1 768 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dokumentera elcentralerna + byte till automatsäkring?
Jag har två elcentraler i huset, en gammal liten och en lite nyare från ca 1989. Tyvärr har jag råkat tappa bort beskrivningen vad som går till vad och skulle verkligen behöva göra en karta/beskrivning. Varje gång proppen går pga överbelastning eller av annan orsak så måste jag stå där med ficklampan och kisa och fundera. Så frågan är hur jag på enklast och bästa sätt systemiskt går igenom vilken propp som ansvarar för vad? Nästa fråga är om det verkar vettigt att byta ut elcentralerna så de har en automatsäkring eller är det helt onödigt? Är det en dyr historia?
Helene
Helene
Skruva ut propp efter propp och se vilka grejor som slocknar/sluta fungera.
Skriv sedan ner det på ett papper.
Det finns oändliga trådar i på forumet huruvida man behöver byta gamla plåtcentraler till normcentraler.
Plåtcentralerna håller så länge ditt hus finns.
Skriv sedan ner det på ett papper.
Det finns oändliga trådar i på forumet huruvida man behöver byta gamla plåtcentraler till normcentraler.
Plåtcentralerna håller så länge ditt hus finns.
Diazedcentalen är grunden en bra lösning. Problemet är att dom ofta behöver kompletteras med jordfelsbrytare för att klara säkerhetskraven i dagens normer.
Det finns inget krav montera jfb i befintlig anläggning, men så fort man behöver utöka anläggningen ( bortsett enstaka vägguttag i torra rum) krävs montage av jordfelsbrytare.
Detta går ofta att göra i nyare diazedcentraler med separata noll och skyddsjordsskenan.
Det finns inget krav montera jfb i befintlig anläggning, men så fort man behöver utöka anläggningen ( bortsett enstaka vägguttag i torra rum) krävs montage av jordfelsbrytare.
Detta går ofta att göra i nyare diazedcentraler med separata noll och skyddsjordsskenan.
Tack, det var ungefär så jag hade tänkt göra men jag ville iallafall kolla ifall det fanns ett smartare sätt. Jag tror jag behåller de centraler som är där. Angående jordfelsbrytare, jag försöker alltid använda lösa jordfelsbrytare vid arbete utomhus med maskiner etc, visst funkar det? Om jag vill dra en ny fast ledning från en av centralerna till tex ett uthus, monterar jag alltså då en fast jordfelsbrytare eller krävs det mer?
Det finns även "tonsändare" som man kan plugga in i tex ett uttag för att sedan med en sökare kolla vad som får sökaren att "pipa" dvs ligga på samma grupp. Men dom kostar ju naturligtvis en slant, från dom sämre för kanske en femhundring till dom bättre för någon tusenlapp. OCH pris och kvalitet följs åt.
Jag röstar också för proppbingo. Vi gjorde det när vi flyttade in för fyra år sedan. Det fanns visserligen en elritning men den stämde inte eftersom huset var ombyggt och man hade gjort en hel del kreativa omkopplingar. Vi hade också ca hälften av kopplingsdosorna dolda, vissa under typ fem lager tapet (inkl. renoveringstapet). En dosa var klädd med kakel.
Numera är det mesta omdraget och jag vet exakt hur alla rör går....
Numera är det mesta omdraget och jag vet exakt hur alla rör går....
Klicka här för att svara