Hej, haft en massa problem med elmätaren ute i stolpen till vårt sommarhus. Den har lyckats skicka både vår och grannens data så som det var vår förbrukning osv. Nu har Hofors energi tittat på den, kom fram till att den behövde bytas då den inte visade faktiskt förbrukning utan snarare för lite. Aldrig kan man ha lite tur.

Då jag börjar misstro dem då det är knas med mätningar hela tiden så undrar jag om någon har ett förslag på någon mätare som jag kan använda som är trådlös och som kan ha basstationen inne.

Har kollat lite på en som finns hos Classe men vet inte om den duger. Antar att jag behöver klämma på den på ledningen som går till vårt hus.

https://m.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500

Några tips?

Kolla på tradera efter Ikeas mätare "sparsnäs" . Enklare att installera över blinkdioden på din mätare och har bättre loggfunktioner.

Ok, så den går att sätta i stolpen, ca 25 meter från huset och så är det bara att köra? Visar den inte då bara vad mätaren faktiskt mötet, på blinket, dvs den kommer inte kunna avgöra huruvida den faktiska mätningen är rätt eller fel?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Är där något fel på din mätare så lär det gå vidare till displayen.
Om du menar på att din elmätare mäter fel så ska du kunna få hjälp av din elnätsleverantör. Du ska inte själv behöva grotta med kontroll av elförbrukningen.

hsd
Är det fel på nätägarens mätare så kommer samma fel att visa sig på blinkindikeringen

5
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej, haft en massa problem med elmätaren ute i stolpen till vårt sommarhus. Den har lyckats skicka både vår och grannens data så som det var vår förbrukning osv. Nu har Hofors energi tittat på den, kom fram till att den behövde bytas då den inte visade faktiskt förbrukning utan snarare för lite. Aldrig kan man ha lite tur.

Då jag börjar misstro dem då det är knas med mätningar hela tiden så undrar jag om någon har ett förslag på någon mätare som jag kan använda som är trådlös och som kan ha basstationen inne.

Har kollat lite på en som finns hos Classe men vet inte om den duger. Antar att jag behöver klämma på den på ledningen som går till vårt hus.

[länk]

Några tips?
En sån här jag haft, funkade bra. Det ända jag önskade var att man kunde tanka av den trådlöst, det finns dock en lite dyrare modell (Har jag för mig) som klarar detta om inte annat så finns det en router som tillbehör så kan du koppla upp den mot nätet.
Men har man inte behovet att läsa av den smidigt utan att behöva koppla in USB kabeln så funkar den. Det går att ställa in priset per kwh om man så önskar.
Kommer inte ihåg mätnogranheten men vad jag kommer ihåg så stämde det bra överens med vad elbolaget fakturerade.
Du kan ju montera den där i din central, för det är ju din förbrukning du är intresserad av.

De har grottat efter att jag reagerade på att elförbrukningen helt plötsligt ökade faktor 5,teots att vi i te var där. Åkte upp och kollade om det hade varit inbrott och att luftvärmepumpen skulle ha fått krupp men så var det inte. Visade sig att den helt plötsligt läste ihop vår och grannens förbrukning. De passade då på att kontrollmäta i stolpen och idag fick vi svaret att vi har betalat för lite då den visar för låga siffror. De sk byta ut mätaren på måndag.

Skälet att jag själv vill sätta upp en extra mätare är att jag börjar tappa förtroendet för Hofors energi. När jag påpekade att mätningen var fel, med vår plus grannens förbrukning, så skulle man kolla och återkomma. Det gjorde man inte utan man ändrade bara de dagar jag hade påpekat och kom inte med någon förklaring. Är rätt nördig vad det gäller sådant här så vill ha kontroll så det stämmer iaf någorlunda överens.

Är bara mitt cyniska jag. Lol

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur du har din el dragen.
Men ska du mäta din elförbrukning på egen hand så behöver du inte göra det vid mätarskåpet, om det nu inte är så att det utgår ledningar därifrån till flera hus på din fastighet.

