B Bassrunner skrev:
Jo, bra tanke! Men jag måste fortfarande klamra kabeln i gipsvägg ...
Jaha... jag svarade på ursprungsfrågan jag :)

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Kabelkanal är ett fullt godkänt alternativ för att lägga en kabel i. Det finns även något enstaka fabrikat (vet ej vilket) som är godkänt för att dra lösa trådar. Kravet är att kanalen inte får gå att öppna utan verktyg.

Klamring på gipsvägg vet jag att elektriker gör med klammer för skurv, och så har de en typ av "gipsskruv" som kan sättas i gips utan plugg. Den har lite grövre gängor än vanliga skruvar, och håller rätt bra direkt i gips. Inget att sätta upp en bokhylla med, men för klamring duger det.

H hempularen skrev:
Kabelkanal är ett fullt godkänt alternativ för att lägga en kabel i. Det finns även något enstaka fabrikat (vet ej vilket) som är godkänt för att dra lösa trådar. Kravet är att kanalen inte får gå att öppna utan verktyg.

Klamring på gipsvägg vet jag att elektriker gör med klammer för skurv, och så har de en typ av "gipsskruv" som kan sättas i gips utan plugg. Den har lite grövre gängor än vanliga skruvar, och håller rätt bra direkt i gips. Inget att sätta upp en bokhylla med, men för klamring duger det.
Ja, men det ser ju lite klumpigt och fult ut i ett vanligt rum kanske, men duger ju gott i källarmiljö :)

B Bassrunner skrev:
Vill helst inte dra i väggen därför att det är knöligt att få till. Men visst vore det snyggare!
Är det gips så är det lodräta reglar med cc 60 cm och det är lite knökigt att få till det.

H hempularen skrev:

Schneider OptiLine är godkända för enkel isolerade ledare om de skruvas fast med speciaskruv som finns.

Finns alla tillbehör som vinklar, t-stycke, ändavslutningar och täckbitar för skarvar.
Men det här elektriker koll på.
Förutsätter att du tar dit en som gör det eftersom en sådan utökning är behörighetskrävande. :)

Tack för alla svar, har "provklamrat" lite och konstaterat att det sitter bra med vanlig klammer. Men, för säkerhets skull kör jag på skruvklammer för gips. Bra tips från Kurtivan att dra runt fönstret och utnyttja uttaget som kopplingspunkt. Så, nu vet jag hur jag ska göra!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Härligt att du uppdaterar!

När du skriver skruvklammer hoppas jag att du inte menar tcs? Ifall det inte är i ett garage eller i en garderob. 2148027A.jpg
Är det inomhus är de enda klammerna som ser bra ut letti eller tkk. Finns även en variant av tkk med skruv, speedy.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.