Hej,

Jag har ett rum med alldeles för få uttag. Det enda som finns sitter bredvid fönstret i rummet. I fönsterhöjd alltså. Skulle vilja ha två uttag till och funderar på hur jag skulle kunna få till det.

Min tanke är att sätta en förhöjningsram på det befintliga infällda uttaget och från den dra kabel (utanpåliggande då) till en utanpåliggande kopplingsdosa strax ovanför golvlisten, rakt nedanför uttaget.

I kopplingsdosan förgrena med typ wago till två kablar som leder vidare till varsitt utanpåliggande uttag.

Men, det jag inte känner mig riktigt säker på, är hur/om dragavlastning behövs? Eller räcker det med klamring?

Det räcker med att klamra kabeln, det är en fast förläggning, man räknar inte med att någon skall kunna snubbla på kabeln, om den är korrekt klamrad.

Elektriker brukar göra en "liten fuling". Istället för att sätta en förhöjningsram, borrar de in i dosan på snedden precis utanför utanför det bef. uttaget. Skall tillägga att jag är inte elektriker.

Nu vill du ha in två kablar i dosan, det är risk att det blir trångt att koppla. De flesta uttag har plats för två trådar i sina kopplingsklämmor, men vill du ha en 3e så kan det behövas lösa klämmor, ex. wago i dosan.

Om du överväger att göra detta själv (inte tillåtet) så se till att använda korrekt kabeltyp.

Tack för svar!

Nej, någon snubbelrisk föreligger inte, men tonåringsrisk ...

Jag undviker helst den "lilla fulingen" utifall jag vill återställa senare. Rätt kabel är ju ett kapitel för sig, men jag tänkte mig någon EXLQ, t ex https://www.clasohlson.com/se/Kabel-EXQ-Pure-3G1,5/49-426-5

Något tips om hur den ska klamras på ett bra sätt? Vilken typ av klammer? I gipsvägg.

Varför inte använda en senildosa / rot-dosa och dra kablarna i väggen? Förutsätter förstås ihålig vägg.

Redigerat:
Vill helst inte dra i väggen därför att det är knöligt att få till. Men visst vore det snyggare!

tommib
EXLQ är ett bra val av kabel, den funkar till nästan allt. Möjligen blir det lite nättare med t.ex. EQLQ Easy men inte mycket.

Klamring i en ren gipsvägg är svårt, jag vet ärligt talat inte hur man gör det. Har du inget bakom? Om du inte har det är det troligen lättare att faktiskt såga upp gipsen och dra dolt. En variant är att klamra mot golvlisten med Letti men då måste du köpa ett don och själva klammerna är dyra.

Hmm.. kanske får överväga dragning i väggen ändå. Är på gång att måla/tapetsera om rummet, så det skulle ju passa att öppna gipset innan.

tommib tommib skrev:
Klamring i en ren gipsvägg är svårt, jag vet ärligt talat inte hur man gör det.
En variant skulle kunna vara att limma fast en liten nätt kabelkanal. Blir något klumpigare än bara en kabel men kan vara helt OK beroende på tycke och smak samt hur rummet i övrigt ser ut.

Hur är det med kabelkanal egentligen, får man använda det i en fast elinstallation?

tommib
Alfredo Alfredo skrev:
En variant skulle kunna vara att limma fast en liten nätt kabelkanal. Blir något klumpigare än bara en kabel men kan vara helt OK beroende på tycke och smak samt hur rummet i övrigt ser ut.
Tyvärr inte ok för starkström...

tommib tommib skrev:
Tyvärr inte ok för starkström...
Varför skulle det inte vara OK. Används ju överallt. Dock ska givetvis kabeln in i kanalen, den som annars skulle klamras, och inte exempelvis lös FK.

Du skulle inte kunna dra en kabel neråt och vidare efter sockellisten till ett uttag och ett uppåt utefter fönsterfodret, följa det ner på andra sidan ner till sockellistan och följa den åt andra hållet till nästa uttag? Alltså utnyttja uttaget som kopplingspunkt.

K Kurtivan skrev:
Du skulle inte kunna dra en kabel neråt och vidare efter sockellisten till ett uttag
och kanske vidare från detta första nya uttaget till ett eller flera ytterligare nya uttag. Då slipper du en ful kopplingsdosa.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Du skulle inte kunna dra en kabel neråt och vidare efter sockellisten till ett uttag och ett uppåt utefter fönsterfodret, följa det ner på andra sidan ner till sockellistan och följa den åt andra hållet till nästa uttag? Alltså utnyttja uttaget som kopplingspunkt.
Jo, bra tanke! Men jag måste fortfarande klamra kabeln i gipsvägg ...

B Bassrunner skrev:
Jo, bra tanke! Men jag måste fortfarande klamra kabeln i gipsvägg ...
Med lite tur har du en regel vid sidan av fönstret och ner till golvet som du kan klamra i.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.