6 504 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Farliga elfel som inte går att hitta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Hade glömt denna tråd. Sorry att jag kidnappade den lite men det finns ett stort allmänt intresse för vad som kan gå fel vid installation, och då inte bara fel som är svåra att upptäcka vid en granskning, utan rena konsekvenser av att inte ha på fötterna när man gör ett elinstallationsarbete. Detta som en faktor till om man ska våga sig på ett jobb eller inte.O Steamboy skrev:
Även fel som går att upptäcka kräver en inspektion/kontroll för att de ska upptäckas, och det är långt bara dit, betydligt mer jobb då att hitta det som är extremt svårt att hitta. Det är lätt att kontrollen inte blir gjord alls, så då gäller att man har koll på riskerna vid installationen och själv kan göra kontroller allteftersom.
För min del ser jag det som att man får ta i rejält med fantasifulla närmast orealistiska fall och exempel för att nå detta. Och framförallt inte något som ska direkt kopplas till ev hempuleri eller att slå mot tänkt möjlighet att göra det tillgängligt i form av någon auktorisation etc.O Steamboy skrev:
Finns inte mycket som inte ganska enkelt går att upptäcka i efterhand om man vill och är någorlunda förfaren i hur man angriper det både okulärt och med mer eller mindre djupgående mätningar osv. Frågan är som sagt vem som behöver det och betala för en halv till en dag. Värst vore tycker jag om alla dessa onödiga byråkratiska påfund som blommar upp överallt i övrigt skulle komma in även här vid tex försäljningar mm.
Klicka här för att svara