21 829 läst ·
149 svar
22k läst
149 svar
Övervakning i elcentral
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Ja, jag missuppfattade att VVBn hade en egen gruppledning, jag trodde det var samma. Men det påverkar inte frågan angående trepolig dvärg för tvättgruppsuttaget för skydd mot elchock. Detta specifika fall finns inte reglerat i reglerna, liksom många andra detaljkrav. Om man ser uttaget som en apparat med flera matningar så kräver reglerna ett varningsmärke eller förregling. Om man betänker att byte av uttag inte är behörighetskrävande så vore det ju bra att göra det så säkert som möjligt och gå på den senare lösning, dvs en trepolig dvärg. Du har ju möjligheten dessutom så det är inget att fundera på tycker. VVBn däremot kan väl få enpoliga dvärgar om du vill.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Pratade med min elektriker om mitt 3-fas tvättuttag igår...
När jag visade min "IRL-illustration" för honom var hans kommentar typ...
"Hmm, tre faser i ett uttag... Ja, ärligt talat så vet jag inte på rak arm vad reglerna säger om det..."
När jag berättade om mina "forskningar" och resultat på detta forum, så svarade han...
"Dåså! Då kör vi på det!"
Och vi enades om att det inte finns några funktionsmässiga orsaker att inte använda 3-polig brytare här.
T.ex. till en VVB finns ju en funktionsmässig fördel att använda 3 st 1-poliga brytare, då en VVB kan vara användbar även vid haveri på ett värmeelement (om än med förminskad värmeeffekt) och en av pol-brytarna avslagen.
Men i detta fall med tvätt-uttaget kan man ju bara dra ur kontakten till en havererad tvättmaskin, och sedan slå på den 3-poliga dvärgbrytare så torktumlare och element kan fungera.
I detta fall innebär ju en 3-polig dvärgbrytare en säkerhetsmässig fördel utan att funktionen försämras,
så så får det bli! Beslutat enhälligt av alla parter!
Men...
Min elektriker sa en sak som jag gärna mottar forum-expertisens synpunkter på...
Han sa...
"När det gäller 3-fas dvärgbrytare brukar jag se till att de ligger i fasordningen L1-L2-L3.
Tror att de tidigare föreskrifterna angav detta, är inte helt säker på detta, men så har jag brukat göra.
Och vad nuvarande regler säger om denna detalj vet jag faktiskt inte.
Men du kan ju kolla upp detta på internet!"
När det gäller tvättuttaget kan jag enkelt stuva om i gruppförteckningen så den 3-fas-brytaren ligger i ordning L1-L2-L3.
Men när jag tittar på min preliminära gruppförteckning som innehåller VVB,
så ser jag att jag har svårare att stuva om fasordningen för VVB.
Längst till höger vill jag ju ha en växlingskontakt, till vänster om den en kontaktor för att styra VVB,
och sedan dvärgbrytarna för VVB.
Detta innebär att fasskenan ger fasordningen L3-L1-L2. till dvärgbrytarna för VVB.
Någon som sitter inne med kunskap om vad reglerna säger om fasordningen?
När jag visade min "IRL-illustration" för honom var hans kommentar typ...
"Hmm, tre faser i ett uttag... Ja, ärligt talat så vet jag inte på rak arm vad reglerna säger om det..."
När jag berättade om mina "forskningar" och resultat på detta forum, så svarade han...
"Dåså! Då kör vi på det!"
Och vi enades om att det inte finns några funktionsmässiga orsaker att inte använda 3-polig brytare här.
T.ex. till en VVB finns ju en funktionsmässig fördel att använda 3 st 1-poliga brytare, då en VVB kan vara användbar även vid haveri på ett värmeelement (om än med förminskad värmeeffekt) och en av pol-brytarna avslagen.
Men i detta fall med tvätt-uttaget kan man ju bara dra ur kontakten till en havererad tvättmaskin, och sedan slå på den 3-poliga dvärgbrytare så torktumlare och element kan fungera.
I detta fall innebär ju en 3-polig dvärgbrytare en säkerhetsmässig fördel utan att funktionen försämras,
så så får det bli! Beslutat enhälligt av alla parter!
Men...
Min elektriker sa en sak som jag gärna mottar forum-expertisens synpunkter på...
Han sa...
"När det gäller 3-fas dvärgbrytare brukar jag se till att de ligger i fasordningen L1-L2-L3.
Tror att de tidigare föreskrifterna angav detta, är inte helt säker på detta, men så har jag brukat göra.
Och vad nuvarande regler säger om denna detalj vet jag faktiskt inte.
Men du kan ju kolla upp detta på internet!"
När det gäller tvättuttaget kan jag enkelt stuva om i gruppförteckningen så den 3-fas-brytaren ligger i ordning L1-L2-L3.
