Hej

Vill styra en VVB och fläkt samtidigt via kontaktor o brytare. Så här skulle det se ut:

Handritat elektriskt kopplingsschema för att styra varmvattenberedare och fläkt med kontaktor och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det betyder at jag:

Tar manöverströmmen från en av faserna till VVB
Tar fläktströmmen fr andra fasen till VVB
Använder fjärde polen i kontaktorn till fläkten istället för att bryta nollan till VVB.

Synpunkter på det?

Så kan du göra ja.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
tommib
Är inte det där lite onödigt omständigt?
Om du ändå delar säkring på L2 för VVB och fläkten så kan du lika gärna plocka matningen efter kontaktorn.

Det snyggaste och mest rena är att ha två kontaktorer och separata grupper för VVB och fläkt. Sedan kopplar man samma manöverspänning till spolarna.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Med risk att man behöver ansluta RK och EK dubbelt på sekundärsidan. I övrigt Tommi så visst, men det är inte nödvändigt.

tommib
Jo, visst. Det beror dock på var kontaktorn sitter. Jag gissar att du förutsätter att den är placerad i centralen.

Jag tycker, med betoning på tycker, att det är osnyggt att blanda laster på detta sätt om de inte är direkt relaterade (t.ex. trefas värmepump med tillhörande extern cirkulationspump).

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
5
Ska brytaren sitta vid centralen eller vart ska du ha den?
Du kan ju lägga en bygling på ovansidan av kontaktorn istället,
så behöver du inte dra ut flera kablar från säkringen.
Därefter kan du ju antingen sätta dit en fyrpolig eller en till kontaktor brevid.
Det senare tycker jag är bättre, precis som Tommie skrev. Då har du även möjlighet att lägga en separat styrning av fläkten i framtiden om du behöver/vill.
Vet inte var du skall ha din fläkt. Men är den i närheten av vvb-beredaren så kan du ju dosa av den där annars, så räcker det med en trepolig kontaktor då du ändå inte ska ha en separat styrning av den

Redigerat:
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Ska brytaren sitta vid centralen eller vart ska du ha den?
Du kan ju lägga en bygling på ovansidan av kontaktorn istället,
så behöver du inte dra ut flera kablar från säkringen.
Därefter kan du ju antingen sätta dit en fyrpolig eller en till kontaktor brevid.
Det senare tycker jag är bättre, precis som Tommie skrev. Då har du även möjlighet att lägga en separat styrning av fläkten i framtiden om du behöver/vill.
Vet inte var du skall ha din fläkt. Men är den i närheten av vvb-beredaren så kan du ju dosa av den där annars, så räcker det med en trepolig kontaktor då du ändå inte ska ha en separat styrning av den
Brytaren sitter inte vid centralen men på vägg i angränsande rum. Det är ett Attefallshus, så inga stora avstånd.

tommib tommib skrev:
Jo, visst. Det beror dock på var kontaktorn sitter. Jag gissar att du förutsätter att den är placerad i centralen.

Jag tycker, med betoning på tycker, att det är osnyggt att blanda laster på detta sätt om de inte är direkt relaterade (t.ex. trefas värmepump med tillhörande extern cirkulationspump).
Kontaktorn sitter i centralen. Håller med om att renast hade varit två, men nu saknas extra plats och styrning av fläkt var en eftertanke.

tommib
Om det är oundvikligt så skulle jag ha byglat på kontaktorns översida hellre än att dra en extra ledare i centralen men om det är precis bredvid dvärgbrytarna så spelar det inte jättestor roll.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
5
Hur många modulplatser har du reserverade i centralen?

5 AlmostDwarf skrev:
Hur många modulplatser har du reserverade i centralen?
Reserverade för vad? Kontaktorn sitter där, inklämd mellan modulerna till höger och vänster?

5
N Nikorasu skrev:
Reserverade för vad? Kontaktorn sitter där, inklämd mellan modulerna till höger och vänster?
Aha, trodde det var nåt du planerade att göra.
Du har med andra ord redan vvb på den där kontaktorn och undrar om du kan lägga till en till last på sen sista polen?

5 AlmostDwarf skrev:
Aha, trodde det var nåt du planerade att göra.
Du har med andra ord redan vvb på den där kontaktorn och undrar om du kan lägga till en till last på sen sista polen?
Så är det!

5
N Nikorasu skrev:
Så är det!
Och din brytare finna redan?
I sådana fall, bygla över på ovansidan av kontaktorn, och anslut sin fläkt på fjärde polen. Bygla mellan den fas som är minst belastad i huset så jämnar du samtidigt ut belastningen. ( fläkten lär nog inte dra så mycket heller iofs)
Manöverspänningen är en blygsam last så ta den på vilken du vill.
Eller så drar du från säkringen, vilket blir lite mer tråd.
Använd dock samma dimenssion på kablarna vid byglingen

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Och din brytare finna redan?
I sådana fall, bygla över på ovansidan av kontaktorn, och anslut sin fläkt på fjärde polen. Bygla mellan den fas som är minst belastad i huset så jämnar du samtidigt ut belastningen. ( fläkten lär nog inte dra så mycket heller iofs)
Manöverspänningen är en blygsam last så ta den på vilken du vill.
Eller så drar du från säkringen, vilket blir lite mer tråd.
Använd dock samma dimenssion på kablarna vid byglingen
Brytaren sitter också på plats. Bygla på kontaktorn blir enklast. Tackar!

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.