3 826 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Jordfelsbrytare slår ut bara i köket
Hej,
Har fått tag på en krävande espresso maskin, La Spaziale, nu är det så att i köket slås JFB ut i alla uttag. Detta händer inte i vardagsrummet. Dock när jag trycker på "test" knapp på JFB slås all el ut i lgh detta borde väl tyda på att alla uttag är kopplade till JFB?
I köket ter det sig som JFB slås ut lite väl lätt, om jag kör vattenkokare och diskmaskin sker detta nästan alltid även med dammsugare.
Tacksam för tips hur jag verkligen ska veta om alla uttag är JFB kopplade. Isåfall hur löser jag att allt slås ut så lätt i köket?
Oskar Alexandersson
Har fått tag på en krävande espresso maskin, La Spaziale, nu är det så att i köket slås JFB ut i alla uttag. Detta händer inte i vardagsrummet. Dock när jag trycker på "test" knapp på JFB slås all el ut i lgh detta borde väl tyda på att alla uttag är kopplade till JFB?
I köket ter det sig som JFB slås ut lite väl lätt, om jag kör vattenkokare och diskmaskin sker detta nästan alltid även med dammsugare.
Tacksam för tips hur jag verkligen ska veta om alla uttag är JFB kopplade. Isåfall hur löser jag att allt slås ut så lätt i köket?
Oskar Alexandersson
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag förmodar att du har ett jordat uttag i köket. Men hur är det i vardagsrummet, jordat eller ojordat?
Du svarar nästan på din egen fråga. Om du helt säkert kan konstatera att all el slås av om du trycker på testknappen, ja då är all el kopplad till JFB.oskar alexandersson skrev:
Och det är verkligen JFB som löser ut? Stängs all el i hela lägenheten av när detta händer? Det kan inte vara så att du blandar ihop JFB med automatsäkring?oskar alexandersson skrev:
Det bästa är nog att någon mer elkunnig (elektriker) tittar på det. Det kan mycket väl vara "underdimensionerat" så att du inte kan köra vattenkokare och diskmaskin samtidigt. Välkommen till forumet för övrigt!oskar alexandersson skrev:
Jordfelsbrytaren bryter allt eller inget - Den kan inte bryta hela lägenheten ibland och bara köket ibland.
Det låter som att det är en säkring för köket som är överbelastad och löser ut när du kopplar in för mycket saker.
Det låter som att det är en säkring för köket som är överbelastad och löser ut när du kopplar in för mycket saker.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag ser två möjligheter.
1. Som många varit inne på att det är säkringen och inte jordfelsbrytaren som löser. En vattenkokare tar ofta 10 A själv, så lägg på en Espresso-maskin som kräver 5 A och säkringen går
2. TS menar att JFB löser lättare om man använder maskinen i köket än om man sätter den i ett annat rum. (När den löser så bryts strömmen i samtliga uttag, oavsett placering av maskinen)
1. Som många varit inne på att det är säkringen och inte jordfelsbrytaren som löser. En vattenkokare tar ofta 10 A själv, så lägg på en Espresso-maskin som kräver 5 A och säkringen går
2. TS menar att JFB löser lättare om man använder maskinen i köket än om man sätter den i ett annat rum. (När den löser så bryts strömmen i samtliga uttag, oavsett placering av maskinen)
Klicka här för att svara