Snailman
Köksön är fristående och två 20 rör kommer ur golvet.

köksön har åt ena hållet 60 djupa skåp och åt andra hållet 40 djupa skåp rygg mot rygg.

(jag räknar med att det blir 20mm mellan skåpens ryggar, motsvarande de 10mm man har om man använt metod skena för att montera på vägg, detta så att täcksidor på köksöns sidor ska passa utan att behöva kapas på bredden)

under köksöns skåp tänkte jag ha en träram i 45x120 regel (eller om det var 45x95)
|
|___________________|

Ena regeln tänkte jag ha mitt under där skåpen möts.

Jag vill helst montera träramen och stommarna innan jag tar dit elektrikern, och undrar då hur jag ska förbereda på lämpligaste sätt, så jag slipper riva det igen?

Hällen monteras i ett 80 brett 60 djupt skåp.
Så hällen behöver ju kunna anslutas genom det ena röret och några vanliga 230Volts uttag via det andra röret.

Uttag för häll bör/kan placeras 300 mm under överkant och 150 mm från sidan av skåpet, så slangen bör nå fram dit.
För uttag får du tänka till var det första ska placeras, eller om det finns en plats för en kopplingsdosa med tanke på ev trefasgrupp.
Annars är det inga problem att skarva en slang så bara de sticker upp någonstans så löser man det enkelt senare.

Snailman
Ok, jag räknar nog med trefasgrupp, ska vara lådor under hällen, är osäker på skåpet rygg mot rygg, men skulle kunna sätta en dosa som går igenom båda ryggarna.

Ska det vara en vanlig dosa eller en spisdosa eller vad de kallas? Det ska helst vara fem ledare 2,5 kvmm antar jag?

Har det nån betydelse om 150mm från höger eller vänster sida i skåpet?

Om du räknar med en trefasgrupp kan det vara bra att se på förutsättningarna, gärna hängslen och livrem i form av trepoligt överströmsskydd i centralen plus en kopplingsdosa som fördelar enfasledningar till apparatdosor med uttag. Annars bör man se på förutsättningarna för att dra fram separata enfasgrupper.

Spisdosor är lika stora som kopplingsdosor, cc 70 mm mellan skruvarna, men med 20 mm stutsar för 5G2.5 mm².

Måtten är inte heliga så höjden kan väljas ganska fritt, och någon sida är inte angiven i standarden.

Snailman
Ok, den får en egen slang till centralen, taket kommer att vara öppet, så Elektrikern kan ändra i taket om han vill.

Det blir flera separata grupper till köket, jag har även en vägg bit öppen vid taket så det går att stoppa dit några kopplingsdosor där vid behov.

Jag tänkte mest om sladden på hällen brukar komma ut på samma ställe på alla hällar eller så, och att det då är att föredra en viss sida, men strunt i det.

Tack för infon.

Den ska ju räcka åt båda håll. Man har gjort en eftergift mot normala 300 mm över golv för hällar och lagt sig 300 mm under bänkskivan istället. Det finns inget som hindrar att man sätter den på sidan av skåpet lite längre ut så att den enkelt kan pluggas ur vid åskväder. Dagens elektroniska hällar med touchfunktioner är ju ganska känsliga. Och det är bara bra om stickproppen "motioneras" emellanåt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.