Har du bara ett hus kan du lika gärna mäta inne vid ditt säkringsskåp på inkommande ledning och sen jämföra med nätbolagets mätare över tid.

Denna har jag hemma och den harmonierar väl med vad nätbolagets mätare registrerar.
Dock kräver den en hemautomationsplattform med Z-wave-radio.

https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nu vet jag inte hur du har din el dragen.
Men ska du mäta din elförbrukning på egen hand så behöver du inte göra det vid mätarskåpet, om det nu inte är så att det utgår ledningar därifrån till flera hus på din fastighet.

Har du bara ett hus kan du lika gärna mäta inne vid ditt säkringsskåp på inkommande ledning och sen jämföra med nätbolagets mätare över tid.

Denna har jag hemma och den harmonierar väl med vad nätbolagets mätare registrerar.
Dock kräver den en hemautomationsplattform med Z-wave-radio.

[länk]

Dyr! 1200 kr för bara strömtrafo och sändare. Sedan tillkommer grunkor för att ta emot och behandla signalerna.

E etompau skrev:
Dyr! 1200 kr för bara strömtrafo och sändare. Sedan tillkommer grunkor för att ta emot och behandla signalerna.
Visst kostar den en slant tyvärr, liksom allt som hör till Z-Wave.
Nu har jag inte bara den med Z-Wave hemma, så automatiseringsplattformen prisar jag inte in i denna mätare.

Har du något annat förslag på elmätare för 3-fas som inte utgår från nätbolagets mätares blinkningar?

T tompaah7503 skrev:
Visst kostar den en slant tyvärr, liksom allt som hör till Z-Wave.
Nu har jag inte bara den med Z-Wave hemma, så automatiseringsplattformen prisar jag inte in i denna mätare.

Har du något annat förslag på elmätare för 3-fas som inte utgår från nätbolagets mätares blinkningar?
Nix inte på rak arm. Jag utgår från att min mätare ska uppfylla alla krav på noggrannhet. Vid misstanke om det motsatta skulle jag jaga ut elbolaget för byte eller kontrollmätning av utrustningen.

Finns mätare för DIN-skenemontering men det är ju lite mer avancerat hemmapul.
Dessutom är de inte särskilt billiga heller i trefasutförande. Långt över en tusenlapp (ABB 1600 kr, Hager 2000 kr)

J
Enklast är väl att sätta en direktmätande mätare ( inga tranformatorer eller annat ) inne vid centralen , och ev någon form av avläsning där , på blink eller impulsgivare , då kan vad som helst kopplas in i form av fjärravläsning om det behövs och är en viktig faktor i det hela .

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tror det får bli den från classe o. Verkar lagom lätt att sätta in direkt ute i stolpen. Vi har tre fastigheter som får Ström därifrån så lika bra att mäta direkt vid stolpen.

Mailat ytterligare med dem idag och de gamla mätaren byts på måndag. Mätte ca 8% fel. Till vår fördel men iaf. De kan inte förklara varför den fick tokfnatt vid några tillfällen men man ser att de fått "rätt" data i slutändan när den har bulksänt data. Antar att det helt enkelt är deras verktyg för att läsa in allt som krånglar. Synd bara att vi skulle få 10% högre rökning i slutändan för det.

5
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Tror det får bli den från classe o. Verkar lagom lätt att sätta in direkt ute i stolpen. Vi har tre fastigheter som får Ström därifrån så lika bra att mäta direkt vid stolpen.

Mailat ytterligare med dem idag och de gamla mätaren byts på måndag. Mätte ca 8% fel. Till vår fördel men iaf. De kan inte förklara varför den fick tokfnatt vid några tillfällen men man ser att de fått "rätt" data i slutändan när den har bulksänt data. Antar att det helt enkelt är deras verktyg för att läsa in allt som krånglar. Synd bara att vi skulle få 10% högre rökning i slutändan för det.
Tänk på att det är batteridrift på sändaren, batterier. Elektronik och batterier med vinterkyla inte är den perfekta kombon.
Du gör ju givetvis som du vill men...
Varför inte montera den i centralen inne som jag skrev tidigare?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.