna 3fas. man vet aldrig vad man köper för maskin i framtiden 
Hade tänkt ringa elektrikern idag. men har knappt haft en ledig stund att sitta ner och samtala med en sådan... ska se om jag får tid imorrn.
Extrakostnaden är såpass liten att jag skulle göra det om du ändå håller på och drar kabel från centralen till garaget. Det rör sig om max en tusenlapp extra, troligen inte ens det. Snålar du och använder de befintliga säkringarna (som troligen är outnyttjade) kan du kanske komma undan med bara några hundra extra. Dumsnålt säger jag....
Ja precis så jag tänkte också. så många ggr man inte svurit för sig själv åt kunder som trots uppmaning och förklaran från egen sida, inte valt det man rådde dem till, för att sedan komma på iaf att man hade rätt
nä sån vill jag inte vara 
återkommer med update om hur det blev när jag jag pratat med den yrkeskunnige 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden