Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Tjena,
Tvätt och torktumlare stod tidigare som ett torn men nu har jag ställt ner de på golvert och gjort lite hyllor och en bänkskiva uvanför maskinerna. Först nu när jag skulle sätta dit skivan insåg jag att eluttgen är ovanför skivan.
Jag tänker att jag har följande alternativ:
1. Jag tar hit en elektriker som sätter uttag under skivan. Får man ha eluttagen under skivan? Finns det några regler?
2. Jag gör en genomföring i skivan som jag kan dra sladdarna till maskinen genom.
3. Jag sätter en grendos under skivan som jag kopplar in i uttget ovanför skivan. Så sått kan man enkelt dra utör sladden för att bryta strömmen och genomföringen i skivan blir mindre (jackar ur lite i skivan mot väggen för sladden).
Vilka alternativ får man göra och vad skulle ni gjort?
(på bilden sitter skivan inte fast och det är ett glapp mellan skivan och väggen)
Tvätt och torktumlare stod tidigare som ett torn men nu har jag ställt ner de på golvert och gjort lite hyllor och en bänkskiva uvanför maskinerna. Först nu när jag skulle sätta dit skivan insåg jag att eluttgen är ovanför skivan.
Jag tänker att jag har följande alternativ:
1. Jag tar hit en elektriker som sätter uttag under skivan. Får man ha eluttagen under skivan? Finns det några regler?
2. Jag gör en genomföring i skivan som jag kan dra sladdarna till maskinen genom.
3. Jag sätter en grendos under skivan som jag kopplar in i uttget ovanför skivan. Så sått kan man enkelt dra utör sladden för att bryta strömmen och genomföringen i skivan blir mindre (jackar ur lite i skivan mot väggen för sladden).
Vilka alternativ får man göra och vad skulle ni gjort?
(på bilden sitter skivan inte fast och det är ett glapp mellan skivan och väggen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har väldigt likt hos mig. Jag jackade ur för mina två kablar (tvättmaskin och torktumlare) så att endast kablarna går förbi och inte själva stickproppen. Dock så är det en större bänkskiva som endast ligger på plats av egenvikt.
Men jag hade nog ändå gjort så igen, om det inte blir väldigt jobbigt att lossa skivan vid framtida flytt av maskin.
Men jag hade nog ändå gjort så igen, om det inte blir väldigt jobbigt att lossa skivan vid framtida flytt av maskin.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Att jacka ut för befintliga sladdar kan man göra men då kan jag inte plocka bort maskinerna helt utan att plocka bort skivan. Därav tänkte jag att man kunde sätta en grendosa på väggen ubder skivan ocg jacka ur för den sladden. Fördelen är att det dels blir en sladd och dels kan jag plocka bort maskinerna utan att ta loss skivan.
Får man sätta en grendosa på det sättet? Behöver det vara någon speciell ip-klass?
Får man sätta en grendosa på det sättet? Behöver det vara någon speciell ip-klass?
Det är olämpligt att använda grendosor för TM/TT då detta är maskiner med hög effekt och grendosor inför en extra kopplingspunkt (=risk för dålig kontakt och varmgång).
Gör det rätt och sätt uttagen i skåpet bredvid istället. Då kan du koppla ur sladden utan att dra ut maskinen. Det kan vara bra av flera skäl. Den lätta lösningen är som elmont beskriver, ett hål i bänkskivan där du får igenom stickproppen. Detta kan göras snyggt med t.ex. en bordsgenomföring. Då slipper du flytta något och kan koppla i och ur stickpropparna enkelt.
Har du tänkt på ventilationen runt torktumlaren? Dessa kan bli väldigt varma på baksidan och har ofta krav på luftcirkulation.
Gör det rätt och sätt uttagen i skåpet bredvid istället. Då kan du koppla ur sladden utan att dra ut maskinen. Det kan vara bra av flera skäl. Den lätta lösningen är som elmont beskriver, ett hål i bänkskivan där du får igenom stickproppen. Detta kan göras snyggt med t.ex. en bordsgenomföring. Då slipper du flytta något och kan koppla i och ur stickpropparna enkelt.
Har du tänkt på ventilationen runt torktumlaren? Dessa kan bli väldigt varma på baksidan och har ofta krav på luftcirkulation.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Är detta en bindande standard eller en rekommendation? Jag har satt uttag för TM/TT 30 cm över golvet i badrummet. De ligger på olika faser ifall de behöver köras samtidigt.M Mexihuset skrev:
Det är en rekommendation. I mitt tycke en ganska opraktisk sådan. Precis som i kök är det bättre att ha uttagen i ett skåp bredvid så man kommer åt dem utan att dra ut maskinen. I praktiken är det inte alltid så lätt att få till.
Varför ligger ni och kryper på golvet?
Sätt maskinerna på 60 cm höga skåp så döljs kontakterna bak maskinerna.
Sätt maskinerna på 60 cm höga skåp så döljs kontakterna bak maskinerna.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Bra tips om värmen från torktumlaren. Det får jag kolla. Blir nog en kabelgenomföring i skivan. Enkelt och snyggt nog.tommib skrev:
Det är olämpligt att använda grendosor för TM/TT då detta är maskiner med hög effekt och grendosor inför en extra kopplingspunkt (=risk för dålig kontakt och varmgång).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Klicka här för att svara