Men när jag tittar på min preliminära gruppförteckning som innehåller VVB,
så ser jag att jag har svårare att stuva om fasordningen för VVB.
Längst till höger vill jag ju ha en växlingskontakt, till vänster om den en kontaktor för att styra VVB,
och sedan dvärgbrytarna för VVB.
Detta innebär att fasskenan ger fasordningen L3-L1-L2. till dvärgbrytarna för VVB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som sitter inne med kunskap om vad reglerna säger om fasordningen?
Jag vart tvungen att kasta in en trepolig automat i en elcentral i en restaurang, byta ut tre st enpoliga, detta för att just försäkra sig om att det inte skulle kunna bli elchock utav backspänningar vid service ifall man inte kommer ihåg att slå av alla tre.
Nåväl, nu blev det ju så att denna trepoliga automat hamnade på L2-L3-L1, för annars hade en stor ombyggnad av centralen med efterföljande dokumentation blivit nödvändig.
Och visst skavde det riktigt ordentligt i mitt tyska ordningssinne, men jag kunde dock inte finna att det fanns något egentligt regelmässigt fel.
Nåväl, nu blev det ju så att denna trepoliga automat hamnade på L2-L3-L1, för annars hade en stor ombyggnad av centralen med efterföljande dokumentation blivit nödvändig.
Och visst skavde det riktigt ordentligt i mitt tyska ordningssinne, men jag kunde dock inte finna att det fanns något egentligt regelmässigt fel.
Fasföljden är L1,L2 och L3.
För funktionen skull så gör det inget att den är förskjuten.
Men man brukar om man installerar en ny normcentral placera säkringarna så att 3-polig kommer före 1-poliga oc att de sitter i fallande ordning efter märkström.
Vid en komplettering så brukar jag , om det är möjligt göra så det blir så.
Men skulle det inte gå så spelar det inte någon större roll.
Fasföljden blir ju ändå rätt med en trefasskena.
Men man brukar om man installerar en ny normcentral placera säkringarna så att 3-polig kommer före 1-poliga oc att de sitter i fallande ordning efter märkström.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Mitt "svenska" ordningssinne innebar att jag i första hand placerade säkringarna i mina gruppförteckningar enligt geografiska aspekter. Dvs. att jag placerade säkringarna efter vilka rum de avsåg.U Uffe A skrev:Fasföljden är L1,L2 och L3.
Iofs fanns där i bakhuvudet att jag tyckte mig se att elcentraler ofta har de 3-poliga längst till vänster, men detta var för mig sekundärt när jag planerade gruppförteckningarna.
Men nu är jag ju inte heller en elektriker!
Jag inser ju att funktionen inte påverkas av att en 3-fasgrupp har ordningsföljden L3-L1-L2 i elcentralen.
Och jag förutsätter att man då i elcentralen ansluter kablarna i ordningen Grå-Brun-Svart. Eller hur?
Fas-ordningen i elcentralen kan ju inte ha någon betydelse på apparatsidan, inte ens om det gäller en tre-fas-motor.
På apparatsidan tillämpar man väl ändå fas-ordningen L1=Brun - L2=Svart - L3=Grå.
Har jag uppfattat detta rätt?
Vid en nyinstallation ser man till att fasföljden in är rätt.
Vid trefasgrupper ansluter man i ordningen brun, svart och grå ut från säkringen.
Är det enfasgrupper så blir fasledaren brun oavsett vilken fas säkringen matas av
Vid trefasgrupper ansluter man i ordningen brun, svart och grå ut från säkringen.
Är det enfasgrupper så blir fasledaren brun oavsett vilken fas säkringen matas av
M Micke i Hudik skrev:Mitt "svenska" ordningssinne innebar att jag i första hand placerade säkringarna i mina gruppförteckningar enligt geografiska aspekter. Dvs. att jag placerade säkringarna efter vilka rum de avsåg.
Iofs fanns där i bakhuvudet att jag tyckte mig se att elcentraler ofta har de 3-poliga längst till vänster, men detta var för mig sekundärt när jag planerade gruppförteckningarna.
Men nu är jag ju inte heller en elektriker!
Jag inser ju att funktionen inte påverkas av att en 3-fasgrupp har ordningsföljden L3-L1-L2 i elcentralen.
Och jag förutsätter att man då i elcentralen ansluter kablarna i ordningen Grå-Brun-Svart. Eller hur?
Fas-ordningen i elcentralen kan ju inte ha någon betydelse på apparatsidan, inte ens om det gäller en tre-fas-motor.
På apparatsidan tillämpar man väl ändå fas-ordningen L1=Brun - L2=Svart - L3=Grå.
