10 317 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Förgrening till två utanpåliggande uttag från infällt
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Kabelkanal är ett fullt godkänt alternativ för att lägga en kabel i. Det finns även något enstaka fabrikat (vet ej vilket) som är godkänt för att dra lösa trådar. Kravet är att kanalen inte får gå att öppna utan verktyg.
Klamring på gipsvägg vet jag att elektriker gör med klammer för skurv, och så har de en typ av "gipsskruv" som kan sättas i gips utan plugg. Den har lite grövre gängor än vanliga skruvar, och håller rätt bra direkt i gips. Inget att sätta upp en bokhylla med, men för klamring duger det.
Klamring på gipsvägg vet jag att elektriker gör med klammer för skurv, och så har de en typ av "gipsskruv" som kan sättas i gips utan plugg. Den har lite grövre gängor än vanliga skruvar, och håller rätt bra direkt i gips. Inget att sätta upp en bokhylla med, men för klamring duger det.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Ja, men det ser ju lite klumpigt och fult ut i ett vanligt rum kanske, men duger ju gott i källarmiljöH hempularen skrev:Kabelkanal är ett fullt godkänt alternativ för att lägga en kabel i. Det finns även något enstaka fabrikat (vet ej vilket) som är godkänt för att dra lösa trådar. Kravet är att kanalen inte får gå att öppna utan verktyg.
Schneider OptiLine är godkända för enkel isolerade ledare om de skruvas fast med speciaskruv som finns.H hempularen skrev:Kabelkanal är ett fullt godkänt alternativ för att lägga en kabel i. Det finns även något enstaka fabrikat (vet ej vilket) som är godkänt för att dra lösa trådar. Kravet är att kanalen inte får gå att öppna utan verktyg.
Tack för alla svar, har "provklamrat" lite och konstaterat att det sitter bra med vanlig klammer. Men, för säkerhets skull kör jag på skruvklammer för gips. Bra tips från Kurtivan att dra runt fönstret och utnyttja uttaget som kopplingspunkt. Så, nu vet jag hur jag ska göra!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden