7 923 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Ha en jordad lampa i ojordat lamputtag?
köpt ett äldre hus som jag ska renovera lite.
I taket sitter ett lamputtag som är ojordat.
Tog med mig en ledlampa hemifrån som sitter i jordad Lamppropp.
Är det ngn fara att koppla in och använda?
Ska bara ha under renoveringen.
I taket sitter ett lamputtag som är ojordat.
Tog med mig en ledlampa hemifrån som sitter i jordad Lamppropp.
Är det ngn fara att koppla in och använda?
Ska bara ha under renoveringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Utan att veta mer skulle jag avråda. Den skyddsjordade lampan kan endast användas i rummet under förutsättning att rummet är isolerat, att det inte finns någonting ledande i rummet som har kontakt med jord/skyddsjord. Vid renoveringen kan det nog vara si och så med detta. Om du via skarvsladd och maskiner drar in jord i rummet så "halveras" lampans skydd. Du får själv bedöma risken för att den dels går sönder och dels att du når den samtidigt som du tar i något som är jordat.
Äh, kör du med din LED-lampa. Det är i teorin godkänt och som det ska. Men visst kan rummet ifråga vara sånt idag att den isolerade miljön som det en gång i tiden hade inte längre är helt intakt, men då ska du isåfall byta alla vägguttag i rummet också, och dra fram jord överallt, så det vill man ofta inte ens tänka på.
Det lär ju dessutom inte vara så att du har en hand på den samtidigt som du har den andra på något med bra jordförbindelse.
Men om du har tänkt byta alla uttag och strömbrytare ändå vid denna renovering, då är det dags att fundera på om det inte är en god ide att samtidigt byta till skyddsjordat.
Det lär ju dessutom inte vara så att du har en hand på den samtidigt som du har den andra på något med bra jordförbindelse.
Men om du har tänkt byta alla uttag och strömbrytare ändå vid denna renovering, då är det dags att fundera på om det inte är en god ide att samtidigt byta till skyddsjordat.
Klicka här för att svara