Hej
Vill styra en VVB och fläkt samtidigt via kontaktor o brytare. Så här skulle det se ut:
Det betyder at jag:
Tar manöverströmmen från en av faserna till VVB
Tar fläktströmmen fr andra fasen till VVB
Använder fjärde polen i kontaktorn till fläkten istället för att bryta nollan till VVB.
Synpunkter på det?
Vill styra en VVB och fläkt samtidigt via kontaktor o brytare. Så här skulle det se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det betyder at jag:
Tar manöverströmmen från en av faserna till VVB
Tar fläktströmmen fr andra fasen till VVB
Använder fjärde polen i kontaktorn till fläkten istället för att bryta nollan till VVB.
Synpunkter på det?
Är inte det där lite onödigt omständigt?
Om du ändå delar säkring på L2 för VVB och fläkten så kan du lika gärna plocka matningen efter kontaktorn.
Det snyggaste och mest rena är att ha två kontaktorer och separata grupper för VVB och fläkt. Sedan kopplar man samma manöverspänning till spolarna.
Om du ändå delar säkring på L2 för VVB och fläkten så kan du lika gärna plocka matningen efter kontaktorn.
Det snyggaste och mest rena är att ha två kontaktorer och separata grupper för VVB och fläkt. Sedan kopplar man samma manöverspänning till spolarna.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, visst. Det beror dock på var kontaktorn sitter. Jag gissar att du förutsätter att den är placerad i centralen.
Jag tycker, med betoning på tycker, att det är osnyggt att blanda laster på detta sätt om de inte är direkt relaterade (t.ex. trefas värmepump med tillhörande extern cirkulationspump).
Jag tycker, med betoning på tycker, att det är osnyggt att blanda laster på detta sätt om de inte är direkt relaterade (t.ex. trefas värmepump med tillhörande extern cirkulationspump).
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ska brytaren sitta vid centralen eller vart ska du ha den?
Du kan ju lägga en bygling på ovansidan av kontaktorn istället,
så behöver du inte dra ut flera kablar från säkringen.
Därefter kan du ju antingen sätta dit en fyrpolig eller en till kontaktor brevid.
Det senare tycker jag är bättre, precis som Tommie skrev. Då har du även möjlighet att lägga en separat styrning av fläkten i framtiden om du behöver/vill.
Vet inte var du skall ha din fläkt. Men är den i närheten av vvb-beredaren så kan du ju dosa av den där annars, så räcker det med en trepolig kontaktor då du ändå inte ska ha en separat styrning av den
Därefter kan du ju antingen sätta dit en fyrpolig eller en till kontaktor brevid.
Det senare tycker jag är bättre, precis som Tommie skrev. Då har du även möjlighet att lägga en separat styrning av fläkten i framtiden om du behöver/vill.
Vet inte var du skall ha din fläkt. Men är den i närheten av vvb-beredaren så kan du ju dosa av den där annars, så räcker det med en trepolig kontaktor då du ändå inte ska ha en separat styrning av den
Redigerat:
Brytaren sitter inte vid centralen men på vägg i angränsande rum. Det är ett Attefallshus, så inga stora avstånd.5 AlmostDwarf skrev:Ska brytaren sitta vid centralen eller vart ska du ha den?
Kontaktorn sitter i centralen. Håller med om att renast hade varit två, men nu saknas extra plats och styrning av fläkt var en eftertanke.tommib skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Och din brytare finna redan?N Nikorasu skrev:
I sådana fall, bygla över på ovansidan av kontaktorn, och anslut sin fläkt på fjärde polen. Bygla mellan den fas som är minst belastad i huset så jämnar du samtidigt ut belastningen. ( fläkten lär nog inte dra så mycket heller iofs)
Manöverspänningen är en blygsam last så ta den på vilken du vill.
Eller så drar du från säkringen, vilket blir lite mer tråd.
Använd dock samma dimenssion på kablarna vid byglingen
Brytaren sitter också på plats. Bygla på kontaktorn blir enklast. Tackar!5 AlmostDwarf skrev:Och din brytare finna redan?
I sådana fall, bygla över på ovansidan av kontaktorn, och anslut sin fläkt på fjärde polen. Bygla mellan den fas som är minst belastad i huset så jämnar du samtidigt ut belastningen. ( fläkten lär nog inte dra så mycket heller iofs)
Manöverspänningen är en blygsam last så ta den på vilken du vill.
Eller så drar du från säkringen, vilket blir lite mer tråd.
Använd dock samma dimenssion på kablarna vid byglingen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden