Hej! Är det någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska fixa våran utebelysningen med denna timer. Försökt som med en vanlig timer där jag tryckt ner piggarna under det klockslag jag velat ha dem tända. Sen har jag vridigt uret till det klockslaget står på. Men fungerar ändå inte. Bredvid ratten är det ett skymningarelä. Men vet ej hur den heller fungerar på. Någon som vet vad detta kan vara för märke så man kan läsa bruksanvisning?
Timer med inställningsratt och skymningssensor för utebelysning, handskrivna etiketter ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ditt skymnigsrelär (och även tiduret) ser ut att ha några år på nacken. Plasten har gulnat. Men, kan ju fungera bra för det. Men kontakterna slits med årtiondena.

Ett skymningsrelä brukar ha en liten strömbrytare(på ditt längst ner till vänster) som man kan ställa så att det ständigt är på eller ständigt är av. Samma för tiduret. Alltså att även det går att med en minströmbrytare ställa att ständigt vara på eller ständigt av. Kanske har ni av misstag råkat trycka till en sådan?

På tiduret verkar det vara någon slags ministrömbrytare längs ner, med läge I ioch II, vad det nu kan betyda.

På ditt skymningsrelär ser man att det finns 2 st ministrömbrytare, en för ljussensorn och en för
ständigt av eller ständigt på.
Sätter man ministrömbrytarn på "på" både för skymningsreläet och för tiduret, så skall dina lampor lysa. Bra test.

Inga klackar verkar vara utpetade på tiduret. Men ni kanske har ställt så att det kanske inte är det som styr, utan skymningsreläet styr helt ensamt.

Igår lade jag just in en bild och beskrivning på vår styrning av fasadbelysningen. Mycket likt er, se tråd sidan 2:
https://www.byggahus.se/forum/el/290843-skymningsrela-eller-beraknad-solnedgang.html

Du har glömt att ange om det fungerade i går, och plötsligt inte längre fungerar idag.
Det kanske var länge sedan det användes, åratal?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.