Har jag uppfattat detta rätt?
Du har uppfattat det rätt. Om elektrikern ansluter brun, svart grå eller grå, brun, svart på dvärgbrytaren som ligger L3, L1, L2 har så att säga ingen betydelse. Mkt bra att ni valde en 3-polig MCB. För övrigt så instämmer jag i att 3-poliga dvärgbrytare bör anslutas med L1 längst till vänster. Om det nu inte blir så av olika orsaker får man försöka leva med det även om det kan ge svåra sömnproblem en tid
I värsta fall skulle jag rekommendera något ångestdämpande den första tiden, sen läker tiden alla sår tids nog.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Så du menar att fas-ordnings-patrullen inte kommer hit en natt och slår in dörren, släpar upp mig ur sängen och ställer mig till svars om jag ansluter min VVB med L3-L1-L2. Är du helt säker? Lovar du?J Johan456 skrev:Du har uppfattat det rätt. Om elektrikern ansluter brun, svart grå eller grå, brun, svart på dvärgbrytaren som ligger L3, L1, L2 har så att säga ingen betydelse. Mkt bra att ni valde en 3-polig MCB. För övrigt så instämmer jag i att 3-poliga dvärgbrytare bör anslutas med L1 längst till vänster. Om det nu inte blir så av olika orsaker får man försöka leva med det även om det kan ge svåra sömnproblem en tid
I värsta fall skulle jag rekommendera något ångestdämpande den första tiden, sen läker tiden alla sår tids nog.
Shelly 4Pro är tänkt att användas för styrning och energiövervakning.
4 kanaler med 10A på varje och kostar 700:- känns rimligt.
Men hur är det tänkt att man ska koppla in den, 1-fas med 40A?
Någon som kan det här, som kan bedöma om det går att använda olika faser.
4 kanaler med 10A på varje och kostar 700:- känns rimligt.
Men hur är det tänkt att man ska koppla in den, 1-fas med 40A?
Någon som kan det här, som kan bedöma om det går att använda olika faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Det framgår ju inte. Men då varje relä har sin egen ingång så bör det inte vara nåt problem. Isolationen mellan varje relä bör vara tillräcklig. Men den har styringångar också som antagligen bör komma från samma fas som enheten är matad med. De nämner en terminal "L" som jag inte ser för denna matning, men de kanske menar L1. Bäst vore att fråga tillverkaren.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Intressant!Peter2400 skrev:
Denna har jag inte sett tidigare...
Själv använder jag Telldus för hem-automatisering.
Jag skulle vilja ha någon modul som känner av effektförbrukningen på varje inkommande fas och rapporterar detta online till mitt Telldus-system. Sedan vill jag att Telldus-styrningen ska stänga av VVB om strömförbrukningen på någon av faserna närmar sig huvudsäkringens gräns. Och om sedan någon av faserna ändå är högbelastad ska Telldus-systemet stänga av elelement som belastar den fasen.
Så vill jag att det ska funka...Men har inte hittat någon modul som avkänner inkommande faser och rapporterar detta till Telldus. Och sedan ska ju priset för denna lösning hålla sig inom rimlighetens gränser.
Priset för denna Shelly-modulen är ju helt klart rimligt!
Ska kolla upp vad den kan användas till...
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
"Max load per channel: 10 A"
Kan undra om detta avser avkännande faser?
Eller om detta avser utgående styrkanaler?
"L1, L2, L3, L4"
Känns ju inte som avsikten med denna är att avkänna inkommande faser...
Kan undra om detta avser avkännande faser?
Eller om detta avser utgående styrkanaler?
"L1, L2, L3, L4"
Känns ju inte som avsikten med denna är att avkänna inkommande faser...
Gissar att det är någon av de två som är märkt N på vänsterkanten men det är nog bra att fråga ja.Bo.Siltberg skrev:
Det framgår ju inte. Men då varje relä har sin egen ingång så bör det inte vara nåt problem. Isolationen mellan varje relä bör vara tillräcklig. Men den har styringångar också som antagligen bör komma från samma fas som enheten är matad med. De nämner en terminal "L" som jag inte ser för denna matning, men de kanske menar L1. Bäst vore att fråga tillverkaren.
Ja, det blir väl inte så bra med fyra förbrukare, varav 2 på samma fas, och en gemensam nolla.M Micke i Hudik skrev:
Inte så vanligt i Sverige med 40A enfas.
Hade badat lite för länge och tänkte lite fel här.Peter2400 skrev:
Det är väl 4 separata relän och borde gå bra att köra 4x10A, nollan behövs bara för att driva relät.
Jag är sugen på att sätta en sådan här för att ha koll på 2st luftvärmepumpar, tvättmaskin och torktumlare.
Klicka här för att svara