O
En bekant beklagade sig i helgen över att nätägaren utan förvarning, utan dialog och utan medgivande monterat en extern antenn till elmätaren utanpå husets fasad. Antennen var placerade på en märklig plats och monterades utan vare sig estetiska hänsyn eller nämnvärd hantverksskicklighet. Sättet de borrat sig ut genom sidan av fasadmätarskåpet var exceptionellt dåligt utförd och jag misstänker att skåpets IP-klassning inte direkt förbättrades av ingreppet.

Spontant känns det som ett solklart fall av skadegörelse och egenmäktigt förfarande. Skadegörelse eftersom det gör åverkan på fasaden och dessutom påverkar byggnadens utseende negativt. Egenmäktigt förfarande eftersom fastighetsägaren troligtvis, enligt nätägarens syn på saken, inte får flytta eller tillfälligt demontera antennen. Detta innebär alltså en inskränkning av fastighetsägarens möjlighet att jämfört med tidigare underhålla och förändra sin fasad. Det vill säga att det faller under samma paragraf som att anbringa ett lås på någon annans egendom. Nätägarens rättigheter bör rimligtvis vara begränsade till den utrustning de får montera på avsedd plats i mätarskåpet och sedan plomberar. Allt annat bör kräva explicit tillstånd ifrån fastighetsägaren.

Nu misstänker jag att i praktiken gör nätägaren som de vill och att möjligheterna neka dem är obefintliga. Men jag måste ändå fråga – är det någon som kan peka på en specifik lagparagraf som ger nätägaren rätt att agera så här? Om det inte finns lagstöd blir frågan istället: Någon som har tillgång till den fullständiga avtalstexten för sin nätanslutning och kan svara på om det finns någon av nätägaren ensidigt formulerad paragraf som ger dem rätt att göra så här?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.